problem med grusen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fakiren
    • April 2006
    • 12

    problem med grusen?

    Hej!

    Inhandlade mig ett 140liters kar här om dagen, köpte till lite fin röd grus med märke nayeco, det skulle tydligen vara laser beredd grus som inte färgar av sig.

    Tog först ut grusen ur påsarna hälde i typ 12 kilo i badkaret och rörde runt med varmt varmt vatten, jag kunde ana mig en svag lukt som påminde om nån kemisk substans, typ amoniak lukt när jag gjorde detta, hur som helst jag rensade grusen ordentligt länge och väl i varm vatten tömde vattnet och i med nytt igen kokade även 2kg. sen slänge jag i gruset i karet, fyllde på vatten, i med växter, fluval 3plus samt syrepump, hälde i lite sera aquatan samt sera ammovec. Efter 24timmar trillade 5 platy ner i karet, och 2 malar, jag vet det va för tidigt hur som helst det visste jag inte då

    Nu efter 40 timmar i karet börjar platyna va rätt mkt uppe vid ytan hela tiden, dom verkar inte va så intresserade av mat, har varit snål med maten, som sig bör.

    Kan det vara något strul på gång? Varför hänger dom så mycket vid ytan? Det är bra snurr på pumpen och syretuben, kan det varit nått skit i grusen?

    Har PH på mellan 7.5 till 8.

    Alla tips - råd - ros & ris är välkommna

    Mvh
  • androxe
    • August 2005
    • 854

    #2
    är det grus avsett för akvarium? Isf tror jag inte det är fel på gruset, speciellt inte eftersom du gjort rent det så noga...
    Hur gick du tillväga när du släppte i fiskarna? Det är viktigt att hälla i lite vatten ungefär 1-2 deciliter varannan minut i ungefär ungefär 30-45 minuter, annars kan fiskarna ta skada o i värsta fall inte repa sig alls...
    Se till att hålla pumpen högt så det blir små luftbubblor, det skadar inte. Specielt om de står vid ytan, det brukar vara ett tecken på syrebrist, fast du hade ju nån syreapparat sa du?, lite märkligt om de då står o lapar luft?... Några tankar iaf...

    Om det kan vara nåt olämpligt som hamnat i vattnet så kan du ju ta det säkra före det osäkra o byta en stor del vatten...
    Senast redigerad av androxe; 01 April 2006, 02:03.

    Kommentar

    • fakiren
      • April 2006
      • 12

      #3
      Japp, det var grus för akvarier.

      Gjorde inte det med påsen när ja hälde i fiskarna, lät påsen dock ligga i blöt i vattnet, så tempen skulle va den samma. Dom verkade dock pigga efter nedsläpp, busade runt o så efter 1 timme.

      Jag vet inte kanske har överreagerat, är det normalt att dom vill hänga uppe vid ytan och kanske smutta lite damm som kommer ner? Dom verkar ju inte va översig sega annars, åker ner lite ibland och busar runt.

      Jag har även provat att dra igång syretuben på mer powor, den kan mer eller mindre frambringa tsunamis på vattenytan, men verkar inte ändra så mycket på problemet.

      Skulle inte en Fluval 3 plus med full kraft och väl riktad stråle så ytan rör på sig, vara tillräckligt för mitt kar?


      Mvh

      edit: nu såg jag en av malarna oxå dyka upp från botten upp till ytan och ner igen snabbt!
      Senast redigerad av fakiren; 01 April 2006, 02:23.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        för syresättning räcker i regel om man har ytcirkulation.

        kollat nitrit ?
        vad har du för ph ? om det är högt kan du ha problm med ammoniak.
        provat vattenbyte ?

        fluval3+ är i minsta laget för ditt akvarie, rekomenderat upp till 130liter men funkar med låg belastning.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • gigardt
          • February 2003
          • 772

          #5
          Skulle nästan kunna slå vad om att du har nitrit i karet med ett för litet filter och i sättning av fisk så tidigt så är det troligen det.
          MvH Richard
          600l Sydamerika(invånare se nedan)
          7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
          500l innedamm(Koi)
          4500l Damm(Koi)
          125l yngelburk
          400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Gör ett 30 % vattenbyte och se om det blir bättre.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Vitae
              • November 2005
              • 52

              #7
              edit: nu såg jag en av malarna oxå dyka upp från botten upp till ytan och ner igen snabbt!
              Det är ett normalt beteende som pansarmalarna uppvisar, de behöver ta sig en nypa frisk luft ibland. Det kommer de att göra när du senare fått ordning på ditt akvarium också.

              För övrigt så hade jag följt de kloka råd som du fått på din första post. Byt 30% av vattnet och införskaffa tillförlitliga tester så att du får nitrit, ammoniak och nitrat testat så snart du kan.

              Kommentar

              • PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

                #8
                [quote=Vitae]Det är ett normalt beteende som pansarmalarna uppvisarquote]

                H*n kanske inte menade pansarmalar utan en vanlig ancistrus? Hur som hellst brukar båda sorterna simma till ytan ibland.
                / Marcus

                Kommentar

                • fakiren
                  • April 2006
                  • 12

                  #9
                  Tack för hjälpen,

                  allt är nog i sin ordning, testat värdena idag, och det ser bra ut.

                  Kommentar

                  • Vitae
                    • November 2005
                    • 52

                    #10
                    H*n kanske inte menade pansarmalar utan en vanlig ancistrus?
                    Och jag kanske bara försökte hjälpa till?

                    ...

                    Vad härligt att allt ordnat sig, Fakiren.

                    Mvh Vitae

                    Kommentar

                    Arbetssätt...