Litet akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annabell
    • February 2007
    • 20

    Litet akvarium

    Hejsan!
    Har fått ett litet runt akvarium på 13 liter av mina vänner i födelsedagspesent, blev jätteglad över att få välja fiskar till det och fixa med växter och stenar! Men efter att ha läst på olika forum verkar det som att ett litet och runt akvarium inte är det opptimala för fiskar... Har också läst att många har sjöstjärtar i runda akvarium, men att dessa fiskar är sönderavlade vilket gör att de lider! Därför vill jag inte köpa slöjstjärtar!

    Jag vill gärna ha ett litet akvarium (har inte så mycket plats) där det är viktigt att fiskarna mår bra! Ska försöka byta mitt lilla runda akvarium till ett lite större... Är det någon skillnad på att ha ett runt akvarium och ett fyrkantigt, som innehåller lika mycket vatten? Har ni några tips till mig som vill ha ett litet akvarium med fiskar som mår bra? Tips på fiskar? Runt eller fyrkantigt?

    Hoppas på många svar så att jag kan komponera ett akvarium som både passar mig oh mina fiskar!
  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

    #2
    Bättre med ett fyrkantigt, fiskarna kan få problem med balansen i runt kar. Jag skulle rekomendera en kamfisk hane med några honor , en acitrus mal och lite gröna växter, stenar sokm du gör gömmställen till honorna. Detta passar till ett kar på ca 40l.
    Anna!
    Thomas & Anna

    www.annaothomas.com

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      I ditt lilla kar som du har nu kan du ha räkor, allt annat är för stort

      Jag rekomenderar inte att ha en kampfiskhane med flickor i ett sådant litet kar som 40l för han kan gå ganska hårt åt dem om han är leksugen även om de är flera.

      Ansistrusar blir efter ett tag för stora för 40-litare. De blir 15cm. Räkor och äpplesnäckor är de bästa algätarna till små kar.

      Själv är jag förtjust i platys och guppys, de kan man ha i så små kar (som 40l)

      Kommentar

      • Henrik_von_Jyndevad
        • January 2006
        • 272

        #4
        Om du vill att dina fiskar ska trivas så införskaffa dig minst ett 54 liters akvarium. Det många inte vet är att desstu större akvarium desstu lättare är det!
        MVH Henrik Goth
        MVH Henrik

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #5
          13 L runt,

          Lite växter (som passar till din belysning) för ingen extra belysningm det blir troligtvis förvarmt

          Gärna något gömställe oxå om inte växterna formar ett (behövs för många fiskar)

          Står den i ett rum med ojämn tempertur måste du trycka i en doppvärmare oxå.

          Och så bör du ha ett filter oxå (ett fluval 1+ blir nog för mycket vilket är ett OK filter annars)

          Som du förstår funkar det bara om vissa förutsättningar är uppfyllda.

          Och de flesta av oss på forumet har stora akvarier och säjer nej o nej.
          Så ta det som råd och inga sanningar när de säger att det inte funkar med ett runt 13 L men det blir ju vansinnigt mycket simplare med bara ett par liter mer det är ju klart.

          Kommentar

          • mckvinnan
            • December 2004
            • 760

            #6
            Finns väldigt små fisksorter som skulle kunna trivas i ett 13 liters som moskitorasbora mfl. Vet dock inte vad du har för utbud av affärer där du bor? Men 5-6 moskitorasbora och körbärsräkor och en hel del växter skulle jag satsa på om jag var du. Räkorna tar hand om alger då du har för litet kar för att någon algätare i fiskformat skulle trivas. Om du har vägarna förbi Sthlm så ta dig till Södermalms akvarieaffär, Janne har många småttis-firrar att välja bland och där kan du få tips och råd. Lycka till!
            Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

            Kommentar

            • annabell
              • February 2007
              • 20

              #7
              Tack för alla snabba svar! Nu vet jag lite mer om akvarium och allt som hör till! Det var mer att tänka på än vad jag trodde... Ska ta mig ner till stan och se vad de har i djuraffären, och fundera lite på vad som blir bäst!

              Forstätt gärna att ge mig ännu fler bra tips

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                Ett tips till här är att fundera på hur stort akvarium du har plats med /råd med och sök sedan på fiskar som kan passa i det i artregistret.

