Nystartat 182 liters hörn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr.Stefan
    • February 2006
    • 35

    Nystartat 182 liters hörn

    Till alla som funderar på att skaffa akvarium - läs så mycket Ni kan (till exempel här på Zoopet). Det finns hur mycket kloka och goda råd som helst.

    Efter att ha läst och funderat, fyllde jag i grus, några rötter och vatten och startade pumpen den 9 mars och skaffade lite varierade växter (sydamerika) den 12 mars. Därefter har jag fyllt på med någon mer växt och några fiskar i taget med cirka 1 - 2 veckors mellanrum. Månljus installerat. Jag ska ha i lite mer fisk och någon växt till (troligen 5 pansarmalar och eventuellt 10 neontetror).

    Nu är jag uppe i 10 vinkeltetror, 2 ancistrus och 4 kakaduciklider. Byter cirka 20% vatten med 1 - 2 veckors mellanrum. Alla värden tycks ha varit stabila sedan starten. Den 2 april flyttade cikliderna in, 3 dagar senare är jag säker på att en av honorna vaktar rom i en liten grotta.
    Det är väl ett gott betyg?

    Med andra ord - ett stort tack till alla som skriver på forumet (och givetvis Ni som driver det)!
  • Opus
    • January 2006
    • 1014

    #2
    Skitkul att höra det går bra för någon för en gångs skull
    Bara kort på härligheten som fattas.
    Vescere bracis meis!

    Kommentar

    • Dr.Stefan
      • February 2006
      • 35

      #3
      Klicka på min bild (brandmannen) så kommer Du till min beskrivning. Där kommer Du nog åt två bilder. Tyvärr var firrarna lite tråkiga och ville inte riktigt vara med på bild.

      Kommentar

      • Opus
        • January 2006
        • 1014

        #4
        Karet ser riktigt bra ut

        Du får köpa lite primadonna fiskar som tycker om att bli fottade, mina står oftast i vägen för varandra när jag försöker ta kort på dom
        Vescere bracis meis!

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          kul att du har lyckats.. som du säger så finns de ovärdeligt med information här på zoopet
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Dr.Stefan
            • February 2006
            • 35

            #6
            Egentligen är det ju ganska enkelt (även om man kan misslyckas ändå). Om man bara tar sig tid och läser på, lyssnar på andra och kanske framförallt betänker att fiskar faktiskt är levande varelser (missförstå mig rätt - jag är jägare...).

            Men samtidigt måste man ju ha i bakhuvudet att även om akvariet går bra just nu, så kan det ju uppstå problem.

            Några primadonnor som gärna visar upp sig hade varit trevligt. Några tips? Jag vill hålla mig till Sydamerika.

            Kommentar

            Arbetssätt...