Hur många fiskar på 30 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #31
    kanske skulle välja fiskar som inte käkar upp varann...
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Tikkatikkatini
      • February 2006
      • 181

      #32
      det var faktiskt han på akvarie affären som sa att jag kunde ha neontetror tillsammsn med dem, så jag tycker inte att jag ahr gjort något fel. visst, det är jättte synd att de blivit uppätna för det är ju 11 små levadne liv vi pratar om. Men de tre som är kvar är kvar.. när sorgmantlarna är borta så blir det faktsikt inga mer fiskar i det.. tycker att slöjjisarna är tillräckligt ro givande.. kan sitta länge å bara titta på dem. Har en sån där marina nät föd kasse som yngelbox eftersom mina tre black molly yngel blev för stora för den andra, men ändå är de för små för att släppas ut i slöj akvariet för då blir de lätt mat.

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #33
        Ursprungligen postat av Tikkatikkatini
        åki.. här blev man totalt idiotförklarad.. sorgmantlarna försvinner nästa helg för då ska min pojkvän ta med dom hem till sitt akvarie.. och det är ÖVERBEFOLKAT om nåt! honom bör ni ta ett allvarligt snack med i så fall.. han ahr två praktboitor, två ancisctrus, sju platy, fem black molly, 8 neontetror och nu 8 sorgmantlar i ett 54liters! Fast han har ju ingen sida här.
        Varför låter du honom ta dina 8 sorgmanteltetror när han har ett så överbefolkat 54-literskar???
        Om jag vore du skulle jag ha ett allvarligt snack med honom...
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • Tikkatikkatini
          • February 2006
          • 181

          #34
          alltså.. det är hans sorgmantlar.. han köpte dem i örebro när vi va där.. och nu nästa vecka vill han ta hem dom.. har sagt att det blir överbefiskat..
          men jag kan inte göra något.. det är hans akvarie.. men jag tycker synd om fiskarna..

          Kommentar

          • plorozen
            • January 2004
            • 531

            #35
            30liter: jättebra att du kommit till insikt om fiskars värde. nu behöver du bara kunskap, så du kan agera i enligthet med dina nyfunna insikter, och det är inte alltid det lättaste, fast låt inte det avskräcka dig. här finns det alltid folk som vill hjälpa nybörjare. och alla här har varit nybörjare, även om det kan vara något man vill glömma pga x antal döda fiskar =)

            Kommentar

            • plorozen
              • January 2004
              • 531

              #36
              mariacici: varför skulle ett 30 liters akvarium vara svårare att få i balans än ett 300 liters?

              Kommentar

              • Opus
                • January 2006
                • 1014

                #37
                Ursprungligen postat av plorozen
                mariacici: varför skulle ett 30 liters akvarium vara svårare att få i balans än ett 300 liters?
                Tycker inte du det? och i såfall värför inte?
                Vescere bracis meis!

                Kommentar

                • plorozen
                  • January 2004
                  • 531

                  #38
                  opus: nej, det tycker jag inte =)
                  för att så länge belastningen är densamma, så skiljer det sig ju i princip inget mellan dem. 10 neontetror i ett 30 liters kar innebär ju bara en lika stor belastning som 100 i ett 300 liters och en död 10 grams grams fisk innebär en lika stor risk som en 100 grams.

                  de största svårigheterna tycker _jag_ är rent monetära, ett 30 liters akvarium är dyrare per liter än ett 300, samt så är man mer begränsad i vad man kan ha i det. räknat per liter så har mitt 30 liters kostat ofantligt mycket mer än mitt 240 liters. (i utrustning räknat så har mitt 30liters kostat ~1100, och mitt 240 liters ~1300, näsan 60ggr så mycket per liter!).

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #39
                    Ursprungligen postat av plorozen
                    i utrustning räknat så har mitt 30liters kostat ~1100,
                    va har du i de egentligen då ?
                    innerfilter av guld

                    bottenfilter 50-60kr
                    eheim 2007 100kr
                    grus 120kr
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • plorozen
                      • January 2004
                      • 531

                      #40
                      raven: tja, värmare, påhängsfilter, egengjord belysning med lågenergiväxtlampor, stor snygg sten, grus.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...