Fiskarna bara vid ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter78w
    • July 2006
    • 46

    Fiskarna bara vid ytan

    Vad är det för fel??
    Alla våra fiskar simmar vid ytan konstant nu sen 2 dagar tillbaka....
    1 bothia fisk var död imorse och den andra visar samma symtom nu ikväll
    Har gjort test på vattnet
    NO3 = 0-20
    NO2 = 0
    GH = 10
    KH = 7-10
    PH = 7,5-8,0
    Temp = 26-28 grader

    De äter som vanligt och ser pigga ut i allmänhet,bara det att de inte simmar runt som de brukar utan är vid ytan hela tiden.

    Jättetacksam för alla tips,blir ju dunder orolig för detta.
    Tack på föhand
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Syrebrist? pga otillräcklig ytcirkulation?
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • mange016
      • May 2006
      • 341

      #3
      Prova o byt vattnet, då brukar dom piggna till plus att det kommer en hel del nytt syre i karet !

      Kommentar

      • peter78w
        • July 2006
        • 46

        #4
        Vattnet byttes helt för 5 dagar sen...
        karet rymmer 250l
        vad menas med otillräcklig ytcirkulation?? Hur ordnar man det??

        Kommentar

        • mange016
          • May 2006
          • 341

          #5
          Jo men du vet nu när det är så varmt så blir det varmt i vattnet , o ju varmare vatten du har destom sämre syresättning !! Rikta pumpen mot vattenytan eller är det så att du ha en för svag pump ? Jag sj har ett 220L o mina fiskar höll med på sådär ett tag , bytte vatten, lite kallare vatten då vill säga sen flytta om pumpen lite , nu är dom livliga som tusan o man slipper att gå orolig =)

          Kommentar

          • DaTrucka
            • September 2005
            • 101

            #6
            Rikta utblåset från pumpen mot ytan.
            Varför göra det idag?
            När man t.o.m kan låta bli att göra det imorgon.

            Mitt Malawi Projekt
            200 liter salt
            Våran Hemsida

            Kommentar

            • peter78w
              • July 2006
              • 46

              #7
              Våran pump pumpar 1000l/tim så det brde ju räcka....våran pump sitter bakom akvariet i filter delen och utblåset ligger ca 10cm under ytan....ska vi kanske klippa av den så den kommer närmare ytan??
              Mvh Martina

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Börja med att byta vatten, 10-20%.

                Byttes allt vatten för fem dagar sen, rengjordes även allt annat då, eller iaf filtret? Isf kan du mycket väl ha ammoniak-förgiftning. Byt vatten, 10-20% procent åt gången tills de slutar flämta, använd kallvatten vänta någon timme eller två mellan bytena. lugna dig med bytena om akvariet blir för kallt, gå inte under 22 grader om du har "vanliga" akvariefiskar.

                Pumpens utblås ska alltså riktas lite snett upp mot ytan om utblåset inte kan placeras precis kant i kant med vattenytan och paralellt med den, dessutom ska man försöka få vattnet framförallt ytvattnet att cirkulera så mycket som möjligt i hela akvariet. Alltså ska strålen vara riktad längs en långsida, och snett uppåt, om det inte går att få den "i" ytan. Det får gärna plaska lite, om pump-utblåset är förberett för att kunna koppla på en slang som suger med luft (diffusor) så ska den användas.

                Vattenbyten hjäpler lite mot "allt" som får fiskarna att stå vid ytan och flämta, det höjer syrehalten och späder ut eventuell förgiftning.

