Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icaa
    • September 2010
    • 65

    Okej, tack för ditt svar. Jag hoppades att växter köpta på tradera kommer idag men icke men de borde vara här imorgon så kan jag fylla på mer vatten idag och starta filter samt vattenvärmare så länge utan växter? Eller blir det svårt att plantera växter när jag fyllde på vatten innan?

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      ne det går bra att plantera när det är vatten i karet med. om det inte är 1 meter högt eller så. då är det lite knivigt

      Kommentar

      • firejackan
        • August 2004
        • 616

        har du långa armar funkar det, dock är det lite småjobbigt. Känns som om man ska ta ett bad varje gång jag ska i med nävarna i mitt. Dock är mitt 60 högt. Men såg ngn sorts planterings pinne man kunde använda på en affär häromdagen ^^

        Kommentar

        • icaa
          • September 2010
          • 65

          Ursprungligen postat av hannesc
          ne det går bra att plantera när det är vatten i karet med. om det inte är 1 meter högt eller så. då är det lite knivigt
          Akvariet har 60x30x30 mått och står på ett skåp då får jag i alla fall fylla på vatten och sätta in utrustning så är det igång och jag kan se om det något är sönder eller om allt fungerar.

          Ursprungligen postat av firejackan
          har du långa armar funkar det, dock är det lite småjobbigt. Känns som om man ska ta ett bad varje gång jag ska i med nävarna i mitt. Dock är mitt 60 högt. Men såg ngn sorts planterings pinne man kunde använda på en affär häromdagen ^^
          Planteringsstång? Då ska jag kanske skaffa en sådan också när jag ska köpa kampfisken på fredag då

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            det är lättare att plantera med händerna. du har ju bara ett litet 54L. inte särkskillt svårt att planteria. inget du behvöer en pinne till. jag har en kub som är 70cm hög. kan inte ha tshirt på mig om jag ska plantera. hela armen går ju ner. men ett 54L är ju peace of cake. du behvöer ingen pinne till det.

            Kommentar

            • firejackan
              • August 2004
              • 616

              Ja i den storleken funkar armarna bra, ditt är ju inte så högt ^^

              Känner igen det där hannes, t-shirt helt blöt bara för man skulle göra ngt snabbt och man inte tänker hela vägen innan och när man sedan är mitt i det så tänker man inte på det. Sen helt plötslig är tröjan blöt

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                Ursprungligen postat av hannesc
                man kan släppa i fiskar så fort tempen är okej. dvs efter ett par timmar efter du hällt i vatten. finns ingen anledning att vänta längre. det händer ju inget med vattnet. står bara o samlar damm typ.
                Höjdar kommentar!!!!! Man kan vänta en dag eller 2 om man har klor i vattnet.

                Ursprungligen postat av hannesc
                ja men då måste det finnas fisk i karet. det är därför man ska börja med 2-4 st. ( beror lite på hur stort karet är) så låter man då gå o "pinka in" karet så bakteriekulturen kommer igång. och efter 3-4 veckor kan man börja introducera mer fisk.

                det händer absolut ingenting med bakteriekulturen om karet står fullt med vatten utan fisk i 3 veckor. i med ett par "piloter" på en gång.
                Jag vet inte varifrån det här med att vänta flera veckor kommer ifrån. Det finns i och för sig ett läge då det är bra och det är om man kickstartar med en fiskbit, räka eller köttbulle. Då bör man nog vänta att stoppa i fisk tills Nitritspiken lagt sig. Pinka in akvariet! Det kanske (borde) funkar om man slår en liten drill i akvariet!
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  du har helt rätt i allt du säger bosse!

                  fast det är inte DU som ska pissa i karet. fiskarna. fast iof, som du säger...om man doserar rätt så. ( kan bli knivigt :P )

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Ursprungligen postat av hannesc
                    du har helt rätt i allt du säger bosse!

                    fast det är inte DU som ska pissa i karet. fiskarna. fast iof, som du säger...om man doserar rätt så. ( kan bli knivigt :P )
                    Vem testar du eller jag?
                    Edit:Viskar till hannesc…..
                    Jag brukar ”ympa” med slam från reningsverket (alger och bakterier) från slutpoleringen. Så där finns både stort och smått!
                    Senast redigerad av bossep; 26 October 2011, 15:44.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • icaa
                      • September 2010
                      • 65

                      Ursprungligen postat av bossep
                      Höjdar kommentar!!!!! Man kan vänta en dag eller 2 om man har klor i vattnet.


