Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ophelium
    • January 2008
    • 17

    #76
    Puff

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #77
      Poff.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Raskens
        • April 2006
        • 933

        #78
        Puff
        Agneta

        Kommentar

        • ize
          • May 2004
          • 612

          #79
          *bounce*
          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

          Amor vincit omnia

          Kommentar

          • Lilibet
            • June 2007
            • 346

            #80
            Piff
            Den som har flest saker när han dör vinner!

            Kommentar

            • Ophelium
              • January 2008
              • 17

              #81
              Tack för den här guiden! Hjälper mig mycket just nu när jag startar upp mitt nya akvarium.

              Kommentar

              • fisken alice
                • December 2007
                • 2

                #82
                jätte bra guide! jag startade ett nytt akvarium för 3månader sen.

                Kommentar

                • Raggsockan
                  • April 2007
                  • 644

                  #83
                  Jättebra. Såg inte denna tråd då jag skapade mitt första akvarium.

                  Kommentar

                  • Grodlund
                    • January 2008
                    • 560

                    #84
                    Grymt bra tråd för mig som går i fixafisktankar
                    Har suttit och läst lite och nu dök de upp en fråga.

                    Frågan hänvisar till sidan www.bestfish.com (som toccata länkade till, bra sida förresten, tack!)

                    De står såhär i guiden dom har där:

                    "(2) Add one tablespoon of aquarium salt and on teaspoon of "Start Right" (an excellent water conditioner and chlorine remover) to each five gallons of water."

                    Dehär har jag inte sätt nämnas någon annan stans.
                    Är det för saltvattensakvarium nu eller ska man göra det i en ny sötvattenstank också?

                    Och - jag vill ju så hjärtans järna ha en liten kulfisk som kronan på verket i mitt akvarium. När ja frågade om de hade kulfisk på hornbach så svarade damen att de tyvärr inte hade något bräckt vatten alls... är hon outbildad eller har ja fattat fel? Har läst om både green puffer och dwarf puffer och båda två, även den gröna kulfisken, skall trivas i sötvatten (även om grön järna vill ha bräckt)

                    eller e ja ute å cyklar?

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #85
                      Hej, sidan jag länkade till på bestfish var främst viktig när det gällde informationen om hur startcykeln för ett akvarium ser ut, med ammonium, nitrit och nitrat-utvecklingen. I övrigt behvöer du inte bry dig om Bestfish. Alla sidor länkar till speciella produkter och kan ge lite olika tips beroende på hur det fungerar i det landet. Till exempel har många länder mycket sämre kranvatten än vad vi har i Sverige

                      Den produkt de tipsar om (start right) är samma sak som "uppstart-bakterier" eller "bakterieblandning" och liknande som många nämner här på Zoopet. Man kan köpa en sån flaska med uppstartbakterier av valfritt märke i Sverige, finns i varenda zooaffär om man frågar! Det finns även något som kallas "Bakteriebomb" om man föredrar det. Att lägga till liknande bakterier vid uppstart av akvarium kan göra att processen då bakterier bildas i filtret, går lite fortare. Men man måste ändå vara försiktig och bara ha i några få fiskar i början, och inte göra rent för mycket i början.

                      Sen finns det något annat, nämligen vattenberedningsmedel som vi nämner här på Zoopet. Dessa har namn som Aquaplus, Aquasafe, och så vidare. Vattenberedningsmedel ska ta bort skadliga ämnen i kranvattnet (klor, osv). Har man ett bra kranvatten som man märker att fiskarna inte mår dåligt av, så behövs inte vattenberedningsmedel.

                      Salt kan man hälla i sötvattensakvariet när man har problem med sjukdom eller parasitangrepp, då salt skyddar fiskens slemhinnor och kan göra att den klarar av stressen bättre, när vattenkvaliteten är dålig. Det är inget man måste hälla i direkt. Vill man däremot ha bräckt vatten kan man ju alltid ha i lite salt, men då handlar det nog om större mängder än den vanliga "sjukdoms-dosen". Jag har inte haft bräckvattenfiskar så jag vet inte hur det fungerar.

