Hur många fiskar på 30 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 30liter
    • March 2006
    • 136

    Hur många fiskar på 30 liter?

    En guldfiskskål sprack så hyresgästen (en slöjstjärt) fick flytta till ett 30-liters akvarium som jag lyckades få tag på. Med tanke på hans (hennes?) tidigare levnadsvillkor så tyckte resten av familjen att det var värsta lyftet och den gott kunde få lite kompisar.

    Så nu simmar det också två guppypar och ett mollypar och lever i fred å harmoni. Strax efter köpet så kollade jag upp det här med akvarieskötsel och inser att det var rent djurplågeri att ha slöjstjärten i skål, dessutom kanske är för trångt nu i vårt akvarium. Vi har tyvärr inte plats för större och nu har alla i familjen engagerat sig i firrarna.

    Slöjstjärten är än så länge ganska liten men kan bli alldeles för stor så småningom. Vart gör man av med den då? Har inte frågat nån handlare men har svårt att tänka mig att nån vill ha den.

    Numera fiskvän.
    /Katarina
  • sunkan aspidoras
    • June 2005
    • 925

    #2
    Ge bort den eller avliva den... och lova sig själv att skaffa ordentligt med info så man inte gör om samma misstag igen när men handlar med levande ting!

    Kommentar

    • Opus
      • January 2006
      • 1014

      #3
      Jag skulle fråga någon handlare, det händer att dom tar in fiskar.

      Guppy kan ju funka i ett 30l kar även om det ät liiiiite för litet. Molly, beroende på vilken du har behöver lite större.

      Om du vill starta med akvarium skulle jag rekommendera dig till att köpa ett 100l, eller helst lite större. Det är mycket enklare att sköta ett lite större akvarium och dom är inte så stora, har för mig att standard måttet på ett 100l är 75cm x 35cm x 40cm eller mycket nära dom måtten iaf.
      Vescere bracis meis!

      Kommentar

      • 30liter
        • March 2006
        • 136

        #4
        Så rätt så rätt!

        Måste erkänna att jag inte såg fiskar som "riktiga" djur och därmed kollade jag aldrig vad som egentligen krävdes. Tyckte mest att en guldfiskskål skulle vara ett trevligt inslag i möblemanget.
        Fast jag har omvärderat fiskarnas värde och tycker nu hemskt mycket om slöjstjärten när han vippar sig fram med sina vackra fenor. Det skulle vara hemskt att avliva honom och det skulle förresten inte resten av familjen tillåta.
        Dessutom har jag upptäckt att akvarier är himla intressanta. Kan sitta som hypnotiserad och bara betrakta fiskarnas beteenden och vanor.
        Har kollat på blocket efter större akvarium och hittat ett 105 liters. Det borde väl räcka för en slöjstjärt? Han är ju bara 3 cm (utom stjärnen). Hur snabbt växer dom?

        Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
        Ge bort den eller avliva den... och lova sig själv att skaffa ordentligt med info så man inte gör om samma misstag igen när men handlar med levande ting!

        Kommentar

        • 30liter
          • March 2006
          • 136

          #5
          Det blir nog ett större akvarium

          Fast jag måste möblera om lite grann. Som om det inte var trångt nog med två vuxna + två barn i en tvåa.

          Tack för svar ialla fall. Mitt första inlägg här och det blir nog fler.

          Ursprungligen postat av Opus
          Jag skulle fråga någon handlare, det händer att dom tar in fiskar.

          Guppy kan ju funka i ett 30l kar även om det ät liiiiite för litet. Molly, beroende på vilken du har behöver lite större.

          Om du vill starta med akvarium skulle jag rekommendera dig till att köpa ett 100l, eller helst lite större. Det är mycket enklare att sköta ett lite större akvarium och dom är inte så stora, har för mig att standard måttet på ett 100l är 75cm x 35cm x 40cm eller mycket nära dom måtten iaf.

          Kommentar

          • 30liter
            • March 2006
            • 136

            #6
            Vad tror ni om det här? 850 kr , ca 2 år

            * Akvarium, 105 liter, Dala Zooline
            * Lysramp m. 1 lysrör, Aquarelle 18w
            * Pump, Fluval 3plus
            * Doppvärmare, Jäger 100w
            * Håv
            * Akvariebord, snyggt hembygge

            Kommentar

            • Watermelon
              • November 2005
              • 140

              #7
              105 liter är ju bättre än 30 Funkar ett tag, iaf. Vad bra att ni har tänkt om!
              110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
              Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

              20 Liters Räkkar
              Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

              Kommentar

              • Watermelon
                • November 2005
                • 140

                #8
                Ursprungligen postat av Opus
                Jag skulle fråga någon handlare, det händer att dom tar in fiskar.
                Fast om man lämnar in fisken till djuraffär så kanske stackaren bara säljs vidare till en ny skål...
                110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
                Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

                20 Liters Räkkar
                Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

                Kommentar

                • Opus
                  • January 2006
                  • 1014

                  #9
                  En slöjstjärt kan bli rätt stor och det rekommenderas ett volym på 250l för guldfisk, som slöjstjärt faktiskt är ( du kan läsa om den här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54 )
                  Har för mig att dom växer rätt sakta, men ett annat problem är att guldfisk är glupskare en vad man tror så när dom blir större käkar dom mindre fiskar.
                  Vescere bracis meis!

