Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #31
    När jag hade guppy och platy tidigare så brydde jag mig aldrig om att flytta på ynglen. Dom får så många yngel, att även om tetrorna äter upp några yngel så brukar några överleva. Det kan vara ett bra sätt att hålla efter nivån av yngel "på naturlig nivå", för annars får man mycket snart ett överbefolkat akvarium....

    Jag menade lite mindre sorter av tetror, neontetror är ganska små. Neontetror tar nog bara mycket små nyfödda yngel. Men det gäller också att ha mycket växter, så att ynglena har någonstans att gömma sig. Gärna växter som har många och små blad. Våra yngel tyckte om att gömma sig i rotsystemet till våra javaormbunkar. Så man får göra en riktigt tät djungel i något hörn av akvariet!

    Men vill du verkligen rädda ynglen så kan du köpa en så kallad "yngelkasse" som du kan ha i det vanliga akvariet. Den har små hål så att vatten kommer in i kassen, men ynglena kan inte komma ut. Där kan man ju lägga någon växt också, så att ynglena känner att de kan gömma sig lite. Och så kan man mata dem med små små bitar av flingmat.
    / Ebba

    Kommentar

    • Wilda
      • August 2007
      • 342

      #32
      Ursprungligen postat av Lilibet
      Om vattnet är missfärgat (vilket kanske är fallet här) kan man, om man har ett sådant filter, lägga lite aktiv kol i filterkammaren. Det brukar ta bort missfärgningen.
      Hej !
      Nej vattnet blev aldrig missfärgat utan det låg som en " sanddimma " ovan på
      vatten ytan, vi tog en finmaskig hov och tog bort det.
      Nu är det mkt bättre.
      Mvh Wilda
      190 L Platy. Praktbotia, mfl.
      85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
      54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
      35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

      Kommentar

      • angrylinkan
        • August 2007
        • 265

        #33
        tack för svaret toccata
        har nu kärat net mej i svart neontetra och citron tetra,
        finns dom i vanliga djur affärer

        vet du kanske hur man tätar akvarium
        jag startade en tråd med frågan ingen har svara ännu
        du kan ske skulle kunna kolla
        den heter, täta ett akvarium !!hjälp!!

        todluuu =P
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

        Kommentar

        • Eprex
          • July 2005
          • 131

          #34
          Ursprungligen postat av angrylinkan
          tack för svaret toccata
          har nu kärat net mej i svart neontetra och citron tetra,
          finns dom i vanliga djur affärer

          vet du kanske hur man tätar akvarium
          jag startade en tråd med frågan ingen har svara ännu
          du kan ske skulle kunna kolla
          den heter, täta ett akvarium !!hjälp!!

          todluuu =P
          Hej!
          Om ett akvarium har sprungit läck så rekommenderar jag att du skär bort all silikon med en mattkniv.
          Därefter köper du silikon som inte avger gifter osv. så fiskarna klarar det. det brukar finnas i välsorterade akvarieaffärer.
          Sedan tar du en liten burk med vatten och häller i diskmedel eller såpa.
          Sen drar du en linje med silikon som en sträng där du vill ha det och blöter ditt finger i såpavattnet och drar sedan ditt finger över silikonstränger hela vägen. Du kommer märka att silikonen inte fastnar på ditt finger utan fingret glider över och silikonen bildar en fin fog som håller tätt.

          Se bara till så det verkligen är tätt när du är klar, testa i ett badrum eller liknande
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1508890

          Kommentar

          • Pegrasus
            • March 2007
            • 455

            #35
            Ursprungligen postat av Wilda
            Hej !
            Nej vattnet blev aldrig missfärgat utan det låg som en " sanddimma " ovan på
            vatten ytan, vi tog en finmaskig hov och tog bort det.
            Nu är det mkt bättre.
            Mvh Wilda
            Precis, det brukar ge sig efter ett par dagar. Trots att man sköljer sanden mycket noga blir det nästan alltid dimma i karet. Men ju mer arbete man lägger på att rengöra sanden ju bättre blir det från start.
            Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

            Kommentar

            • Lilibet
              • June 2007
              • 346

              #36
              Lyfter tråden igen...

