fisksammansättning i ett 190l kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicke
    • January 2003
    • 24

    fisksammansättning i ett 190l kar

    Jag har tänkt att köra malawiciklider i ett 190l hörnakvarium och nu har jag lite frågor kring vilka fiskar som kan vara lämligt att släppa ner.

    Tänkt sammansättning:

    1+4 Metriaclima Zebra
    1+3 Labidochromis Caeruleus
    1+3 Labidochromis sp. "hongi"
    2 malar (Syndontis Njassae?)

    Mina frågor:

    Är det för mkt/lite fiskar till mitt akvarium?
    Passar arterna ihop (lite frågande till 2 Labidochromis men de ser ganska olika ut).
    Hur lätta/svåra är de här att hitta ute i handeln?
    Hur mycket kostar de?
    Vilken mal kan vara lämplig och vad kostar de?

    Jag har tänkt att inreda med två större högar skiffer samt ett par kalstenspartier så det borde kunna bli många gömställen.

    /Niclas, nyblivet Zoopet-fan

  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Om det är förmycket eller inte beror på vad du har för filter och hur ofta du planerar vattenbyte. Men antalet verkar vara ok för ett normalskött kar. Jag känner inte till alla arterna helt och hållet men tror inte det skall bli några problem. Priserna är extremt svåra att tala om. Jag har sett rödzebra som kostar allt från 25 kr till 150 kr. Fiskens storlek och kvalité tillsammans med marknadsläget i den stad du köper dom spelar roll.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • nicke
      • January 2003
      • 24

      #3
      Filter blir antingen ett Juwel Compact H (uppgraderat till 1000l/h pump) med 3 liters biofilter eller Juwel standard H ((uppgraderat till 1000l/h pump) med 5 liter biofilter. Vattenbyte är tänkt en gång i veckan (20-30%). Du tror inte det är någon fara med 2 Labidochromis arter i samma kar?

      /Niclas, nyblivet Zoopet-fan

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej.
        Labidochromisarna skiljer sig ju rätt mycket åt så korsningsrisken är väl inte så där jättestor, men det klart det allar bästa hade väl varit att byta ut en av dessa.
        I övrigt tror jag att din kombination kommer att funka bra.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...