köpa fisk via internet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommi
    • April 2007
    • 35

    köpa fisk via internet?

    ännu en nybörjarfråga är jag rädd =)

    Jag kommer från ett litet stäle med få möjligheter att köpa fisk i butik. Kan man beställa fiskar och hur fungerar det då med frakt och transport och liknande?

    kan man be affärer att ta hem peciella fiskar för jag antar att dom måste få tag på sina någonstans ifrån.

    bara almäna funderingar som jag kan fråga nästa gång jag är i affärens såklart men vore bra med ett så snabbt svar som möjligt då jag kan börja planerarvad jag ska ha så fort som mjligt

    finns det några bra sidor på nätet där man kan köpa lite sälsyntare fiskar?

    tack på förhand (igen)
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag skulle nog vara försiktig om jag vore du, med att beställa fisk på nätet. Det är verkligen vad man kan kalla "grisen i säcken". Det bästa är annars att kolla upp med din lokala handlare om han kan ta hem de speciella fiskar du vill ha, och det brukar aldrig vara några problem om bara grossisterna har dessa hemma.
    Riskerna med näthandel på fisk är ganska många då du ser inte vad du köper, får rätt art, att de är friska, ja den listan kan göras lång.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Tommi
      • April 2007
      • 35

      #3
      jo det är väl sant antar jag. jag ska prata med tjejen i affären nästa gång. Det är ju dessutom alltid kul att gyna dom lokala handlarna i den mån det går men jag är säker på att det fins vissa sorter dom inte kan ta in heller (inget jag ska ha men rent teoretiskt)

      är det då omöjigt att införskaffa dessa (på ett bra sätt)

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nej visst finns det den vägen att gå om det är något väldigt speciellt man vill ha tag i och den lokala affären inte kan fixa det.
        Men då anser jag att det är ännu viktigare att se vad det är man köper.
        Jag har själv diskus och det finns affärer som säljer via nätet och skickar fisk som ser jättebra ut på bild, men kanske är rena kattskiten i verkligheten och den risken är jag inte villig att ta då det ofta handlar om ganska mycket pengar.
        Men som tur är så gör var och en själv som den vill, och hittar du någon bra affär som säljer via postorder och du handlar där så hoppas jag att allt går bra.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Tommi
          • April 2007
          • 35

          #5
          tack för svaren. Nej jag håller nog med då fiskar verkar vara ganska känsliga. Speciellt i ditt fall med diskussar och allt. Dom kan ju vara ganska saftiga prismässigt.

          Jag funderade mest på speciela sorter av kampfiskar av ren nyfikenhet. Ska fokusera på den rara damen i min butik dock

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det låter ganska vettigt.
            Jag har varit hos en av Sveriges största grossister på akvariefisk och där hade de mängder med kampfisk i alla sorters färger och olika fenor, och chansen att din lokala affär handlar därifrån är ganska stor.
            Vilka sorter de hade har jag inte en aning om eftersom dessa inte är riktigt på mitt bord!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Tommi
              • April 2007
              • 35

              #7
              det låter ju jättefint! vad hette grosisten? Skullevara kul att veta vilka som är dom stora leverantörerna i sverige.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Imazo, och jag blev väldigt imponerad av både ordningen och kvalitén på fisken där!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Tommi
                  • April 2007
                  • 35

                  #9
                  Tack!

                  Kommentar

                  • veronica27
                    • February 2007
                    • 115

                    #10
                    Men tyvär så har de flesta (läs alla jag har frågat) en minimi gräns på på 1000kr och så tillkommer frakt ca 450kr.

                    Kommentar

                    • Tommi
                      • April 2007
                      • 35

                      #11
                      jo men om deras vanliga grosist har sarten man vill ha så borde om ju kunna beställa med ett ar extra vid nästa order.

                      Jag är lite inne på smaragd kampfiskar som jag vet att simonstorp har och jag tittade efter och min lokala butik var uppsat som ombud på deras hemsida i alla fall. Det är visserligen inte säkert att dom köper fiskarna därifrån. dom kanske bara köper en del tillbehör och akvarium.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...