                      Om kulfiskar vet jag inget, där får du fråga i det forum som hör till just den fisken.
                      Senast redigerad av toccata; 29 January 2008, 16:28.
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • MrN
                        • January 2008
                        • 79

                        #86
                        Synd att jag inte titta in på den här sidan för 3 dagar sen då jag skaffade mitt 8kantiga 96 liters akvarium ..
                        Dels för att frigoliten jag fick med la jag under akvariet inte i det =) haha lite sent att ändra det nu...
                        och för det andra så inredde jag det lät det stå en dag med växter å alla medel man skulle ha i sen köppte jag ursäkta om jag stavar fel nu orkar inte leta upp exakt vad dom hette,,,6st kardantetror 6st metallpansarmal ifat 2st sen 4 vita? 5st platu 9st tigerbarb betalade för 10 fick 9 =( en plecostomus mal hade ingen aning om att dom blir 50cm=( får vara i ett tag iaf,,, totalt 27 fiskar som jag la i samtidigt tyvär men alal verkar trivas än så länge får se vad som händer i framtiden dock verkar jag ha nån grad för varmt har inte kommit på en lösning till det ännu,,,sen hur lägger man in en bild..?

                        Kommentar

                        • MrN
                          • January 2008
                          • 79

                          #87
                          här är bild på det tyvär värdelös kameran är ok men verkar vara vårt att få en bra bild på ett 8kantigt sen kunde jag rengort glaset innan..

                          Kommentar

                          • Grodlund
                            • January 2008
                            • 560

                            #88
                            Jag tror dina fiskar kommer bli väldigt sjuka och kanske dö inom ett par dagar tyvärr.
                            länkar tillen bra sida som jag fick av Toccata: http://www.bestfish.com/newtank3.html

                            Kommentar

                            • MrN
                              • January 2008
                              • 79

                              #89
                              ok trevligt ,.dör dom ska jag trycka in dom i munnen på personalen på djurmagasinet i farsta och personalen i globen på globefish ,,,som visste att jag just startat ett akvarium men ej sa något om att jag tex inte ska köpa alla fiskar på en gång ..

                              tror iof att det är lite överskattat oxå då jag hade stort akvarium med massa fiskar i för cirka 7 år sedan ,, då fyllde jag det bara med vatten i med lite växter sten å skit inget medel i och kastade i massa fiskar ,,hade det i över ett år utan några problem hade tom munruvare som fick yngel som överlevde tills det kom in ett par pirayor och sa hej i akvariumet..så får se vad som händer ska försöka ta det lugnt med maten iaf å inte köpa några mer fiskar..

                              Kommentar

                              • toccata
                                • January 2004
                                • 1238

                                #90
                                Mata inget på 5 dagar, sen endast pyttepyttelite gör inte rent filtret de första månaderna, 2 månader, VRÄK i uppstart-bakterier, överdosera sådana, så kanske du slipper fiskdöd. Byt också 30% av vattnet en gång i veckan redan från början.

                                Du kan inte lita på att personal i affären ska ge dig rätt råd. Självklart är det dåligt att de inte sade att det fanns stor risk för höga nitrit-värden (kritisk period om cirka 2 veckor, titta på sidan Grodlund skickade). Men man har ett ansvar att läsa på innan man handlar - SÄRSKILT när det gäller levande djur. Fiskar är oftast det som djuraffärer har minst kunskaper om, de bryr sig mer om hundar och katter.

                                Även om det har funkat för många att köpa alla fiskar på en gång, så kan det gå dåligt också. De som lyckas bra är ofta de som dels har ett STORT filter, dvs, ett filter där det finns stor yta för alla nyttobakterier att bildas. Tyvärr har de flesta djuraffär-sålda akvarium för litet filter som följer med i sina paket.

                                De som lyckas undvika massdöd har också ofta tagit lite "skit" från ett filter i ett redan inkört akvarium, och låtit detta sugas in i det nya filtret.

                                Har du möjlighet att göra detta, kanske någon du känner har ett akvarium som de har haft ett tag? I så fall, låt smuts från detta filter sugas in i ditt filter, allra helst i en hink vid sidan om så att du inte smutsar ner i akvariet. Det är det allra bästa. (Plus bakteriekultur förstås).
                                / Ebba

                                Kommentar

                                Arbetssätt...