Hjälp helt ny rookie och vill fylla upp akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KimTell
    • December 2006
    • 6

    Hjälp helt ny rookie och vill fylla upp akvariet

    Har precis inhandlat ett nytt akvarie 40 Liter med inbygggda filter pumpar o.s.v med skitläcker möbel. Vill nu fylla det med "snygga firrar" Börjar med en kampfisk imorrn sen vill jag bygga ut med neontetror och annat men vill ha hjälp med vad det kan vara samt får plats med. Vet att många tycker ÅHH det får du inte plts med ett shit i, men men vill ha hjälp med firrar och inte shit. Så snälla hjälp mig med att tipsa mig på vad som finns för smått som är FINA ärgglada inga guldfiskar eller så lite roligare vill jag ha med några som kommer gå ihop med kampfisken. P.s tjejen äger en djuraffär men vill sköta mitt akvarium ensam utan en massa ditt och datt. Jag kan iafl en del om skötsel men inte mycket om vilka som går ihop samt vuxen storlek, har fattat det som att ancitrusmal kanske går ner oxå??
  • LinneaHYLK
    • October 2006
    • 206

    #2
    Kampfiskar är så helt olika.. en del fungerar bra med sällskap å andra stressar ihjäl sina kompisar. Men har tjejen djuraffär så kanske du kan byta kampis till du hittar en som funkar bra i sällskap med andra fiskar? Eller fundera över valet.. kampfisk är kanske inget måste...

    Guppy å tetror kan fungera ihop med kampfisk, tänk bara på att karet måste vara tillräckligt stort... å tetror vill ha mer fart än vad kampisen vill ha...

    Försök även se till att kampisens sällskap är snabbare å helst inte långfenade, för då blir de lätt bitna...

    Kommentar

    • KimTell
      • December 2006
      • 6

      #3
      Har hittat en drös jag vill ha.

      1. Svart Fantomtetra
      2. Neontetra
      3. Röd kopparbarb
      4. Ancistrusmal
      5. Röd Zebrafisk

      Kan man köpa 3-5 av varje av dessa och ha i akvariumet med kampisen??

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        4. Ancistrusmal Kan du glömma i det akvariet om du än köper en så kommer jag personligen anmäla dig för djurplågeri o hoppas på att du får saftiga böter

        desamma om du köper dom andra fiskarna med eftersom dom e stimfiskar o du bör ha minst 6st av varje
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • Piscator
          • August 2006
          • 735

          #5
          Ursprungligen postat av mayday
          4. Ancistrusmal Kan du glömma i det akvariet om du än köper en så kommer jag personligen anmäla dig för djurplågeri o hoppas på att du får saftiga böter

          desamma om du köper dom andra fiskarna med eftersom dom e stimfiskar o du bör ha minst 6st av varje
          Det är värst vad du tar i, han frågar ju och vill ha hjälp! Tala om vad som är lämpligt istället, det är mer konstruktivt än att snacka om polisanmälan.
          Hälsningar, Tomas!
          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

          Kommentar

          • Glenn
            • April 2002
            • 3904

            #6
            Ursprungligen postat av mayday
            4. Ancistrusmal Kan du glömma i det akvariet om du än köper en så kommer jag personligen anmäla dig för djurplågeri o hoppas på att du får saftiga böter

            desamma om du köper dom andra fiskarna med eftersom dom e stimfiskar o du bör ha minst 6st av varje

            Ska vi anmäla dig då för att du har EN rosentetra samt en eldstjärt i ett 100L?

            Precis som Piscator säger så frågar KimTell för att han vill ha hjälp och som han själv skriver så vill han ha hjälp då han inte vet vuxen storlek, vad som går ihop med vad etc etc.
            Mvh /Glenn

            Min Zoon

            Kommentar

            • sparven
              • September 2006
              • 148

              #7
              Jag tycker du ska skippa neon tetrorna iallafall.
              Prova istället någon annan stimmfisk istället.

              Enligt mej så är neon tetrorna både tråkig och det räcker inte med 6 stycken för att få dom att känna sig som ett stim heller.

              Kommentar

              • Kalavera
                • August 2003
                • 180

                #8
                Själv tycker jag att tetror förtjänar större stimm än minimum på 6st samt att de kan bli lite för mkt för ett så litet kar...
                Kampfiskar triv i rellativt små utrymmen...men kan som sagt vara lite bittska av sig, men kanske en hane och en hona? Vet inte så mkt om kampfiskar faktist...
                Att rekomendera vore guppys eller kanske ett par platys och en bottenlurk...
                540l påväg mot sydamerikansk biotop
                http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
                http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

                Kommentar

                • KimTell
                  • December 2006
                  • 6

                  #9
                  Ursprungligen postat av mayday
                  4. Ancistrusmal Kan du glömma i det akvariet om du än köper en så kommer jag personligen anmäla dig för djurplågeri o hoppas på att du får saftiga böter

                  desamma om du köper dom andra fiskarna med eftersom dom e stimfiskar o du bör ha minst 6st av varje

                  Behöver jag svara på detta skit?? Helt nybörjare och frågar om hjälp och får ett svar där jag skall bli polisanmäld om jag köper en ancistrusmal. Känns som sjukligt låg nivå av en användare med över 800 inlägg? Hoppas Maydays övriga inlägg håller högre klass annars är väl det här knappast rätta forumet,

                  Kommentar

                  • KimTell
                    • December 2006
                    • 6

                    #10
                    nån med högre klass på sina inlägg kanske kan tipsa om det går att ha någon av de jag nämde med kampfisken?? samt måste man ha 6 minst?? Läste om fantomteran att man kan ha 3st men det kanske är fel?? Ge gärna tips och råd vill gärna ha de jag nämde om det går??