                  Kommentar

                  • Opus
                    • January 2006
                    • 1014

                    #10
                    Ursprungligen postat av Watermelon
                    Fast om man lämnar in fisken till djuraffär så kanske stackaren bara säljs vidare till en ny skål...
                    Den risken finns alltid, absolut. Jag gav bort min till en bekant med ett passande akvarium, men det är inte alla som har turen att känna någon som har det. watermelon har rätt, 105l är bättre än 30l
                    Vescere bracis meis!

                    Kommentar

                    • Opus
                      • January 2006
                      • 1014

                      #11
                      Ursprungligen postat av 30liter
                      Vad tror ni om det här? 850 kr , ca 2 år

                      * Akvarium, 105 liter, Dala Zooline
                      * Lysramp m. 1 lysrör, Aquarelle 18w
                      * Pump, Fluval 3plus
                      * Doppvärmare, Jäger 100w
                      * Håv
                      * Akvariebord, snyggt hembygge
                      Jo, det ser ju rätt bra ut (tittat på annonsen) Fantomtetran kan bli mat dock

                      Har faktiskt ett exakt likadant akvarium själv
                      Senast redigerad av Opus; 08 April 2006, 22:10.
                      Vescere bracis meis!

                      Kommentar

                      • 30liter
                        • March 2006
                        • 136

                        #12
                        Tänkte inte ta fiskarna

                        Har bestämt mig för att inte ha fiskar som inte funkar med vår slöjstjärt. Så länge han (eller hon) bor hos oss så får det bli med fiskar som inte äts upp eller är taskiga mot honom. Tycker mig ha läst att tetror och scalarer tuggar på fenor.
                        Han är ju trots allt den första vi skaffade så han har företräde.

                        Vill helst inte veta vad som kommer hända med de stackare som bor i karet nu, men jag kan bara ansvara för egna familjemedlemmar ju.

                        Ursprungligen postat av Opus
                        Jo, det ser ju rätt bra ut (tittat på annonsen) Fantomtetran kan bli mat dock

                        Kommentar

                        • Opus
                          • January 2006
                          • 1014

                          #13
                          Ursprungligen postat av 30liter
                          Har bestämt mig för att inte ha fiskar som inte funkar med vår slöjstjärt. Så länge han (eller hon) bor hos oss så får det bli med fiskar som inte äts upp eller är taskiga mot honom. Tycker mig ha läst att tetror och scalarer tuggar på fenor.
                          Han är ju trots allt den första vi skaffade så han har företräde.

                          Vill helst inte veta vad som kommer hända med de stackare som bor i karet nu, men jag kan bara ansvara för egna familjemedlemmar ju.
                          Man vet aldrig, det kan ju gå bra med guppys och molly.

                          En sak bara, jag har black molly i mitt 100l och dom kan vara riktigt elaka nafsar på fenor o.l. Tetror som neon och kardinal är inte så elaka men små och väldigt frestande för en stackars slöjstjärt
                          Skalare skall du inte ens tänka på i ett så litet akvarium, men dom är mera agressiva mot varandra inte mot andra fiskar.
                          Vescere bracis meis!

                          Kommentar

                          • martal
                            • May 2004
                            • 618

                            #14
                            Hej Opus:-)
                            Varför skulle det vara synd om slöjstjärten??
                            Vad jag förstår har den företräde:-)
                            Till 30 liter Håll kvar vid din slöjstjärt.
                            Köp akvariet på 105 liter(bra pris) och skaffa en slöjstjärt till.
                            Dom gillar att var flera.
                            MVH Marita
                            Det här behöver du veta
                            www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                            Kommentar

                            • akan
                              • August 2005
                              • 629

                              #15
                              Ursprungligen postat av martal
                              Hej Opus:-)
                              Varför skulle det vara synd om slöjstjärten??
                              Vad jag förstår har den företräde:-)
                              Till 30 liter Håll kvar vid din slöjstjärt.
                              Köp akvariet på 105 liter(bra pris) och skaffa en slöjstjärt till.
                              Dom gillar att var flera.
                              MVH Marita
                              Hur menar du nu? Tycker du att han ska ha en slöjstjärt i 30 liter och en i 105 liter för att de ska få sällskap?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...