                Kommentar

                • gudsson
                  • July 2006
                  • 342

                  #9
                  Jag läser här att man ska ha pumputblåset i vattenytan. Jag har en fluval 4+ pump som pumpar ut luft i pumpvattnet. Jag har sedan riktat 'strålen' lite neråt så det far luftbubblor ner i akvariet. Är detta dumt? Måste man utblåset i ytan? Jag tycker det är fint med lite bubblor som far neråt. Jag har bara haft akvariet i gång i några dagar, men de 6 kardinaltetror som nu bor där verkar må bra och rör sig över hela akvariet.
                  375 L sydamerikaliknande
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

                  Kommentar

                  • peter78w
                    • July 2006
                    • 46

                    #10
                    Nu har vi byt några liter igår sent på kvällen och idag har vi tagir bort 20liter eller nåt sånt. och fyllde på bara några liter för att utblåset ska vara nån cm ovanför vattnet. Fiskarna verkar må bättre nu!!
                    Erik:
                    Som du skriver så har du rät vi byte all vatten pga sniglar invation i karet!!!
                    Det var masser av dem!
                    Så vi tänkte stoppa in nya stenar och växter. Tömde ut allt i karet och även filtret då det fanns några hundratals med sniglar i dessa!
                    Allt var rengörd!
                    Ny vatten stenarna var rengörda och även kokta tillsammans med nya stenar.
                    Du nämner ammoniak-förgiftning, hur kommer det sig att man kan få det?

                    Efter att jag köpte nya växter så köpte jag ingen växtnäring. Trodde inte att sånt behövdes i akvarium! Men nu har växterna börjat lössa upp och då köpte jag igår växtnäring. Sen tror jag inte att dom växterna klarar sig så det får bli nya! Det ska finnas luft rör till pumpen för att den ska bubbla i vattnet men fick ingen sådan när vi köpte akvariet. (köpte den begagnat)
                    Ska försöka fixa en sådan slang för pumpen, för den borde hjälpa, eller?

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av peter78w
                      Som du skriver så har du rät vi byte all vatten pga sniglar invation i karet!!!
                      Det var masser av dem!
                      Så vi tänkte stoppa in nya stenar och växter. Tömde ut allt i karet och även filtret då det fanns några hundratals med sniglar i dessa!
                      Allt var rengörd!
                      Ny vatten stenarna var rengörda och även kokta tillsammans med nya stenar.
                      Du nämner ammoniak-förgiftning, hur kommer det sig att man kan få det?
                      För att du slagit ihjäl alla nyttiga bakterier i akvariet pga för grundlig rengöring. Det tar en á två veckor för de nyttiga bakterierna att komma tillbaks, innan dess bör du mata mycket försiktigt.

                      Det är alltså så att syrebrist (pga för dålig cirkulation och för hög temperatur) har exakt samma symptom som ammoniak/nitritförgiftning, eftersom nitriten verkar genom att förstöra fiskarna syreupptagningsförmåga, men eftersom akvariet i praktiken är helt nystartat är sannolikheten mycket större att vad du ser är ammoniak/nitritförgiftning.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • peter78w
                        • July 2006
                        • 46

                        #12
                        Vilket bra forum!
                        Några andra tips vad som ska göras? eller ska jag bara byta ngra liter vatten varje dag under det kommande veckorna så att bakterierna kom till liv?!
                        Borde det inte var lagom med att pumpen pumpar ut 1000l i timmen? Eller ska jag fixa ännu starkare pump med bubblor??

                        Kommentar

                        • Karon
                          • January 2002
                          • 3170

                          #13
                          Bubblandet i vattnet är kanske bra, men huvudsaken att du har ordentlig cirkulation på ytvattnet, det är där det huvudsakliga gasutbudet (syresättningen) sker.
                          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                          Kommentar

                          • Vandal
                            • January 2006
                            • 1655

                            #14
                            sätt en slang eller ett rör på utblåset och rikta den lite uppåt, jag kör med en vanlig trädgårdsslang på ca 20 cm och har satt den med en sugkopp i bakkanten på akvariet, slangutblåset är 50/50 över och under ytan för en bra rörelse men om det låter för mkt kan man lätt flytta ner den...
                            over and out /Petter
                            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                            http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Jag tycker vissa pumpar är så dumt konsturerande när utbåset sitter 10 cm under toppen på pumpen då får man själv fixa med ytcirkulationen genom att själv sätta dit två rör böjar från pumpen.Bättre att alla pumpar är konsturerande så från början.Många är det men många är det inte men det är väl en smaksak hur man vill ha det, men det är många som inte tänker på det för det är ytcirkulation man ute efter plus bra rening förståss
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...