Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • KRISTOFER_79
    svarade
    Hej jag skall köpa ett 660 liters begagnat akvarium i helgen, det är ciklider i det just nu, dom tänker jag inte behålla på långsikt, utan jag tänker göra mig av med dom och köpa tetror och liknande.
    är det något speciellt jag skall tänka på när jag kör igång akvariet hemma jag antar att jag INTE skall rengöra filterna men hur gör jag med grusen/stenarna, är det bättre att låta dom vara utan att skölja av dom om man tänker på bakterie kulturen i akvariet.
    Jag kommer ju så klart att bytta ut allt vatten vid flytten.

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Vill inte starta en ny tråd för en liten fråga.

    Men hur många korallplaty hade ni haft i ett 40 L akvarium?

    Jag har fått 3 stycken som jag egentligen inte vill ha i akvariet i vardagsrummet. Men min man kom på idén att sätta ett litet akvarium på en hylla vi har i badrummet och inhysa dem till de dör. Det blir då 42 l och inga andra typer fiskar.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    spelar ingen roll vilka fiskar du väljer. samma princip med uppstart för alla fiskar. du kan starta med neontetror om du vill

    Lämna en kommentar:


  • Panda2
    svarade
    Men vilka fiskar ska man ha? Ska skaffa men vill ha neontetra med!!

    Lämna en kommentar:


  • Anders Henningsson
    svarade
    Jag har fått ett 160L kar utav en kompis och tänkte starta upp detta, men har inte så stor erfarenhet av akvarium hade ett i familjen för ca 30 år sen så mycket har hänt sedan dess. Har tänkt mig att släppa i några svärdbärare som första fisk vid uppstart men sen vet jag inte riktigt hur många fiskar man kan ha i ett kar som detta, skulle vilja ha några utav dessa oxå:
    Ancistrus

    Thorichthys meeki

    Pseudotropheus socolofi

    Labidochromis caeruleus, Kakusa

    Tacksam för hjälp med info om typ av sand finkornig grov eller blandad vad för växter ska man ha många växter eller få. Jag har förstått att de vill ha många grottor eller gömställen.
    Är detta genomförbart i det här akvariet?

    Lämna en kommentar:


  • Annsa992
    svarade
    Karet är på 40 liter, hur mycket ska jag mata? Vad använder jag för att mäta nitritnivån? Vad gör jag pm det är för högt? För lågt? Mycket nytt att lära sig!

    Lämna en kommentar:


  • Ken Olofsson
    svarade
    hur stort e karet ??


    .

    Lämna en kommentar:


  • Neptun
    svarade
    Det kommer säkert gå jättebra. Mata varannan dag och håll koll på nitrit-nivån, så kommer det gå fint.

    Lämna en kommentar:


  • Annsa992
    svarade
    Superbra hjälp, artikeln. Blir dock lite förvirrad, var och skulle köpa första fiskarna idag, neontetror och hade ställt in mig på 4-5, men de i butiken tyckte att jag skulle ta ett stim på 10.. iom att det är en stimfisk och att det var av samma art.. Får se hur det går, om det blir död eller om det funkar.

    Lämna en kommentar:


  • Ken Olofsson
    svarade
    man kan se det som en normal rengöring av filtret.

    om man inte kunde krama ur det i ett kar utan att störa det, så skulle man
    aldrig kunna rengöra filtret heller ju.

    och då hade det varit väääääldigt jobbigt att ha kar hemma......



    .

    Lämna en kommentar:


  • Anders Henningsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Neptun
    Bakterierna sitter inte bara i filtret, utan även i gruset, på glasen och alla andra ytor i karet. Dessutom så får man bara ut en bråkdel av bakterierna genom att krama ur filtret. Så för din kompis gör det ingen skillnad, men ditt akvarium får en rivstart. Kom ihåg att flytta in någon fisk i samband med detta så att bakterierna får näring.
    Tackar för snabbt svar, var tvungen att fråga innan man börja rasera någon annans verk.

    Lämna en kommentar:


  • Neptun
    svarade
    Sv: Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

    Bakterierna sitter inte bara i filtret, utan även i gruset, på glasen och alla andra ytor i karet. Dessutom så får man bara ut en bråkdel av bakterierna genom att krama ur filtret. Så för din kompis gör det ingen skillnad, men ditt akvarium får en rivstart. Kom ihåg att flytta in någon fisk i samband med detta så att bakterierna får näring.

    Lämna en kommentar:


  • Anders Henningsson
    svarade
    Om man kramar ur ett filter man lånat ifrån en kompis som har ett fungerande kar för att få litta filtergojs, stör man inte hans ordning i bakterie floran då, eller det kanske inte gör så mycket när allt redan fungerar.

    Lämna en kommentar:


  • lankan99
    svarade
    bra guide

    Lämna en kommentar:


  • linkhouse
    svarade
    Bra start guide, thanx

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...