              ...eftersom jag tycker att den ska ligga bland de översta...
              Den som har flest saker när han dör vinner!

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #37
                lyfter tråden igen ^___^
                / Ebba

                Kommentar

                • iRiC
                  • August 2007
                  • 89

                  #38
                  Jättebra guide! Jag skulle dock vilja tillägga lite saker:

                  1. Ring ditt försäkringsbolag och kontrollera att du har försäkring för vattenskador. Det kallas ibland för drulle försäkring, och ersätter vattenskador. Dock ersätts ej fiskarna. Försäkringen kostar ca 200 kr/år (vilket kan vara snabbt igen-sparat).

                  2. Doppvärmare är inte alltid nödvändigt i mindre akvarier som kan klara sig med endast lampa som uppvärmning. Hör med din akvariebutik, eller köp bara en termometer under de första dagarna och kontrollera temperaturen, så kanske du kan spara några hundringar.

                  3. Ett bra tips som underlag direkt under akvariet, och innan underlaget, är en mjuk platt och ca 5-10 mm tjock "platta", själv har jag alltid använt rör-isolering. Dels stannar ev vatten som plaskar över kanten där och torkar (= inga fula vattenskador i bord/golv) och dels så minskar risken att karet spricker pga sättningar osv.

                  Sen kan man ju nämna att firrarna ska ligga i påsen i akvariet nån timme innan man släpper i dem, så de vänjer sig vid den nya temperaturen. ^^,

                  Annars kanon! ^^,
                  Blogg @ http://iric.blogg.se/

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #39
                    Håller med om att doppvärmare inte är nödvändigt för alla akvarier. Jag har ingen i mitt 110-liters, temperaturen ligger på 24,5 grader.

                    Lyfter tråden igen!
                    Senast redigerad av toccata; 16 September 2007, 21:31.
                    / Ebba

                    Kommentar

                    • AllaFiskar
                      • September 2007
                      • 294

                      #40
                      Suveränt. Jag har precis börjat med akvarier igen efter ett uppehåll på ca 25 år (på den tiden min pappa i realiteten skötte om det) och slapp nu starta en tråd tack vare din guide.

                      Kommentar

                      • Danne och Anzo
                        • May 2007
                        • 509

                        #41
                        Kul att min post var till hjälp Ännu roligare att det var någon från Latorp som hittat den, vi är ju nästan grannar
                        600 Liters Malawi
                        129 Liter Saltvatten

                        Kommentar

                        • Anna_mvb
                          • September 2007
                          • 436

                          #42
                          Kanon bra! Många svar till oss nybörjare.

                          Ni som kan mycket och, ännu viktigare, har erfarenhet, kanske kan ni tänka på liknande guide om sjukdomar?

                          Jag har läst mycket nu under sista dagarna och det är så svårt att veta vad som ska göras vid olika symptom. Höj temperatur men tänk att dina fiskar skulle ta det – hur skall man toka det?

                          Om man kunde samla alla bra tips om vattenbyte, karantän, temperatur, mediciner, filtrering, saker som är bra att ha hemma…

                          Jag förstår att det är omöjligt att ha svar på allt men det kanske skulle vara till hjälp vid första panikkänsla när man ser prickar eller stora magar hos sina fiskar.

                          Kommentar

                          • Valefor
                            • October 2007
                            • 2

                            #43
                            Tackar och bugar för denna tråden jag fick en hel del svar på mina frågor. jag har precis köpt ett 800 liters akvarium och sitter o funderar på vad i hela friden jag har gett mig in på *LOL*
                            ..nåväl detta verkar onekligen vara en bra sajt (har suttit o läst överallt i ett par timmar) så det ska nog gå vägen iaf

                            Kommentar

                            • kajmental
                              • October 2007
                              • 32

                              #44
                              ^^upp
                              Kaj
                              ¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
                              .¸¸.·´¯`·.¸><(((º>

                              Kommentar

                              • toccata
                                • January 2004
                                • 1238

                                #45
                                Och upp igen!
                                / Ebba

                                Kommentar

                                Arbetssätt...