                    Kommentar

                    • Isuxs
                      • December 2005
                      • 796

                      #11
                      RödfantomTetra tycker jag är snygg.. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=460
                      Sen det här med Ancistrusmalen tycker jag du själv ska bestämma, men tänk bara på att denna blir tillslut för stor för ditt kar och demolerar all din inredning eftersom den inte får plats.. =)..
                      Lycka till iaf.
                      360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
                      180L Ghost / Black skalar
                      60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

                      Kommentar

                      • miluhe
                        • June 2006
                        • 2090

                        #12
                        Jag har 12 neontetror i mitt 45l plus nån guppy då min dotter tröttnade på sitt. De verkar trivas jättebra. Fina i färgen pigga o glada. Jag tycker neontetror verkligen lyser upp. Fråga på de flesta ger trevliga och raka svar.

                        Mvh Cecilia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13127

                          #13
                          Ursprungligen postat av KimTell
                          Har hittat en drös jag vill ha.

                          1. Svart Fantomtetra
                          2. Neontetra
                          3. Röd kopparbarb
                          4. Ancistrusmal
                          5. Röd Zebrafisk

                          Kan man köpa 3-5 av varje av dessa och ha i akvariumet med kampisen??
                          1. svart fantomtetra är en stimmfisk men även parbildande så 4-5st skulle funka

                          2. neontetra går bra tillsammans med ovan nämnda men du bör ha minst 10st för att dem ska komma till sin rätt! ex:5 fantomer och 12 neoner är nog max antal i ditt kar!

                          3. röd kopparbarb är inte lämpligt!

                          4. ancistrus är helt uteslutet, dem behöver mycket manövreringsutrymme då dem är stela och stora och osmidiga!

                          5. röd zebrafisk är en möjlighet istället för neoner eller fantomtetra, du bör nog hålla dig till 2 arter annar blir det bara en sörja och det är inte snyggt!

                          beräkna 1cm fisk per liter vatten...
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • tulle89
                            • March 2006
                            • 1183

                            #14
                            Skulle vilja veta lite mer hur måtten är på akvariet. Är det stor bottenyta så kanske du kan, om du vill, inrikta dig på ett mer biotopkar. Lamprologus multifasciatus kommer från tanganyikasjön vilken jag tycker är en väldigt snygg biotop. Dessutom blir de fiskarna inte så stora, har ett intressant betende med sitt grävande och dessutom är de rätt lätta att få yngel av.

                            Om du inte skulle vara intresserad av dessa och angåend malen som tyvärr är lite stor för ditt kar så finns ju alltid sniglar och räkor som kan agera städpersonal, som jag förmodar att malen ska användas till.

                            //MVH Tulle
                            Med Vänliga Hälsningar Tulle

                            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              • January 2006
                              • 1881

                              #15
                              Stimfiskar vill ha sitt stim när det kommer en rovfisk. Finns det inga rovfiskar så fungerar det bra med några få. Dom tar ingen skada. Däremot blir dom lite tråkigare att titta på. Vill man se fiskarna bete sig som ett stim skall man nog satsa på 50-100 fiskar istället för dom 6 eller 8 som brukar föreslås. Ett undantag är rödmunstetrorna som verkar hålla ihop i stim även när det inte behövs. Tetrastim i naturen brukar bestå av åtskilliga arter, så man kan blanda!

                              Det är svårt att få en både balanserad (inbördes) och underhållande (för dig) sammansättning av fiskar i ett så litet akvarium. Enklast är om du genomgående använder dvärgarter. Tyvärr kan många av dem vara lite knepiga att hålla, men problem är ju till för att övervinnas. Läs på om arterna ordentligt innan du bestämmer dig. Ha inte för många sorters fisk, 1-4 arter räcker, har du fler blir det lätt någon som inte trivs.

                              Den vanliga kampfisken blir ganska stor. Det finns andra arter i släktet Betta som inte blir lika stora, som inte är lika aggressiva, och som är minst lika vackra. Men, dom är inte alltid så lätta att få tag i. Istället för tetror och sebrafiskar (som blir lite enerverande i ett sånt litet akvarium eftersom dom hela tiden har så bråttom) kan man ha t ex den lilla vietnamesiska kardinalfisken Tanichthys micagemmae eller någon liten killi t ex Fundulopanchax gardneri. Letar du på nätet efter "Boraras" hittar du fler trevliga minifiskar. En liten släkting till guppy som kanske inte är så färggrann med väldigt trevlig heter dvärgtandkarp, Heterandria formosa. Om du vill ha en dvärgfisk på botten också tror jag Botia sidthimunki (numera Yasuhikotakia sidthimunki) skulle fungera, men den har jag aldrig haft själv.

                              Det går naturligtvis utmärkt att ha 1-2 unga Ancistrus i akvariet, men då måste man dels vara beredd på att byta ut dem när de blir lite större. Man skall också vara medveten om att det är fiskar som normalt lever bland runda stenar mitt i forsar och nedanför vattenfall. Det är inte så lätt att återskapa något liknande i ett 40-liters utan att övriga fiskar vantrivs. Det finns en hel del små malar som lever i måttligt strömmande vatten, men det är tyvärr sällan man ser dem i en akvariebutik.

                              Trots alla råd så måste du ändå göra alla misstag själv och lära dig vad som fungerar. Lycka till!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...