Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ken Olofsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Smulis666
    Ja, jag var ju efterklok och köpte först och läste sen...
    Har haft fiskar förr men då tog jag över ett stort akvarium med fiskar och allt men eftersom allt flyttades 35 mil så blev ju allt vatten nytt så som nystart och fiskarna lades ju i direkt när vattnet var tillräkligt varmt och det gick bra...
    Nu tog jag över mammas tomma akvarium på 60 liter med sten och tillbehör... Köpte bara växter och satte igång det för en vecka sen och igår köpte jag fiskar...
    *skäms* 11 stycken fick ju klartecken att det skulle gå bra med medel och att fiskarna passade ihop... Men efter att tillbringat 5 timmar läsandes vid datorn igår/idag så har jag insett hur korkat det var!!!

    Och att fiskvalet inte var tipptopp!
    2 slöjdstjärtar (1guld-1svart)
    2 Black Molly
    2 Gold Molly
    2 Indianplaty
    1 Polkadot Botia
    1 prakt Botia och en mal

    Trodde ju att det går om det är ok i affären när man får det svaret men inser när jag läser om nystart att det inte är okej...
    ta det här nu på rätt sätt, men det var nog ett av de värsta skräckexempel jag
    har sett på blanning av fisk i ett 60-liters,

    enligt mig, och nog i princip alla som har hållit på med fisk ett tag,
    så är det nog bara en av dina fiskar som faktiskt funkar i ett 60-liters
    i längden.


    hade jag varit som dig så hade jag lugnt och stilla tillbringat resten av kvällen
    med att läsa artbeskrivningarna på de fiskar du har och dra dina egna slutsatser
    om hur du bör gå vidare.


    sorry, men du har problem runt hörnet spm heter bigtime med det karet.



    .

    Lämna en kommentar:


  • Smulis666
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    hur stort är karet?

    man brukar kalla de första fiskarna för piloter. de ska liksom gå där o pinka in karet. detta för att bakteriekulturen i filtret ska koma igång så att den kan ta hand om alla skit sen.

    så hur stort är karet o hur många o vilka fiskar har du?
    Söker redan efter ett större akvarium för att kunna flytta fiskar men måste hitta ett billigt begagnat då jag lagt ner mycket redan och inte har råd att köpa ett nytt stort just nu...

    Lämna en kommentar:


  • Ken Olofsson
    svarade
    man kan nog säga att det finns två skolor gällande hur man
    sköter vattenbyten vid uppstart.

    första skolan (tillhör jag) säger att att man skall byta vatten varje
    dag vid påvisad nitrit (med dropptest då...)

    andra skolan säger att man skall ge fan i att byta vatten de första
    4-8 veckorna


    jag tycker mig tolka de olika skolorna som så att om man som nybörjare
    ofta drattar ner fisk, så blir det oftast nitrit, och då får man nog byta vatten
    och dratta ner medel mot det, medans om man lusföljer alla råd, så skall
    man ta det riktigt lugnt med fisk i början, typ två små mollys de första 4 veckorna
    i ett 200 liters kar, då blir det ingetn nitrit, utan karet kan cyklas in i
    lugn och ro.


    som sagt var, olika skolor, olika tolkningar av världen, båda har nog rätt,
    och resultatet blir oftast det samma, man skall bara bestämma sig för vilken
    väg man vill gå.




    .

    Lämna en kommentar:


  • Smulis666
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    hur stort är karet?

    man brukar kalla de första fiskarna för piloter. de ska liksom gå där o pinka in karet. detta för att bakteriekulturen i filtret ska koma igång så att den kan ta hand om alla skit sen.

    så hur stort är karet o hur många o vilka fiskar har du?
    Ja, jag var ju efterklok och köpte först och läste sen...
    Har haft fiskar förr men då tog jag över ett stort akvarium med fiskar och allt men eftersom allt flyttades 35 mil så blev ju allt vatten nytt så som nystart och fiskarna lades ju i direkt när vattnet var tillräkligt varmt och det gick bra...
    Nu tog jag över mammas tomma akvarium på 60 liter med sten och tillbehör... Köpte bara växter och satte igång det för en vecka sen och igår köpte jag fiskar...
    *skäms* 11 stycken fick ju klartecken att det skulle gå bra med medel och att fiskarna passade ihop... Men efter att tillbringat 5 timmar läsandes vid datorn igår/idag så har jag insett hur korkat det var!!!

    Och att fiskvalet inte var tipptopp!
    2 slöjdstjärtar (1guld-1svart)
    2 Black Molly
    2 Gold Molly
    2 Indianplaty
    1 Polkadot Botia
    1 prakt Botia och en mal

    Trodde ju att det går om det är ok i affären när man får det svaret men inser när jag läser om nystart att det inte är okej...

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    hur stort är karet?

    man brukar kalla de första fiskarna för piloter. de ska liksom gå där o pinka in karet. detta för att bakteriekulturen i filtret ska koma igång så att den kan ta hand om alla skit sen.

    så hur stort är karet o hur många o vilka fiskar har du?

