Hjälp nån,är det något att köpa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sunkan aspidoras
    • June 2005
    • 925

    #16
    på bilden går det ju omöjligen att avgöra skicket på karet! litar inte på hemmapul!!! om dem bytt glas och inte gjort det på ett riktigt sett så får man en mindre tsunami i vardagarummet!

    Kommentar

    • Intercepter
      • January 2006
      • 962

      #17
      dyrt

      tycker det låter dyrt för ett kar som e reparerat med
      själv köpt ett 540 billigare med massa tillbehör

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av Opus
        Skalarer blir rätt stora och bör ha ett 275l akvarium, men ennu viktigare, tycker jag, är att akvariet är minst 45cm högt.
        Minst 50 cm högt har jag läst. Och altum scalare behöver nog över 60 cm.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • [xstream]
          • March 2006
          • 520

          #19
          Min högst personliga erfarenhet är att scalare faktiskt klarar sig på så lite som 40 högt, men då är det givetvis viktigt att det är lite grus på botten och att man fyller upp ordentligt.
          Helt beroende på hur man hanterar det hela också så växer inte scalare sådär förbaskat snabbt. Mina största har bara växt kanske 10-12cm på 1,5 år i en för liten balja så det är gott om tid för några yngel att dö av naturliga orsaker innan de växer ur ett 200L (under förutsättning att det är 40 högt då)

          Givetvis måste det påpekas att vi pratar minimikrav, man kan köra windows xp på en gammal dator också men det blir inte perfekt om ni förstår min metafor.
          720L Malawi-biotop

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Ursprungligen postat av [xstream]
            Givetvis måste det påpekas att vi pratar minimikrav, man kan köra windows xp på en gammal dator också men det blir inte perfekt om ni förstår min metafor.
            Fast frågan är inte om det går, utan om fiskarna mår bra. Själv tycker jag att det är taskigt att hålla fiskar i ett så begränsat utrymme att de inte ens kan utvecklas normalt.

            Har man inte ett tillräckligt stort akvarium så man kan ge dem goda förutsättningar till ett bra liv så tycker jag att man ska avstå från att skaffa scalare. Det finns många andra fina fiskar. Och man kan faktiskt inte ha allt här i livet. Själv hade jag helst vela ha ett par akvarier på flera tusen liter, men eftersom jag bor i en etta måste jag nöja mig med max 312 liter och får välja fiskar därefter.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • kajsavarg
              • April 2006
              • 38

              #21
              en spark i arslet!

              Nu ska jag strax åka å hämta akvariumet..gruvar mig eftersom det är halt som fan efter E4-an..Hoppas att allt går bra..ni får väl skicka en spark i arslet för tur åt mig å firrarna

              Kommentar

              • Opus
                • January 2006
                • 1014

                #22
                *sparkar mot Huddig* lycka till och ta det lungt på vägen
                Vescere bracis meis!

                Kommentar

                • maricici
                  • March 2006
                  • 303

                  #23
                  Ursprungligen postat av kajsavarg
                  han som äger det skall ringa ikväll. Min far har varit här å skällt på mig för att han tycker att det bara är barn som ska ha akvariefiskar...han är bara avundsjuk, satt i flera timmar igår och tittade på Sune och Sigrid alldeles hypnotiserad, och dom var det första han sprang till när han kom i dag.
                  Messade til min sambo (som ligger utanför holland någonstans) å frågade vad han tyckte om ett till, större akvarium och han tyckte att det skulle bli jättetrevligt.. men vad är det mer jag ska tänka på? Förresten så ringde jag affären jag köpt fisken och jag får lämna tillbaka den , även den andra. Så jag hade tänkt att skaffa andra fiskar om det blir det har akvariumet...
                  kan man ha dvärggurami, skalarer och några till i 200 L? och vad ska jag ha i det lilla?
                  Kajsa
                  slöjstjärt och ancistrus (skäggmunsmalen) går väldigt bra ihop, om du vill ha fler tips. Mina har en kompromisstemperatur på 24-25 grader och den fungerar för mina slöjstjärtar.
                  I
                  MY

                  Kommentar

                  • Opus
                    • January 2006
                    • 1014

                    #24
                    Ursprungligen postat av batski
                    Minst 50 cm högt har jag läst. Och altum scalare behöver nog över 60 cm.
                    Du har rätt batski, men jag tycker man kan ha scalare ( inte altum ) i ett 250l och dom brukar ha en höjd på 45cm, men jag vill understryka att jag tycker det är absolut den lägsta höjden man kan ha för scalarer, Dom blir större än vad man tror
                    Vescere bracis meis!

