Nytt akvarium själva kemi processen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fakiren
    • April 2006
    • 12

    Nytt akvarium själva kemi processen

    Hej!


    Nu har mitt akvarium varit befolkat med 10 platys i 10dagar ungefär. Akvariet är ett 140 liters, fluval 3+ filter + syre pump.

    Jag har kört lite tester och detta är resultatet.

    ph 7.5 - 8 stabilt
    kh 13
    nitrit 0
    ammonium 0.5mg/l

    ammonium omvandlas ju till ammoniak vid min höga ph och det e ju inte bra, enligt



    är detta en naturlig process, fast dock skall ammonium spika på dag 5.

    fråga

    kan denna processen dra ut på tiden i ett större kar? kan jag göra något för att underlätta processen för fiskarna? om jag underlättar processen för fiskarna inbär väl det rimligen att jag drar ner halten av ammonium så att det bildas mindre ammoniak, och om jag drar ner halten ammonium så känns det också som jag drar ut på processen för att trimma in det nya karet. Är det kanske så att jag bara gör ett längre lidande för fiskarna? Måste det va en ammonium spik för att sen gå över i en nitrit spik för att sen lugna ner sig?

    har inte fått ett vettigt svar från nån affär, där dom däremot har prackat på mig alla möjliga sera produkter ( jag e lättlurad

    det känns lite som deras attityd är har du hög nitrit släng i detta, har du hög ammonium släng i detta, har du högt ph släng i detta, utan att ta hänsyn till att det i inkörning tydligen behövs för att sluta kedjan?


    Mvh
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    du kan slänga i nitrivec, är filterbakterier.
    är inget undermedel men underlättar.
    vattenbyte funkar också för att sänka halterna.
    sera toxivec är ett medel som ska neutralisera gifter som nitrit, vet inte om det funkar på ammoniak.

    att säga att de spikar en viss dag är omöjligt att säga då det skiljer beroende på akvariestorlek matning fiskar och liknande.

    nitritspik och liknande är långt ifrån ett "krav" att ha under omstart och sänka nitrithalterna till exempel genom vattenbyte är inte att förlänga lidandet av fisken utan tvärtom.

    sen om man ska se det lagligt sett så är man som ägare skyldig att åtgärda höga nitrithalter genom ex: vattenbyte.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Tinet
      • April 2006
      • 93

      #3
      Ammoniak bildas vid höga ph värden, typ 8 och över, endast i liten skala vid din ph. Ammonium är inte så farligt för fiskarna, kanske dock i längden. Om jag vore du skulle jag istället vara noga med nitrat-halten och låta ammonium omvandlingen ske självmant. Eventuellt kan du sänka pht till ca 7 med preparat eftersom du då kan utesluta ammoniak, om du känner att det är nödvändigt.

      Jag tror inte att du behöver bekymra dig så mycket så länge du gör regelbundna vattenbyten... fortsätt hålla koll på värdena så att de inte blir farligt höga. Platys är relativt tåliga fiskar så de bör klara sig. Jag tycker det verkar som om vattenprocessen på länken du angav är mer utav ett exempel än en bestämd faktor. Beroende på hur mycket vatten, växter och fiskar man har i akvariet bör ju såklart tiden för processen variera. Jag har hört att det kan ta upp till en månad för akvariumet att bli helt inkört.

      Lycka till nu, och om det inte löser sig, testa posta i akvarievatten- sektionen. Det är där de riktiga hardcore vattenkemisterna hänger . De har svar på det mesta.
      Senast redigerad av Tinet; 09 April 2006, 16:05.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av Tinet
        Om jag vore du skulle jag istället vara noga med nitrat-halten
        nitrat är det sista man behöver tänka på under uppstart av akvarie
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Tinet
          • April 2006
          • 93

          #5
          nitrit i höga halter är aldrig bra
          Senast redigerad av Tinet; 09 April 2006, 16:06. Anledning: NITRIT ska det såklart stå, inte nitrat

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            och vad är höga halter
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              0,5 mg/l ammonium vilket är vid pH 8 är 0,03 mg/l ammoniak, det är rätt så bra för ett akvarium som varit igång 10 dagar utan bakteriekultur från flaska.
              Vid pH 8 och ammonium 5,0 mg/l är 0,27 mg/l ammoniak inte akut giftig så du har marginal.
              Fortsätt att kolla ammonium, och nitrit då nitritvärdet snart kommer att stiga.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Tinet
                • April 2006
                • 93

                #8
                Nitrit ska det såklart stå, inte nitrat. Sorry, ett fel från min sida
                Senast redigerad av Tinet; 09 April 2006, 16:07.

                Kommentar

                • fakiren
                  • April 2006
                  • 12

                  #9
                  Tack för svaren

                  Mvh

                  Kommentar

                  Arbetssätt...