Skiss på akvariumprojekt + frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicke
    • January 2003
    • 24

    Skiss på akvariumprojekt + frågor

    Mitt akvarium börjar nu ta form och nu väntar jag bara på nästa löning så skall jag köra igång.

    Jag har gjort en liten skiss över mitt akvarium med en liten tanke om hur jag skulle kunna fixa till lite extra filtermaterial och eventuellt kunna köra utan filtervadden (se bild).
    Tanken är att jag skall utnyttja ett utrymme bakom min bakgrund (som för tillfället lutar åt en helsvart plastbakgrund från Aquael) till att fylla med filtermaterial och låta vattnet strömma igenom där innan det når innerfiltret. På så sätt hoppas jag kunna få lite extra biofilter samt att kunna filtrera bort grövre partiklar innan de når innerfiltret (borde innebära att jag inte behöver använda filtervadden vilket jag hoppas innebär ett mindre underhållsintensivt filter). Tilläggas bör att jag tänker köra med Juwel Compact H filtret som medföljer akvariet men med en starkare pump (1000l/h).

    Några frågor:

    *Tror ni det funkar att göra som jag har tänkt (har lite farhågor att pumpen inte orkar att transportera vattnet genom allt filtermaterial utan kapacitetnedsättning)?
    *Vilket filtermaterial skulle ni ha använt?
    *Om jag väljer filtermatta skall jag göra kuber av den eller skall jag figurforma efter utrymmet?
    *Några andra tips eller funderingar när ni sett hur jag tänker lägga upp mitt akvarium?

    Oh, och tack för hjälpen så här långt. Den här siten kryllar av intressant information.

    /Niclas, nyblivet Zoopet-fan


  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Om du använder hel blå filtermatta så kan jag inte tänka att det skulle innebära för stor kapacitets nedsättning. Den är också bland det bästa du kan använda.
    Vad har du tänkt för fisk?
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Hank
      • August 2002
      • 675

      #3
      Jag skulle inte ha inloppet till filtret rakt framifrån,
      kan bli lite "odekorativt". Satsa på att sätta det mot en
      gavel...om du förstå vad jag menar.

      /Hank
      /Hank
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285
      Uppdaterad 2006-08-22

      Kommentar

      • nicke
        • January 2003
        • 24

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Vad har du tänkt för fisk?
        MVH
        magnus
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        Tack för kommentaren! Jag har tänkt att ha ett antal mbunas (10-13st). Det finns en möjlighet attköpa en pump på 1500l/h till innerfiltret om det skulle behövas.
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>

        Jag skulle inte ha inloppet till filtret rakt framifrån,
        kan bli lite "odekorativt". Satsa på att sätta det mot en
        gavel...om du förstå vad jag menar.

        /Hank
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Jo, detta är något jag tänkt på men tyvärr så har ju inte ett hörnakvarium några självklara gavlar. Sättet jag tänkte lösa det på är att ha ett litet "berg" av skifferplattor en bit framför så att det skymmer inloppet. Jag kan väl säga att det är en kompromiss i brist på bättre lösningar.

        /Niclas

        Kommentar

        Arbetssätt...