kan jag skaffa nån till fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kajsavarg
    • April 2006
    • 38

    kan jag skaffa nån till fisk?

    Hej, har precis varit å köpt ett 42 l akvarium efter att ha adopterat en slöjstjärt. Jag köpte en till idag. jag har 2 frågor..kan jag skaffa nån annan sort åxå? och Sune, den första fisken äter på allt...äter upp maten han får på några sek + att han äter på växterna, stenarna och nu ser jag att han försöker sig på den nya fisken??!! Fast den är nästan lika stor som Sune..
    Vore tacksam för svar
  • Opus
    • January 2006
    • 1014

    #2
    Nej, du bör inte skaffa fler fiskar till ditt akvarium, det är redan allt för litet for slöjstjärtar. Att dem slåss och tjafsar med varandra brukar brukar bero på att dem slåss om teritorium. Du skulle se mina skalarer ibland
    Vescere bracis meis!

    Kommentar

    • kajsavarg
      • April 2006
      • 38

      #3
      skalarer...? är akvariumet för litet till 2 fiskar...?

      Kommentar

      • kajsavarg
        • April 2006
        • 38

        #4
        ooops svarade på mitt eget...datakunnig...not..är akvariumet för litet till 2 fiskar?

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          du kan gå in på artbeskrivningen och söka på slöjstjärt, så får du reda på ganska mycke. om ja inte minns fel så ska en slöjstjärt ha över 200l akvarium
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • kajsavarg
            • April 2006
            • 38

            #6
            vet du vad..? jag har tvångsadopterat Sune efter att han har levt i en kakburk utan syre å knappt nån mat i ett och ett halvt år....(En arb.kompis dotter)jag tyckte synd om den när jag fick höra det å tänkte i mitt stilla sinne att jag skulle göra en god handling....alltså skulle det vara mer humant från början att spola ner honom...Tack för tipset, men nu fick man lite ont i magen, å på affären sa dom att det gick en cm fisk på en L vatten...?!
            MVH Kajsa

            Kommentar

            • mayday
              • November 2005
              • 2085

              #7
              en cm fisk på en L vatten är en tummregel för antal
              sen får du kolla på hur mycke dom behöver också

              mena du kan ju inte ha en 1m fisk i 100l akvarium
              ______________________________________________

              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

              Kommentar

              • kajsavarg
                • April 2006
                • 38

                #8
                det förstår jag nog men man tycker att dom på affären kan meddela vad man ska ha för något, helst när man kommer in och talar om att man har en slöjstjärt och ska ha ett akvarium. i stället skickar han på mig ett på 42 liter och ytterligare en slöjstjärt+ att han rekomenderar att skaffa 3-4 till! då undrar jag vad för sorts fisk man kan ha i ett 42 L akvarium, måste man skaffa ett 500 L för att ha fisk?

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  tyvärr så är det väldigt många som jobbar i sånna afärer som bara tänker på pengar och gör allt för att få sålt sina fiskar.
                  men rekomenderar han att du ska ha 6st sjöjstjärtar i ett 42l akvarium så kan man ju börja undra va han gör i en djuraffär.

                  nej du behöver absolut inte köpa ett 500l.

                  det finns allt en del fiskar som du kan ha i ditt 42l men inte just sjöjstjärt

                  mvh
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • Watermelon
                    • November 2005
                    • 140

                    #10
                    Som sagt, inte slöjstjärt. En välmående slöjstjärt kan bli 25 cm lång.

                    Du kanske kan ha en vacker kamphane i ditt akvarium?




                    Guppy funkar också. Avelsguppy:
                    Discover the latest breaking news in the U.S. and around the world — politics, weather, entertainment, lifestyle, finance, sports and much more.


                    ...eller Endlers.
                    110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
                    Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

                    20 Liters Räkkar
                    Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #11
                      fler tips.. nån typ av snäcklekare kan du ha i ett 42l
                      trevliga fiskar
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • cerul
                        • February 2006
                        • 463

                        #12
                        Du har gjort en god gärning som räddade fisken från kakburken.
                        Men det är ändå för litet.

                        Guppy funkar bättre i ett så litet kar
                        Fördelen med att vara klok är att
                        man kan spela dum Motsatsen är betydligt svårare

                        Kommentar

                        • Opus
                          • January 2006
                          • 1014

                          #13
                          Ursprungligen postat av kajsavarg
                          det förstår jag nog men man tycker att dom på affären kan meddela vad man ska ha för något, helst när man kommer in och talar om att man har en slöjstjärt och ska ha ett akvarium. i stället skickar han på mig ett på 42 liter och ytterligare en slöjstjärt+ att han rekomenderar att skaffa 3-4 till! då undrar jag vad för sorts fisk man kan ha i ett 42 L akvarium, måste man skaffa ett 500 L för att ha fisk?
                          Nej, du behöver såklart inte ha ett 500l akvarium, 480l borde räcka.

                          Ett probem med ett så litet akvarium är att det är svårt att få till en bra vattenbalans med döda fiskar och alger till följd. Många köper små akvarier men lägger ned för att det inte fugerar.
                          Om du frågar mig så är det bäst att börja med ett 100l akvarium eller större och Zoopet är ett bra ställe att hitta information om att starta med akvarie hobbyn

                          Håller med cerul, 42l är bättre än kakburk.
                          Vescere bracis meis!

                          Kommentar

                          • kajsavarg
                            • April 2006
                            • 38

                            #14
                            vad gör jag med slöjstjärtarna då? jag tror inte att dom tar tillbaka dom i affären? Sen så har jag inte plats med ett större akvarium.

                            Kommentar

                            • bjugge
                              • March 2006
                              • 203

                              #15
                              Ursprungligen postat av kajsavarg
                              vad gör jag med slöjstjärtarna då? jag tror inte att dom tar tillbaka dom i affären? Sen så har jag inte plats med ett större akvarium.
                              Jag skulle rekommendera att gå dit och be om att få byta ut fisken mot några andra sorters fisk. Det är lättare att byta än att lämna tillbaka. Och om du hittar nån artikel om vad som krävs för att ha slöjstjärt så är det ju inte fel att ta med för att visa han som sålt fisken att han har fel.

                              Vh

                              Bjugge
                              -----------------------------------------------------
                              540L lavastens- malawikar

                              Fiskar:
                              | Rödzebra + OB| Nkali | Hongi | Venustus | Maingano | Haplochromis ahli |
                              | Ancistrus sp. “gold” | Pimelodus pictus |
                              Växter:
                              | Crinum-lök | Anubias | Javaormbunke |

                              Kommentar

                              Arbetssätt...