Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mia A
    svarade
    Jag fick tipset att fylla en hink till ungefär hälften med sand och sen stoppa ner vattenslangen i sanden och spola tills vattnet blir klart, då rinner vattnet över kanten men sanden stannar kvar.

    Lämna en kommentar:


  • macke_fisk
    svarade
    Ursprungligen postat av Wilda
    Hej
    Jätte bra skrivet, men jag saknar lite svar
    Tex hur mkt man sköljer sanden innan man häller i den samt
    hur länge tar det innan vattnet blir klart ( inga rötter i )
    När det är grumligt beror det på att man har tvättat sanden dåligt ?
    Mvh Wilda

    Ps, det är min granne som har startat upp sitt 180 L

    det tar ca en en dag tror jag innan dimman har lagt sig (med filter då igång). om du ska skölja sanden så tar jag lite sand i en spann, kör i lite vatten och rör runt med handen och sen häller jag försiktigt ut vattnet och gör om de tilll vattnet blir klart när man häller ut vattnet.

    Lämna en kommentar:


  • Wilda
    svarade
    Hej
    Jätte bra skrivet, men jag saknar lite svar
    Tex hur mkt man sköljer sanden innan man häller i den samt
    hur länge tar det innan vattnet blir klart ( inga rötter i )
    När det är grumligt beror det på att man har tvättat sanden dåligt ?
    Mvh Wilda

    Ps, det är min granne som har startat upp sitt 180 L

    Lämna en kommentar:


  • toccata
    svarade
    OBS! Om man föreslår Corydoras som första-fisk så måste man nämna att de ska ha FINKORNIG SAND, annars blir de olyckliga i längden

    Och de flesta tetror är väl stimfiskar som man bör ha många av? Alltför många köper 2-3 tetror och tror det går bra. I övrigt mycket bra förslag!

    Jag tror det fanns en bra tanke med att inte föreslå fisk, för det kommer bli så mycket diskussion, hehe. Men jag ska inte säga något mer nu

    Lämna en kommentar:


  • Danne och Anzo
    svarade
    Malawi-uppsättning för nybörjare.

    Hur många fiskar du bör skaffa beror på akvariets storlek men försök att skaffa alla fiskar av samma art samtidigt, detta minskar risken för slagsmål. Jag utgår från ett 250 liters kar då malawi bör ha minst så stort kar enligt mig.

    Första fiskarna
    5 st Labidochromis Caeruleus,Golden http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89

    Efter ca 3 veckor

    2-3 Ancistrus, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315 Dessa kommer att hjälpa dig hålla algbeståndet under kontroll.

    1 vecka senare

    5 st Pseudotropheus socolofi, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=106

    1 vecka senare

    5 st Metriaclima estherae, Rödzebra http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=95

    Det är mycket svårt att se kön på unga Malawi men be handlaren försöka ge dig 1 hanne och 4 honor av varje sort, lyckas han med det blir det färre slagsmål i karet. Med de arter jag föreslagit finns det också plats för någon ytterligare art eller kanske någon extra fisk av varje.
    Senast redigerad av Danne och Anzo; 19 August 2007, 08:10.

    Lämna en kommentar:


  • Lilibet
    svarade
    Fiskförslag för nybörjare (levandefödare)

    Okej, här kommer förslag på en omgång fiskar (främst levandefödare):

    Dag 1 Akvariet startas

    Dag 3 Köp 3 svärdbärare eller platy, 1 hane och två honor och släpp i.

    Dag 24 Köp 3-4 malar av typen Corydoras (dvärg eller vanlig) och släpp i. Corydoras vill ha finkornig sand att böka i, så det är viktigt att du har i sådan sand när du startar akvariet. Har du grus som bottenmaterila, får du välja någon annan bottenfisk/mal.

    Dag 30 Köp 3 svärdbärare(1 hane + två honor) till eller 3 guppies(1 hane + två honor) och släpp i. ELLER så väntar du tills akvariet är tre månader och köper ett stim tetror av någon sort. Tetror behöver vara 10 stycken för att trivas.

