Hjälp nån,är det något att köpa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kajsavarg
    • April 2006
    • 38

    Hjälp nån,är det något att köpa?

    Jag har tittat nu på ett 200 L helglas akvarium som skall säljas, dom har bytt ut en glasskiva och lagt nytt silicon för ett år sen , det medföljer ett ytterfilter som heter eheim? och det är en hemmagjord ljusramp på 3 lysrör. dom ska ha 1500:- är det något att köpa? Är ju som sagt totalt nybörjare...Jag tror ni har fått mig på kroken i det här sällskapet när det gäller fiskar..

    MVH Kajsa
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Vet du vilken eheimpump det är?

    Det låter ganska prisvärt under förutsättning att allt är i bra skick och att rampen är fackmannamässigt gjord. Pruta kan du kanske göra med.

    Detta kanske kan bli ett kanon bra hem till Sune + kompis!
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • Opus
      • January 2006
      • 1014

      #3
      *ler* utgår ifrån att det är ett begagnat akvarium du har tittat på, finns det några bilder på akvariet, typ en annons från blocket? Apropå blocket.se, så finns det massor av begagnade akvarier till salu.
      Vescere bracis meis!

      Kommentar

      • Opus
        • January 2006
        • 1014

        #4
        *skrattar* Jag tror jag har hittat annonsen på blocket, ser ju bra ut

        Pumpen som du får med är en Eheim 2217 och kostar runt 1100:- och Eheim skall vara ett bra märke.

        Utgår ifrån att han har akvariet igång, så det är vål bara att åka och pruta hejdlöst
        Senast redigerad av Opus; 04 April 2006, 12:45.
        Vescere bracis meis!

        Kommentar

        • kajsavarg
          • April 2006
          • 38

          #5
          lite för snäll för att pruta.. Ja det är bara att åka till Sundsvall nu då.
          Saken hör till det att min man jobbar på sjön å är borta varannan månad och jag skulle behöva en hobby, jag har alltid haft djur men nu har barnen blivit allergiska...jag saknar djur omkring mig så fiskar varför inte, men jag vill nog lära mig att ev försöka få små fiskbebisar, tänkte skaffa nån annan fisk till det andra lilla akvariumet i så fall. Så Sune och Sigrid (döpt den andra) får lite större utrymme, tyvärr så är 200 l bristningsgränsen i våran lilla lägenhet...Tack för hjälpen!
          MVH Kajsa

          Kommentar

          • kajsavarg
            • April 2006
            • 38

            #6
            förresten..

            kan man se vad som är hona/hane..jag brukar alltid döpa djuren vid fel namn och har säkert gjprt det igen... Sune är fet och grövre, förlåt killar men han ser ut som en kille... Sigrid är lite mindre med är betydligt smäckrare...
            Skulle vara roligt att veta om det går att se förstås..?
            MVH Kajsa

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #7
              Är Sune och Sigrid slöjstjärtar? Så här står det i artbeskrivningen:

              "Det är mycket svårt att se skillnad på könen men hanarna är något smäckrare, medan honorna är något rundare."

              Så du har nog döpt dem fel igen

              Kommentar

              • kajsavarg
                • April 2006
                • 38

                #8
                The story of my life....

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #9
                  Hehe

                  För fiskar (och rovfåglar) är det ofta så att honan behöver vara större för att kunna "föda" fler ungar och hanen mindre för att kunna röra sig snabbare när de ska slåss med andra hanar eller visa sig duktiga för honan.

                  Kommentar

                  • sunkan aspidoras
                    • June 2005
                    • 925

                    #10
                    tveksamt pris tycker jag eftersom dem bytt glas o så en hemagjord lysramp... jag skulle max ge 500-600kr

                    Kommentar

                    • Marie J
                      • January 2004
                      • 10616

                      #11
                      Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                      tveksamt pris tycker jag eftersom dem bytt glas o så en hemagjord lysramp... jag skulle max ge 500-600kr
                      För den summan kan hon få ett nytt 50-60 l balja

                      Att botten är bytt spelar ingen roll så länge den som har gjort det är fackmannamässig. Jag har sett ett flertal akvarister med hemagjorda amaturer som är fackmannamäsigt byggda och dom är inte sämre än en lös köpt ramp och många är bra mycket mer snyggare, effektfulla, funktionella och ger det ljus man vill ha. Ramper har en viss förmåga att ta till sig fukt och åldras snabbare än akvariet. Ett akvarium i den storleken har vanligtvis bara 2 lysör och nu har hon helt plötsligt 3 stycken!!! Mums för växterna!

