Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Smulis666
    svarade
    Ursprungligen postat av bossep
    är det ett ramakvarie eller ett helglas?
    Det borde gå men det vore bättre om du kunde skaffa en skiva som är lika stor eller större än akvariet. Samt en bit frigolit mellan akvariet och möbeln.
    Det är ett ramakvarium...
    Hittade en annan skåp på Ikea som det står maxvikt per låda 100 kg
    Eftersom det är 4 lådor borde den ju klara av mitt 150 liters akvarium?!

    Eller missuppfattar jag allt??
    Får nog ha mitt 60 liters akvarium på den andra byrån gjorde sig bättre där än det stora...

    Lämna en kommentar:


  • bossep
    svarade
    Ursprungligen postat av Kensa
    sedan skulle jag noooooga kolla byrån.

    det är inte många vanliga byåar som klarar 200-225 kg vilket ett kar på 150 liter kommer att väga i slutändan.


    .
    Ingen dum ide! Låt 2 personer sitta på den och knuffa lite. Då skall benen sitta kvar!

    Lämna en kommentar:


  • Ken Olofsson
    svarade
    sedan skulle jag noooooga kolla byrån.

    det är inte många vanliga byåar som klarar 200-225 kg vilket ett kar på 150 liter kommer att väga i slutändan.


    .

    Lämna en kommentar:


  • bossep
    svarade
    Ursprungligen postat av Smulis666
    Har en fundering till...
    Var nu och köpte ett 150 liters akvarium och misstog måttet på byrån den skulle stå på så nu sticker den utanför byrån med 5 cm per sida... Är det någon fara med det eller går det ha kanterna lite utanför?
    Tacksam för svar innan jag fyller upp det
    är det ett ramakvarie eller ett helglas?
    Det borde gå men det vore bättre om du kunde skaffa en skiva som är lika stor eller större än akvariet. Samt en bit frigolit mellan akvariet och möbeln.

    Lämna en kommentar:


  • Smulis666
    svarade
    Har en fundering till...
    Var nu och köpte ett 150 liters akvarium och misstog måttet på byrån den skulle stå på så nu sticker den utanför byrån med 5 cm per sida... Är det någon fara med det eller går det ha kanterna lite utanför?
    Tacksam för svar innan jag fyller upp det

    Lämna en kommentar:


  • macke_fisk
    svarade
    Botior kan ibland lägga sig ner på sidan för att vila. Inget konstigt med de ^^.

    Lämna en kommentar:


  • Smulis666
    svarade
    Min lilla 3 cm praktbotia som kom in i akvariet i fredags ligger på sidan vid en rot och orolig fiskmamma som jag är ringer jag djuraffären och frågar om jag kan göra något eller om den kommer dö
    Till svar får jag att dom kan ligga och vila så det var nog ingen fara!
    Hmm... Vila på sidan? Kanske den vill ha ett täcke också?
    Är jag helt dum eller vilar fiskar på sidan?

    Lämna en kommentar:


  • bossep
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Zoopets artregister är lite lurigt när det gäller just slöjstjärten. Det anges en ganska liten volym på akvarium där.

    Jag vet inte varför det anges 120 liter, det får någon som kan fisken förklara..
    När de växer till sig så simmar de inte så mycket och behöver kanske inte så stort utrymme.
    Däremot äter de och glufsar i sig och motsvarande kommer ut i andra ändan så att säga. Sedan beror det ju på hur många fiskar man tänker ha. Där är det faktiskt lite lurigt med artregistret! Men det blir riktigt svårt att väga in alla aspekter. Jag använder faktiskt fiskvikt/akvarievolym/vattenyta som mina främsta kriteria. Sedan får man ta hänsyn till beteende samt lite vattenparametrar såsom temperatur och pH.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Zoopets artregister är lite lurigt när det gäller just slöjstjärten. Det anges en ganska liten volym på akvarium där.

    Jag vet inte varför det anges 120 liter, det får någon som kan fisken förklara..

