lite nervös

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonas_k
    • November 2002
    • 101

    #16
    hej... du micke... vart i borås bor du?? bodde där men bor inte längre... ba undrar...

    Kommentar

    • Micke75
      • January 2003
      • 84

      #17
      Jag bor på Tullen

      Kommentar

      • jonas_k
        • November 2002
        • 101

        #18
        ok... kul... brukar fiska vi byttorpsjön eller va den nu heter.. hejdå

        Kommentar

        • Smike
          • October 2002
          • 238

          #19
          Det går. Jag flyttade själv mitt innehåll 5km vid flytt. Fisken fick ligga i hinkar och åka bil. Problemet var att jag inte kunde spara så mycket originalvatten som önskvärt och bakteriefloran i filtret blev nollställt, men den smällen var nödvändig att gå igenom för oss båda. Nåväl det gick bra och nu är det ju inte så våldsam procedur som du behöver genomföra.

          Om du har badkar så är det bästa att flytta över dom till det, tillsammans med växter (skölj ur karet noga först, gärna med varmt vatten så att badkaret inte kyler ner vatnnet för snabbt). Fyll på med så mycket akvarievatten som möjligt så behåller du vattenmiljön intakt och tar tillbaka vattnet när du fyller på karet igen. Om det går så lägg gärna i pumpen också och låt den gå så sparar du bakteriefloran i filtret. Sen kan du pula med den nystarten ett tag utan större risk för vare sig fisk eller vattenmiljön. Låt det gärna vara lite mörkt i badrummet så stressas ev fiskarna mindre av badkarsvistelsen.

          Ett förslag - om du har badkar. Om inte så försök så gott det går att hålla principen ovan. Spara så mycket akvarievatten som möjligt där du kan och låt filtret gå i en behållare med akvarievatten. För att minska stress hos fisken så låt dom stå mörkt och gärna med växter som ev ökar tryggheten och ställ fisken på ett ställe där det är dragfritt och någorlunda varmt.

          Stressa inte under proceduren, det kommer att gå bra.

          Smike
          Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

          Kommentar

          • Micke75
            • January 2003
            • 84

            #20
            Nytt bord fixat, 1000 spänn nytt.
            Även flytten av karet är gjord.
            Liten undran bara, har jag "sabbat" filtret nu när jag bara drog ur sladden och lät det stå i cirka 2 timmar??
            I så fall vad göra, allt är igång nu.

            Kommentar

            • Smike
              • October 2002
              • 238

              #21
              Njaäea... Helst så bör man kanske krama ur filtret om det stått still bortåt två timmar. Risken finns alltid att de nyttiga bakterierna omvandlas till giftiga när de dör. Men det är ändå ett gränsfall och chansen finns att filtret klarat sig hyffsat intakt. Troligen har det just nu nedsatt biologisk effekt. Håll gärna upp med matandet några dagar och börja sedan sparsamt med matningen. Jag skulle rekomendera att du hällde i lite bakteriekultur, som tex Sera Nitrivec, för att hjälpa filtret på traven med den biologiska nedbrytningen. Om du har ett nitrit-test så använd det under den närmaste tiden, om inte så skaffa det - det är bra att ha ändå. Ett bra sätt att ha koll på hur det står till med vattenmiljön och jämnvikten. Risken finns alltid för accelererande nitritvärden när balansen är satt ur spel och filtret inte är i toppform.

              Håll kollen på hur fiskarna verkar må.
              ----------
              jaha, nu försvann nät-kontakten igen. Internetuppkopplingen har bråkat som den ikväll för mig. När du läst det här är jag inne igen.

              Smike
              Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

              Kommentar

              • Micke75
                • January 2003
                • 84

                #22
                Jag hällde i Nitrafin Aqua plus i samband med påfyllning.
                Firrarna verkar må bra hittills iaf.

                Kommentar

                Arbetssätt...