nytt akvarie, gult på silikonet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel. A
    • October 2002
    • 22

    nytt akvarie, gult på silikonet

    Hej, något konstigt har hänt.

    För ca 2 veckor sedan hällde jag i vattnet till mitt första akvarium som jag skulle ha malawiciklider i. Akvariet är på 310 liter och är helt nytt. För en dag sedan släppte jag i mina första fiskar, 4st golden på ca 2,5cm.

    Idag uppmärksammade jag att något gult satt på silikonen i akvariehörnena, ser ut som små gula prickar likaså har silikonen blivit lite matt, det matta går att ta bort om man drar fingret på det och då blir silokonet glansigt igen (det "matta" flyter dock iväg med vattnet). de gula prickarna går också att ta bort fast det sitter betydligt hårdare och är lite sliskigt eller halt att ta i.

    Bilder:
    http://www.fredrik.yoh.nu/skumt.html

    Någon som vet vad det kan vara? Var det kommer ifrån? Vad som bör göras?

    Jag har fått bort i stort sett allt det gula på ett hörn nu.
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Jag brukar få samma sorts beläggning på sugkopparna till värmaren och pumpen. Tror det är nån sorts alger, inget stort problem tycker jag. Skrapa bara bort vid vatten byte.

    Oscar Cederqvist
    -----------------
    310l Malawi
    105l Sällskaps
    42l Kampfisk
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Daniel. A
      • October 2002
      • 22

      #3
      ok, blev lite skraj först när jag såg det. Det är ju ganska mycket och inte vackert alls.
      hoppas bara det inte är något farligt för fiskarna.
      Jag får väll ta och skrapa bort det och hoppas det inte kommer tillbaka i lika stor utsträckning.

      om någon vet något mer om det så skriv

      Kommentar

      • Smike
        • October 2002
        • 238

        #4
        Det matta kan vara kiselalger (gulbrun till kraftig brun färg). Dom kommer mer än gärna, speciellt i ett nystartat kar (har massor i mitt kar just nu) och sägs trivs i hårt basiskt vatten. Och dom kan breda ut sig ganska rikligt den första tiden. Men det är ingen fara och dom gör ingen skada, normalt avtar deras tillväxt med tiden av sig själva, om du sköter karet efter konstens alla enklare regeler. Regelbundna vattenbyten (tar bort överflödiga näringsämnen), undviker överutfodring och inte har mer fisk än karet klarar av. Plus ett biologiskt effektivt filter.

        Var tålmodig och stå ut och det ordnar sig. Det är mycket fria näringsämnen (foderrester, fiskavföring, växtdelar etc) i omlopp innan filtreingen orkar bryta ner det effektivt dessutom - näring som dessa alger livnär sig av och som det finns gott om. När denna näringsväg avtar, avtar även tillväxten av dessa alger. De försvinner antagligen inte helt - men lite är bara bra, tycker jag. Många malawisar gillar att beta kiselalger, sen så ser det mer naturligt ut med lite lagom kiselalger i karet.

        Att gnugga bort det har nog ganska liten effekt då de förökar sig effektivare än du kan ådstakomma med att skrubba. Men det är ju inte fel att göra det i samband med vattenbyte, alltid är det lite överflöd som följer med ut. Rikliga mängder kiselalger kan ge upphov till en påtaglig hinna på ytvattnet och avlägsnas bäst med en bytta eller liknande som man sänker ner och låter ytvattnet sippra ner i.

        Dom gula prickarna som sitter hårt. Ja vet inte, det kan vara begynnande penselalger/tofsalger, (många benämningar och sorter som jag har svårt att hålla isär) men jag är inte säker med tanke på färgen. Uppvuxna såna är i alla fall mörkt gröna nästan svarta och växer punktvis. Om, så verkar dessa trivas mest var som helst - såväl i ett biologiskt balanserat som icke. Det enda jag vet som funkar riktigt effektivt på dessa är mekanisk nötning - skrubba. Men mina M. Lombardoi (Malawiciklid) som jag hade var ena rackare på att beta loss dessa från mina växter. Min ancistrusmal i det andra karet betar tidvis detta. Så det kan funka som attraktiv föda för vissa. På rätt ställe i rätt mäng är dock dessa alger riktigt dekorativa tycker jag själv.

        En positiv notering jag gjort och fundert på angående det här med alger i början. Är att i samband med att algerna började komma så sjönk nitriten, och med ökad tillväxt snabbt ner till noll. Det inte filtreringen ännu klarar att bryta ner effektivt tar kanske algerna hand om.

        Smike
        http://hem.bredband.net/stemik/
        Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

        Kommentar

        Arbetssätt...