    Lämna en kommentar:


  • bossep
    svarade
    Ursprungligen postat av Smulis666
    Känns lite skönt att läsa det du skrev, började få smått panik...
    Kollar på 150 Liters tror det är det jag kan få plats med på en stor byrå jag har... annars är det lite trångt med utrymme... kan få plats med ett hörn på 100 liter också, men tänkte börja med 150 liters utan möbel, blir ju lite snällare i plånboken :-)
    Hur som skulle jag i så fall försöka skaffa ett nytt hem för några av fiskarna. Du får titta i artbeskrivningarna och se vilka av dina som passar i hop till det akvarie du tänkt köpa. Troligtvis finner du att praktbotia inte passar in.
    Eller slöjstjärtarna.

    Lämna en kommentar:


  • Smulis666
    svarade
    Ursprungligen postat av bossep
    Mja,
    Jag är nog inte lika negativ som Kensa och Hannes. Viss är det en salig blandning av fisk och alldeles för litet akvarium för dessa när de vuxit till sig. Vi är nog lite till mans väl negativa till slöjstjärtar!

    Vad jag tycker du skall göra är att skaffa en massa växter. Vattenpest och andra enkla, billiga och snabbväxande arter går bra. Kanske också lite musselblommor som flyter på ytan.

    Stoppa i det och skaffa en nitrit test och kolla ofta och byt vatten när det blir lite Nitrit.

    Sedan tar du dig en titt vart i din bostad du kan få in att ordentligt akvarium. Ta också en titt i portmonnän. Köp sedan ett så stort du kan efter dina förutsättningar. Ju större ju enklare kan man nog säga.
    Känns lite skönt att läsa det du skrev, började få smått panik...
    Kollar på 150 Liters tror det är det jag kan få plats med på en stor byrå jag har... annars är det lite trångt med utrymme... kan få plats med ett hörn på 100 liter också, men tänkte börja med 150 liters utan möbel, blir ju lite snällare i plånboken :-)

    Lämna en kommentar:


  • Johanadhoc
    svarade
    Slöjstjärt (inte slöjdstärt :P)


    Black molly, gold molly


    Indianplaty funkar i 60 liter

    Praktbotia


    Hittade ingen arbetsbeskrivning till polkadot botia men förmodligen räcker det med 250 liter, som till praktbotia.
    Jag tycker du ska köpa ett kar på minst 250 liter och lägga över fiskarna där.

    Läs också på riktigt hur du gör när du startar det så att allt blir rätt.

    Lycka till!
    Senast redigerad av Johanadhoc; 21 January 2012, 22:15.

    Lämna en kommentar:


  • bossep
    svarade
    Mja,
    Jag är nog inte lika negativ som Kensa och Hannes. Viss är det en salig blandning av fisk och alldeles för litet akvarium för dessa när de vuxit till sig. Vi är nog lite till mans väl negativa till slöjstjärtar!

    Vad jag tycker du skall göra är att skaffa en massa växter. Vattenpest och andra enkla, billiga och snabbväxande arter går bra. Kanske också lite musselblommor som flyter på ytan.

    Stoppa i det och skaffa en nitrit test och kolla ofta och byt vatten när det blir lite Nitrit.

    Sedan tar du dig en titt vart i din bostad du kan få in att ordentligt akvarium. Ta också en titt i portmonnän. Köp sedan ett så stort du kan efter dina förutsättningar. Ju större ju enklare kan man nog säga.

    Lämna en kommentar:


  • Smulis666
    svarade
    Ursprungligen postat av Kensa
    ta det här nu på rätt sätt, men det var nog ett av de värsta skräckexempel jag
    har sett på blanning av fisk i ett 60-liters,

    enligt mig, och nog i princip alla som har hållit på med fisk ett tag,
    så är det nog bara en av dina fiskar som faktiskt funkar i ett 60-liters
    i längden.


    hade jag varit som dig så hade jag lugnt och stilla tillbringat resten av kvällen
    med att läsa artbeskrivningarna på de fiskar du har och dra dina egna slutsatser
    om hur du bör gå vidare.


    sorry, men du har problem runt hörnet spm heter bigtime med det karet.



    .
    Hur stort kar behöver jag då?
    Letar efter ett större till botian och slöjdstjärtarna men platyn och mollyn blir det för litet för dom också??
    Letar för fullt på blocket...
    Panik!

    Usch!

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    tråkigt nog måste jag hålla med kensa här. de där fiskarna kan du inte ha i ett så litet kar. särksillt inte slöjstjärtarna.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...