Romat av sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saralund28
    • February 2006
    • 122

    Romat av sig?

    OJ!!!
    Tror bestämt att min ena kopparbarb har romat av sig! Det var ju inte riktigt vad jag hade planerat...
    På botten av akvariet finns det massor av sådana här genomskinliga/vita små korn.... http://s51.photobucket.com/albums/f3...urrent=Rom.jpg (på svarta stenen i mitten)

    Har dammsugit forumet efter info om det och enligt beskrivningarna så borde detta vara ett romkorn, eller har jag fel? Honan är dessutom märkbart mycket smalare!
    Eller... Jag lär ju få veta det ganska så snart
    Vet dock inte om jag är så glad över det... Är ju så grön på det hela och har inte ens hunnit få snits på hur jag ska sköta de vuxna...
    Hur ska jag sköta de små? Vad matar man dem med?
    Mitt akvarie är ju inte ens inkört... Rättare sagt: Mitt akvarie är ännu LÅNGT ifrån inkört! Hur kommer ynglena påverka det?
  • saralund28
    • February 2006
    • 122

    #2
    Har svårt att bestämma mig för om det är bra eller dåligt men har precis sett ett litet yngel!
    Satt och kikade på fiskarna och helt plötsligt kom det en liten "växtdel" och gjorde ett litet skutt motströmms! Det var i alla fall vad mina ögon registrerade allra först! Vid en liten närmre kik så såg jag en pytteliten snudd på genomskinlig fisk göra ytterligare ett "skutt" motströms!
    Vill inte tänka på hur många det kan vara! Såg fler romkorn när jag höll på så jag tror även att hona nummer två har lagt sin....

    Inte precis vad jag tänkt mig från början men det ska nog bli bra ändå!

    Kommentar

    • Adamb
      • November 2005
      • 184

      #3
      der e bara att säga grattis!!

      //Adamb

      Kommentar

      • peo
        • October 2002
        • 119

        #4
        Jättekul! Lycka till!

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Vad kul. Finns stor risk att de vuxna äter upp en del yngel om dom inte har mycket växter att gömma sig i. Men om det inte finns så mycket annan fisk så kan en del klara sig. Jag har fått spontanlek på Odessabarber där ett hyffsat gäng yngel klarade sig i flytormbunkarna fast de vuxna gick tillsammans med dom. Men då var det bara 10 vuxna i 130-liter och inga andra fiskar. Jag strödda lite, lite pulvriserat torrfoder över växtytan då och då.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • saralund28
            • February 2006
            • 122

            #6
            Ska jag vara ärlig så är det bara bra om de vuxna äter några yngel... Grymt men sant.
            Det var ju inte med i min planering från början och jag har egentligen inte plats för så många fler.
            Har ju bara ett litet 54liters så det är inte så lämpligt med så många till...
            Jag har inte så jättemycket "yngelvänliga" växter men två större trästycken där det finns gott om gömställen. De/den jag sett har dock hållit till bland gruset bara vilket tydligen funkar bra för den kan utan problem komma ner en bit. De vuxna håller främst till i bakre delen av akvariet där det finns mest växter och trä, ynglen är längst fram så de är ändå ganska "säkra"...
            Får se vad det blir kvar i slutändan, inte alltför många hoppas jag i alla fall...

            Men de klarar alltså av att äta det vanliga flingfodret om jag gör småsmul av det?

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Mina Odessor gjorde det, åt finsmulat flingfoder. Det fanns nog en massa smaskens i flytväxterna också. Om det klarar sig någon/några i karet med de vuxna så brukar det bli riktigt tåliga och tuffa individer. Det är kul när det funkar så, man ser att de vuxna trivs i alla fall.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • saralund28
                • February 2006
                • 122

                #8
                De lever och är pigga och glada så det borde ju vara ett tecken på att de hittar mat i alla fall!
                Som mest har jag sett 7st samtidigt. De gillar att gömma sig i gruset i framkant på akvariet så kikar man en stund så ser man massor! Vill inte tänka på hur många som kan tänkas gömma sig på andra håll!

                Kommentar

                Arbetssätt...