    Lämna en kommentar:


  • Smulis666
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    jo det har du helt rätt i. jag förespråkar att man tar det lugnt bara. gör vanliga 30% vattenbyten 1 gång i veckan. som man alltid gör alltså. o att man matar sparsamt de första veckorna. det som är farligast är nog att pytsa i för mycket fisk på en gång. låt två tre stycken gå själva i karet i en månad. sen kan man börja introducera lite mer fisk
    Oj... jag har några mer men haft i alla medel som rekomenderades...hoppas det inte blir något knas pg.av det.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    jo det har du helt rätt i. jag förespråkar att man tar det lugnt bara. gör vanliga 30% vattenbyten 1 gång i veckan. som man alltid gör alltså. o att man matar sparsamt de första veckorna. det som är farligast är nog att pytsa i för mycket fisk på en gång. låt två tre stycken gå själva i karet i en månad. sen kan man börja introducera lite mer fisk

    Lämna en kommentar:


  • Smulis666
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    vad är det för gyllene regel?? klart du kan mata första dynget. o du behöver inte vänta en vecka med att lägga i fisk. det kan man göra på en gång. det du ska tänka på är att mata ytterst lite nu de första veckorna.
    Tack då vet jag....
    Satt ju och lusläste på internet igår och då stod det på massor av sidor att man inte ska mata första dygnet för amoniakhalten och nitrit och allt vad det hette osv... även att man inte ska lägga i för många fiskar i början utan utöka gradvis i flera veckors tid...
    Det värsta är att man får höra så mycket olika från olika håll.
    Byt 10% vatten var tredje dag i början till att inte byta de första 2 månaderna...
    Allt beroende vilka sider man läser på...

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    vad är det för gyllene regel?? klart du kan mata första dynget. o du behöver inte vänta en vecka med att lägga i fisk. det kan man göra på en gång. det du ska tänka på är att mata ytterst lite nu de första veckorna.

    Lämna en kommentar:


  • Smulis666
    svarade
    Tack för en bra beskrivelse...
    Men jag har en liten fråga... lade ju i lite fiskar efter att ha akvariet igång en vecka med vatten, sten, växter och dylikt...
    När jag efter övergången i påsen fått ut fiskarna i akvariet så ser jag att mina 2 black Molly var elak och "naffsade" på min slöjdstjärt hela tiden vilket oroade mig och fick mig att ringa djuraffären... då sa dom att jag skulle ge dom lite mat så lugnade de nog ner sig, vilket "dumma" jag gjorde och visst dom slutade naffsa på slöjdstjärten men efter någon timma kom jag ju på den gyllene regeln "Inte mata fiskarna första dygnet"
    Vilket jag nu gjort!
    Ställde jag till med något nu och om jag gjort det och fiskarna blir "dåliga" när märker jag av det?
    Närmaste veckan eller längre tid??
    Tacksam för svar...

    Lämna en kommentar:


  • Majki01
    svarade
    Självklart ska du fråga,

    Men man måste också ta åt sig av svaren och inse när man har fel och ordna "problemen" om man kan, i alla fall för djurens välmående..

    Alla gör fel ibland..
    Dock inte ofta man vågar erkänna det och står för det..
    Även jag e trög på den fronten man vill ju inte inse att man har fel.
    Men jag brukar oftast ge mig när jag har fel men kanske inte erkänna det.

    Ja kanske verkade lite otrevlig i svaren till dig. Inte alls så menat.
    Men för djurens skull, hade jag om jag varit du kollat över karet och lyssnat lite på oss.
    För det är fel blandning i karet fel antal och fel sorter. En slöj stjärt kan du ha ensam i ett kar, men en pansarmal icke.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    du får jättegärna fråga! o vi svarar gärna. men ta gärna till dig informationen med. o det är inte menat på nått taskigt sätt eller så. men när en djuraffär säger att det går bra att ha slöj i 60L eller att det går bra att ha bara en pansarmal så gör dom det av
    1.okunskap
    eller
    2.för att sälja sina grejjer/djur

    detta är inget ovanligt alls. väldigt ofta man ser detta på forumet där personalen säger" jomen det går så bra så"

    jag säger; sök i artregistret här eller på internet efter fiskar som faktiskt passar i ditt kar o läs på innan du går till affären. så du har kött på benen o inte blir "lurad". eller så tittar du på fiskarna i affären. går hem o läser på om dom o ser om de passar o sen tar ett beslut om vilka som funkar.

    här på forumet finns folk som hållt på med akvarium i mer eller mindre hela livet o har massor med info och erfarenhet. vissa har tillomed haft egna affärer med. jag säger inte att jag är nån expert eller så. jag har råkat ut för att precis samma sak. blivit pålurad fisk som absolut inte gått ha i vissa kar etc.

    o ber om ursäkt om jag lät kort innnan. var lite stressad o svarade fort bara.

    Lämna en kommentar:


  • MonkanS
    svarade
    Ok.. tack... alltså precis som i gamla tider. Ursäkta mina undringar. Tror inte att jag ska uppehålla er längre med "nybörjar"frågor iom att gammal teknik har bytts ut mot ny. Jag nöjer mig med att läsa och tolka på egen hand. Bye...
    Ursprungligen postat av hannesc
    filtret rengör du enbart när det markant tappar flöde. o det gäller mer eller mindre för alla filter.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    filtret rengör du enbart när det markant tappar flöde. o det gäller mer eller mindre för alla filter.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    spelar ingen roll om det är sälskapskar eller inte. man måste se till att fiskarnas behov tillfredställs. bara för att det är ett sällskapskar kan man inte tumma på vad fiskarna faktiskt behöver. då är det djurplågeri.

    om du nu ska lära dig av vad folk säger samt vad du läst så hoppas jag du inser att 60l är waaay för litet för slöjjen. tyvärr men så är det.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...