                    Kommentar

                    • kajsavarg
                      • April 2006
                      • 38

                      #25
                      he..he..he

                      nu står akvariumet i vardagsrummet.. och jag har liiiite panik... nu har jag slöjisarna i en glasburk igen för att jag fick med mig en drös med fiskar från Sundsvall som jag läre hysa i det lilla akvariumet...pust...fattar inte att dom har överlevt färden! Det är en väldig samling av b.molly och några typ röda fiskar. 2 randiga, en tetra, en va sa han..bulldog mal..? och en drös av bebisar, mollysar å röda. jag gjorde rent en hög med gräs som jag la ner så att bebisarna har nån chans. I morgon ska jag åka med slöjisarna till affären och köpa sand eller grus,jag vet inte vad jag ska köpa, tycker inte det blir så fint med grus i ett sånt stort akvarium (ja,ja vet att ni tycker att det det är en liten balja... ) den vet jag inte vad jag ska ha för bakrund, vad som är snyggt..?Kan ni tipsa? vilken pump det var med då??!?! den var ju jätte stor!!
                      kram kajsa

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #26
                        Ursprungligen postat av kajsavarg
                        nu står akvariumet i vardagsrummet..
                        Grattis

                        Ursprungligen postat av kajsavarg
                        och jag har liiiite panik... nu har jag slöjisarna i en glasburk igen för att jag fick med mig en drös med fiskar från Sundsvall som jag läre hysa i det lilla akvariumet...pust...fattar inte att dom har överlevt färden! Det är en väldig samling av b.molly och några typ röda fiskar. 2 randiga, en tetra, en va sa han..bulldog mal..? och en drös av bebisar, mollysar å röda.
                        Hur litet är det lilla akvariet? De röda fiskarna är antagligen platy (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38), de randiga är kanske zebrafiskar (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=51). EN tetra??? Det finns många olika tetraarter. Hur som helst är tetror stimfiskar, så att han hade en ensam tetra var inte så bra. Även zebrafiskar är stimfiskar. Bulldogmalen (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=774) ska du definitivt ha i det 200 liters akvariet. De behöver vegetabiliskt foder.

                        Ursprungligen postat av kajsavarg
                        jag gjorde rent en hög med gräs som jag la ner så att bebisarna har nån chans.
                        Du kan köpa flytväxter och/eller javamossa när du åker till butiken.

                        Ursprungligen postat av kajsavarg
                        I morgon ska jag åka med slöjisarna till affären och köpa sand eller grus
                        Varför ska du åka med dem till affären? Ska de få vara med och välja grus?

                        Ursprungligen postat av kajsavarg
                        jag vet inte vad jag ska köpa, tycker inte det blir så fint med grus i ett sånt stort akvarium (ja,ja vet att ni tycker att det det är en liten balja... )
                        Jag har rådasand i mitt akvarium, som jag tycker är mycket snyggare än grus. Finns i olika tjocklekar. Det finns även blästersand som många har i sina akvarier. Den är väldigt fin och ljus.

                        Ursprungligen postat av kajsavarg
                        den vet jag inte vad jag ska ha för bakrund, vad som är snyggt..?Kan ni tipsa?
                        Det finns väldigt snygga Back To Nature bakgrunder och liknande som man monterar in i akvariet. Men de är rätt dyra och det blir även en del jobb. Själv har jag en plansch på en bergsvägg och några rötter. Funkar bra om man har mycket växter. Men det kanske du inte kommer att ha med slöjtjärtarna..

                        Ursprungligen postat av kajsavarg
                        vilken pump det var med då??!?! den var ju jätte stor!!
                        kram kajsa
                        Du menar Eheim-filtret? Det är ett mycket bra filter du har fått med akvariet. De har stor filtervolym och behöver inte rengöras ofta alls, plus att de är väldigt tysta. Du måste dock köpa nytt filtermaterial för den biologiska filtreringen, eftersom bakterierna inte överlever när filtret har varit avstängt i mer än nån timme pga av syrebrist. Och när bakterierna dör på grund av syrebrist brukar de förgifta vattnet. Så starta inte filtret förrän du har bytt den biologiska filtermassan. "Makaronerna" kan du bara skölja och återanvända. Eftersom du inte har några bakterier i filtret bör du även tillsätta nån form av bio starter när du sätter igång filtret.

                        Lycka till!
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Paniktandborste
                          • March 2005
                          • 330

                          #27
                          grattis, har hört att bulldog malarna ska vara riktigt trevliga filurer
                          Aka Pixel eller Bildpunkt

                          Kommentar

                          • kjellwestin
                            • April 2006
                            • 1

                            #28
                            Kolla så att det är tätt. Priset är ganska rätt och Eheim är ett anerkänt märke... lycka till

                            Kommentar

                            Arbetssätt...