                      Jag vet inte varifrån det här med att vänta flera veckor kommer ifrån. Det finns i och för sig ett läge då det är bra och det är om man kickstartar med en fiskbit, räka eller köttbulle. Då bör man nog vänta att stoppa i fisk tills Nitritspiken lagt sig. Pinka in akvariet! Det kanske (borde) funkar om man slår en liten drill i akvariet!
                      Det med 3-4 veckor sa de på ett polsk forum att hela cykling ska vara igång. Men kanske för att de har ej drickbar vatten i kranen? Kan det bero på det?

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        Ursprungligen postat av icaa
                        Det med 3-4 veckor sa de på ett polsk forum att hela cykling ska vara igång. Men kanske för att de har ej drickbar vatten i kranen? Kan det bero på det?

                        njaaaa....

                        det är nog så att man skall tolka det som att cyklingen är klar efter 3-4 veckor.

                        men det menas att cyklingen startas i samma stund som första firren släpps ner i karet.

                        sedan räknar man 3-4 veckor EFTER det.


                        så...om du drattar ner vatten i vecka 1....väntar med fisk tills vecka 4, så är karet färdigt för
                        nya invånare 7-8 veckor efter vattnet kom i karet.


                        tänk dock på att börja med ett FÅTAL firrar, ex till ett 100 liters, så skulle jag drattat ner
                        kanske 2-3 st småttingar första dagen, sedan efter 3 veckor nästa gäng på 2-3 småttingar,
                        och sedan resten efter ytterligare 3-5 veckor.

                        under tiden håller man järnkoll på nitriten med ett DROPPTEST....inget annat !!




                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • icaa
                          • September 2010
                          • 65

                          Kensa jag har ett 54 liters akvarium och tänkte ha en kampfisk än så länge, sen får vi se, jag måste läsa på lite mer vem kan bo med honom. Så kan jag åka och köpa honom redan imorgon? (i fortutsättning att idag är vatten fylld och utrustning igång). Så köper jag nitrit dropptest direkt också

                          Och varför har man olika skolor om cykling?

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            Ursprungligen postat av icaa
                            Kensa jag har ett 54 liters akvarium och tänkte ha en kampfisk än så länge, sen får vi se, jag måste läsa på lite mer vem kan bo med honom. Så kan jag åka och köpa honom redan imorgon? (i fortutsättning att idag är vatten fylld och utrustning igång). Så köper jag nitrit dropptest direkt också

                            Och varför har man olika skolor om cykling?


                            det finns snart 7 miljarder människor, och därmed så finns det snart 7 miljarder åsikter......

                            med det menar jag att det finns olika inställningar till saker som inte är direkt ja eller nej.

                            vad alla som är hyfsat kunniga (inte jag då, jag bara upprepar andra) är överesn om är att
                            det tar tid att cykla igång ett akvarium. vad folk roar sig med är att spela på de olika nivåerna.
                            en del säger 2 veckor, en del säger 12, de flesta ligger på 3-5. De flesta säger att man skall
                            börja smått typ 1-3 firrar första tiden, andra säger 1-3 st första året.

                            vad som oftast sägs här på zoopet är en sorts medelväg, vilken jag försökte upprepa ovan.




                            är man en riktigt inbiten flerårig erfaren akvarist som vet in absurdum vad man gör, så finns det
                            sätt att cykla igång kar utan fisk, men det är inget som jag skulle ge mig på, trots att man har
                            haft kar till och från sedan 1977....






                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • icaa
                              • September 2010
                              • 65

                              Tack ännu en gång, jag är nybörjare i högsta grad men jag vet att ni kan det så jag lyssnar på Er.

                              Kommentar

                              • Vanish
                                • April 2011
                                • 900

                                Det kan ju mycket väl vara sånt någon har hört av en kompis som hört av någon annan som har läst det någonstans osv i all oändlighet. Då är det inte konstigt att saker blir förvridna. Det är precis samma inom styrketräning. Det finns så mycket myter som folk tror på att man blir galen! Och ägg ger högt kolesterol.......

                                Kommentar

                                Arbetssätt...