    Beroende på hur stort ditt akvarium är, och hur du vill göra, så kan du skaffa fler så småningom. Försök dock att inte blanda så många olika sorters fiskar, det blir sällan bra. Tetror ser till att så gott som inga yngel av levandefödarna klarar sig, då de är snabba simmare. De flesta tetror är litet känsligare, och akvariet behöver ha varit igång minst tre månader för att de ska trivas, så det är viktigt att vänta med att släppa i dem.

    Fler nybörjarförslag på fiskar(gärna inom annan fiskgrupp) eller kommentera mitt förslag?
    Senast redigerad av Lilibet; 27 August 2007, 08:36.

    Lämna en kommentar:


  • toccata
    svarade
    Om ingen admin eller liknande vill klistra tråden kanske vi måste skriva ett meddelande här cirka var 5:e dag så att tråden hålls högst uppe!

    Lämna en kommentar:


  • Danne och Anzo
    svarade
    Hehe, vet faktiskt inte ens hur man bär sig åt för att lämna in en artikel och som toccata säger tror jag många kikar här först i alla fall.

    Lämna en kommentar:


  • toccata
    svarade
    tyvärr tror jag att de flesta nybörjare mest tittar i forumet, och att inte så många hittar till artiklarna förrän någon påpekat det i forumet.... men den kunde ju ligga där OCKSÅ.

    Lämna en kommentar:


  • Olivin
    svarade
    Toppeninlägg! Varför inte lämna in den som en artikel?

    Lämna en kommentar:


  • Jens A.
    svarade
    Heja! Jättebra inlägg! Fixa till den med lite fetstilar osv, så borde ha den som stående artikel med länk från första-sidan!

    Lämna en kommentar:


  • toccata
    svarade
    uper att du införde fler rubriker! Du kan göra alla rubriker fetstilta också, genom att skriva [ b ] före och [ / b ] efter det som ska vara festilt (men helt utan mellanrum i koden) så blir det ännu mer lättöverskådligt

    Nu ska jag sluta lägga mig i! Hoppas bara någon kan klistra tråden som sagt...

    Lämna en kommentar:


  • Danne och Anzo
    svarade
    Ursprungligen postat av Richard.R
    Bra guide, hur länge tog den att skriva?
    Inte så farligt lång tid, jag skrev på den av och till under några timmar.

    Ursprungligen postat av Lilibet
    Och precis vad jag hade velat läsa för 7 månader sedan, då jag skulle starta mitt första akvarium!!

    Föreslår att den läggs som länk här på Zoopet på något sätt. Undrar också om du kan komplettera med förslag på olika slags fiskbesättningar som passar ihop och är lättskötta, det saknade jag väldigt. Det finns ju så många fiskar, och man orkar inte läsa in sig på allt, utan föredrar ett färdigt koncept att utgå ifrån, och sedan ändra om man vill. Rubrik typ förslag på fiskar e.dy.

    MYCKET bra jobb, och stort tack till dig som orkat skriva ner alltihop.
    Undvek medvetet att rekomendera olika fiskar då jag bara har erfarenhet av Malawi-ciklider och därför inte alls känner mig säker på andra typer.



    Kul med alla positiva reaktioner Har försökt att ändra lite enligt de tips jag fick.
    Senast redigerad av Danne och Anzo; 18 August 2007, 09:16.

    Lämna en kommentar:


  • Lilibet
    svarade
    Kanonbra!

    Och precis vad jag hade velat läsa för 7 månader sedan, då jag skulle starta mitt första akvarium!!

    Föreslår att den läggs som länk här på Zoopet på något sätt. Undrar också om du kan komplettera med förslag på olika slags fiskbesättningar som passar ihop och är lättskötta, det saknade jag väldigt. Det finns ju så många fiskar, och man orkar inte läsa in sig på allt, utan föredrar ett färdigt koncept att utgå ifrån, och sedan ändra om man vill. Rubrik typ förslag på fiskar e.dy.

    MYCKET bra jobb, och stort tack till dig som orkat skriva ner alltihop.

    Lämna en kommentar:


  • felix_ragnar
    svarade
    Riktigt bra gjort skulle inte kunna gjort det bättre

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...