                Det finns väldigt få fiskar som blir mindre än 3-4cm och så stora fiskar bör man inte ha i akvarium på 11liter.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  Ursprungligen postat av Thomas&Anna
                  Bättre med ett fyrkantigt, fiskarna kan få problem med balansen i runt kar. Jag skulle rekomendera en kamfisk hane med några honor , en acitrus mal och lite gröna växter, stenar sokm du gör gömmställen till honorna. Detta passar till ett kar på ca 40l.
                  Anna!
                  Här skulle man haft en deleteknapp!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • mckvinnan
                    • December 2004
                    • 760

                    #10
                    Ursprungligen postat av _Lena_
                    Ett tips till här är att fundera på hur stort akvarium du har plats med /råd med och sök sedan på fiskar som kan passa i det i artregistret.

                    Det finns väldigt få fiskar som blir mindre än 3-4cm och så stora fiskar bör man inte ha i akvarium på 11liter.
                    Det finns som sagt en del firrar som blir mindre än 3-4 cm men den jag nämde tidigare blir 3 cm vilket skulle fungera i ett litet kar. Men det beror ju på hur lätt det är att få tag på. Vanliga zooaffärer har ju tyvärr bara de vanligaste fiskarterna och de är betydligt mycket större. Janne på söder har fiskar som bara är 1,5-2 cm stora så nog finns det.
                    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                    Kommentar

                    • morrhoppa
                      • October 2006
                      • 755

                      #11
                      Läs om fiskar här på zoopet som du tycker verkar intresanta och se vad för fiskar som du kan ha med dem osv. Rita upp ditt drömakvarium och möblera sedan om ditt rum så att du kanske kan fixa en kompromiss till det. Du kanske inte får plats med ett 300 liter men möjligtvis ett 150 liter. Tro mig de flesta (roliga i mitt tycke) fiskarna vill ha ungefär så stort.

                      Har du för litet blir det okså snabbt fullt också, jag tyckte att mitt 30 liter skulle räcka hur länge som helst innan jag visste något men nu tycker jag nästan det ser fullt ut med bara fem guppys. :/

                      Lycka till med ditt fortsatta akvarieintresse, läs mycket så lär du dig mycket så får du gladare fiskar
                      Man blir inte vuxen bara äldre!

                      Kommentar

                      • Henrik_von_Jyndevad
                        • January 2006
                        • 272

                        #12
                        Ursprungligen postat av Xul
                        13 L runt,

                        Lite växter (som passar till din belysning) för ingen extra belysningm det blir troligtvis förvarmt

                        Gärna något gömställe oxå om inte växterna formar ett (behövs för många fiskar)

                        Står den i ett rum med ojämn tempertur måste du trycka i en doppvärmare oxå.

                        Och så bör du ha ett filter oxå (ett fluval 1+ blir nog för mycket vilket är ett OK filter annars)

                        Som du förstår funkar det bara om vissa förutsättningar är uppfyllda.

                        Och de flesta av oss på forumet har stora akvarier och säjer nej o nej.
                        Så ta det som råd och inga sanningar när de säger att det inte funkar med ett runt 13 L men det blir ju vansinnigt mycket simplare med bara ett par liter mer det är ju klart.
                        Var på en föreläsning med Kjell Forhman var han berättade att det snart kommer att finnas en minimum-gräns för akvarium. Har för mig att det kommer o ligga vid 40 liter om jag inte minns fel, fråga Kjell annars.
                        Även om DE KAN vara i ett så litet så är det absolut inte snällt mot fisken! Prova du o bo i en liten etta hela livet utan att sätta en fot utanför dörren!
                        MVH Henrik Goth
                        MVH Henrik

                        Kommentar

                        • rödtoppen
                          • June 2006
                          • 3148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Henrik_von_Jyndevad
                          Även om DE KAN vara i ett så litet så är det absolut inte snällt mot fisken! Prova du o bo i en liten etta hela livet utan att sätta en fot utanför dörren!
                          MVH Henrik Goth
                          Helt rätt
                          / dtoppen /

                          Kommentar

                          • Liinda
                            • January 2007
                            • 177

                            #14
                            Kommer inte akvarier under 40 liter vara tillåtet för yngel heller?
                            // Djurgalningen

                            Kommentar

                            • morrhoppa
                              • October 2006
                              • 755

                              #15
                              I djurskyddsförordningen står det att akvariumets vattenvolym inte ska understiga 40 liter om inte fisken i sig är anpassad för mindre vattenvolymer. Yngel behöver ju inte så mycket vatten när de är små så det borde ju vara tillåtet om de får flytta sen.
                              Man blir inte vuxen bara äldre!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...