                      Sen är det en eheim ytterfilter till med!
                      /Marie.

                      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                      Kommentar

                      • Opus
                        • January 2006
                        • 1014

                        #12
                        Om man tittar på kortet av akvariet ser det mycket fräscht ut och det är det främre glaset som är utbytt.

                        Edit: Nästan helt säker på att det är det här akvariet:
                        Vescere bracis meis!

                        Kommentar

                        • Marie J
                          • January 2004
                          • 10616

                          #13
                          Ursprungligen postat av Opus
                          Om man tittar på kortet av akvariet ser det mycket fräscht ut och det är det främre glaset som är utbytt.

                          Edit: Nästan helt säker på att det är det här akvariet:
                          http://www.blocket.se/vi/7729811.htm?ca=4_s
                          Är det de akvariumet så hade jag köpt det för det priset!
                          Oooom jag bara hade lite mer plats 15 kar tar plats...har jag hört... Lite långt att resa med
                          /Marie.

                          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                          Kommentar

                          • kajsavarg
                            • April 2006
                            • 38

                            #14
                            han som äger det skall ringa ikväll. Min far har varit här å skällt på mig för att han tycker att det bara är barn som ska ha akvariefiskar...han är bara avundsjuk, satt i flera timmar igår och tittade på Sune och Sigrid alldeles hypnotiserad, och dom var det första han sprang till när han kom i dag.
                            Messade til min sambo (som ligger utanför holland någonstans) å frågade vad han tyckte om ett till, större akvarium och han tyckte att det skulle bli jättetrevligt.. men vad är det mer jag ska tänka på? Förresten så ringde jag affären jag köpt fisken och jag får lämna tillbaka den , även den andra. Så jag hade tänkt att skaffa andra fiskar om det blir det har akvariumet...
                            kan man ha dvärggurami, skalarer och några till i 200 L? och vad ska jag ha i det lilla?
                            Kajsa

                            Kommentar

                            • Opus
                              • January 2006
                              • 1014

                              #15
                              Ursprungligen postat av kajsavarg
                              han som äger det skall ringa ikväll. Min far har varit här å skällt på mig för att han tycker att det bara är barn som ska ha akvariefiskar...han är bara avundsjuk, satt i flera timmar igår och tittade på Sune och Sigrid alldeles hypnotiserad, och dom var det första han sprang till när han kom i dag.
                              Messade til min sambo (som ligger utanför holland någonstans) å frågade vad han tyckte om ett till, större akvarium och han tyckte att det skulle bli jättetrevligt.. men vad är det mer jag ska tänka på? Förresten så ringde jag affären jag köpt fisken och jag får lämna tillbaka den , även den andra. Så jag hade tänkt att skaffa andra fiskar om det blir det har akvariumet...
                              kan man ha dvärggurami, skalarer och några till i 200 L? och vad ska jag ha i det lilla?
                              Kajsa
                              Det viktigaste är att du tar det lugnt i början och inte stressar igång det, vilket är mycket svårt .
                              Skaffa dig så mycket information som möjligt om fiskar du vill ha och hur du skall ställa upp akvariet på bästa sätt, läs här på zoopet och fråga gärna. För ett helglas akvarium t.ex. bör du ha frigolit som du ställer det på, men jag utgår att du får med det om du nu köper akvariet i annonsen. Det är ochså bra om du har frigolit i botten om du vill ha mycket stenar i det.
                              Skalarer blir rätt stora och bör ha ett 275l akvarium, men ennu viktigare, tycker jag, är att akvariet är minst 45cm högt.
                              Vescere bracis meis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...