Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BroderShinto
    • May 2011
    • 5

    Ska man inte ha en syrepump eller fixar växterna resten?

    Kommentar

    • robbanbobban
      • February 2011
      • 407

      Det räcker med att ytvattnet är i rörelse så blir vattnet tillräckligt syresatt
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

      Kommentar

      • Nonnan
        • May 2011
        • 2

        en till fråga
        Vad används mäsk till?

        Kommentar

        • Nasso
          • November 2010
          • 719

          Ursprungligen postat av Nonnan
          en till fråga
          Vad används mäsk till?
          Mäsk är vatten, jäst och socker blandat. Finns en del andra variationer på receptet också.
          Jästsvamparna äter sockret och bildar alkohol och koldioxid. Vill man göra alkoholhaltiga drycker så tar man tillvara på alkoholen. I akvariesammanhang så är det dock koldioxiden man vill åt. Denna leder men med slang till akvariet och använder någon metod för att lösa upp koldioxidbubblorna i vattnet. Tex kan man låta bubblorna så genom ett innerfilter så att bubblorna slås sönder och därför tas upp bättre.
          Anledningen till att man tillsätter koldioxid är att växterna oftast inte får så mycket som de vill ha i ett akvarium. Koldioxid i kombination med en bra växtnäring som tex pmdd gör att växterna växer och mår oerhört mycket bättre.
          /Emil Andersson
          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

          Kommentar

          • BroderShinto
            • May 2011
            • 5

            Ursprungligen postat av Nasso
            I akvariesammanhang så är det dock koldioxiden man vill åt. Denna leder men med slang till akvariet och använder någon metod för att lösa upp koldioxidbubblorna i vattnet. Tex kan man låta bubblorna så genom ett innerfilter så att bubblorna slås sönder och därför tas upp bättre.
            Anledningen till att man tillsätter koldioxid är att växterna oftast inte får så mycket som de vill ha i ett akvarium. Koldioxid i kombination med en bra växtnäring som tex pmdd gör att växterna växer och mår oerhört mycket bättre.
            Hur gör man om man har ett ytterfilter då?

            Kommentar

            • Nasso
              • November 2010
              • 719

              Ursprungligen postat av BroderShinto
              Hur gör man om man har ett ytterfilter då?
              Man kan köpa till ett extra innerfilter. Eller använda syresten/träbit, diffusor eller reaktor. Finns flera trådar i ämnet. Sök och du ska finna!
              /Emil Andersson
              120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Tråkigt att första inlägget blir snott av någon till ett annat forum....http://akvaristbygg.egetforum.se/att...aguide-t2.html
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Luddson
                  • August 2011
                  • 529

                  Startar ett 90 liters familjekar snart med neontetra och koppartetra, tänkte ha pH 7 och temp 25 grader.
                  Hur ofta ska man kolla olika värden och vilka värden ska man kolla upp?

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    Ursprungligen postat av Luddson
                    Startar ett 90 liters familjekar snart med neontetra och koppartetra, tänkte ha pH 7 och temp 25 grader.
                    Hur ofta ska man kolla olika värden och vilka värden ska man kolla upp?

                    nitrit är det viktigaste, köp ett test, men köp inga stickor, de är värdelösa, köp ett dropptest.
                    den 100 lappen det kostar är förmodligen efter ett guldmedlemskap den bästa investeringen du kan göra.

                    nitrat kan ibland vara bra att hålla lite koll på.

                    annars kan man som nybliven akvarist och enbart satsar i första läget på ett sällskapskar,
                    fullständigt skita i alla andra tester.


                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Luddson
                      • August 2011
                      • 529

                      Okej tack Kensa, kollar på artiklar om hur man ska starta upp akvariet.
                      Hittar inte var nitrit ska ligga på.

                      Jag har själv ett annat akvarium som ej har gått så bra och ska nu genom en helt ny start påbörja på 90 liters karet, hur många fiskar ska jag lägga i åt gången och hur ofta?
                      Har 15 neontetra och 10 koppartetra.

                      Tack / Ludde

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        nitrit ska alltid ligga på noll!

                        allt står ju på första sidan i denna tråden.

                        börja med 2-4 fiskar. o låt de gå i typ 4 veckor. sen kan man börja introducera mer fisk.

                        Kommentar

                        • icaa
                          • September 2010
                          • 65

                          Stämmer det att en kampfisk (på grund av de kommer till vattenyta) kan man släppa nästan direkt? Jag ringde till akvarietjänst i Malmö och frågade om de hade kampfiskar då jag ska starta ett nytt kar idag. Jag frågade om jag kunde köpa en kampfisk på måndag men han sa att jag behöver inte vänta så länge?

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            man kan släppa i fiskar så fort tempen är okej. dvs efter ett par timmar efter du hällt i vatten. finns ingen anledning att vänta längre. det händer ju inget med vattnet. står bara o samlar damm typ.

                            o ja det funkar med kampfisk. ( typ med vilken fisk som helst funkar)

                            Kommentar

                            • icaa
                              • September 2010
                              • 65

                              Ursprungligen postat av hannesc
                              man kan släppa i fiskar så fort tempen är okej. dvs efter ett par timmar efter du hällt i vatten. finns ingen anledning att vänta längre. det händer ju inget med vattnet. står bara o samlar damm typ.

                              o ja det funkar med kampfisk. ( typ med vilken fisk som helst funkar)
                              Men det sägs på flera ställe att man måste vänta ca 3-4 veckor så att allting är okej, att alla bakterier och annat finns på plats här stod det några dagar

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                ja men då måste det finnas fisk i karet. det är därför man ska börja med 2-4 st. ( beror lite på hur stort karet är) så låter man då gå o "pinka in" karet så bakteriekulturen kommer igång. och efter 3-4 veckor kan man börja introducera mer fisk.

                                det händer absolut ingenting med bakteriekulturen om karet står fullt med vatten utan fisk i 3 veckor. i med ett par "piloter" på en gång.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...