angående pump m.m

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bunny
    • March 2006
    • 31

    angående pump m.m

    Hej.
    Har ett par små frågor.
    Pumpen bör den vara igång dygnet runt om inte hur många timmar.
    Malen bör man ha speciell mat till den? han i zooaffären sa att det räckte med samma mat som cikliderna. vilken är den bästa maten till ciklider? Köpte pellets o nån fryst men dom verkar inte gilla nått av det?!
  • santa
    • December 2005
    • 504

    #2
    Pumpen ska vara igång dygnet runt annars blidas det giftiga bakterier i pumpen.Finns många olika pellets o fryst :9
    Men det är ju bara o testa sig fram.Har du bara en mal behöver du nog inte ge den nått speciellt annars finns det tabletter som man kan lägga ner när man släcker ner akvariet..
    Min hemsida http://santanagti.mine.nu

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Pumpen ska vara igång dygnet runt.

      Det finns speciell mat till malar, en slags tabletter som du lägger i när akvariet har släckts för natten så inte de andra fiskarna tar maten från malarna.
      Sök på forumet efter malmat så hittar du massor av matsorter till malar.
      Lyck till!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag var försent ute, samma svar två gånger
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Bunny
          • March 2006
          • 31

          #5
          tack för svaren =) har ni något bra svar på hur man håller det så rent som möjligt i akvariumet nu menar jag inte vatten byten o så utan mer nått smart tips att bli av med fiskarnas restprodukter med andra ord skiten som tycks vara överallt =(

          Kommentar

          • santa
            • December 2005
            • 504

            #6
            Det enda är nog att ta bort det med en slamsug.Men tänk på att det inte ska vara för rent för växterna behöver lite"skit" och växterna i sin tur ger syre åt fiskarna.Ballans ska man försöka få hehe
            Min hemsida http://santanagti.mine.nu

            Kommentar

            • Bunny
              • March 2006
              • 31

              #7
              TACK! än en gång. en sista fråga jag har ett 240liters akvarium med en back to natur bakgrund med andra ord det bli ca 180 liter kvar =). så ca hur många fiskar kan man ha utan att dom mår dåligt nu har vi 13 ciklider o en mal men zoohandlaren sa att man kunde ha mellan 25-35 fiska låter lite mycket tycker jag.

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                annars kan du ge dina malar grönsaker oxå.. det brukar va uppskattat.
                tex broccoli succini, ärtor. se till o koka dom bara, och skala ärtorna
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • santa
                  • December 2005
                  • 504

                  #9
                  Ja det beror ju lite på storleken på fisk och sort men jag skulle nog inte ha mer än det du har kanske nån mal till.
                  Min hemsida http://santanagti.mine.nu

                  Kommentar

                  • mmm
                    • June 2004
                    • 901

                    #10
                    Som santa säger så beror det helt på vad du har för fiskar. Det kan gå bra med 40-50 neontetror i ditt kar men t.ex. 13 ciklider låter rätt så mycket.
                    /Mattias

                    Kommentar

                    Arbetssätt...