Fråga om Guppys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jon80
    • March 2006
    • 3

    Fråga om Guppys

    Hej på er alla Akvarister(?)!
    Har införskaffat ett akvarium för ca 1 vecka sedan, som just nu är i uppstartningsgroparna, och har precis planterat de första fyra fiskarna, nämligen 4 guppy hanar. När man är såhär ganska ny med akvarier (även om jag i min ungdom haft små akvarier), så är det ju alltid extra kul med yngel.. men frågan jag har är om det går bra att köpa guppy honor, när man har flera hanar? Eller blir det bråkigt och tråkigt då

    Mvh Jon
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur stort är akvariet?
    Det går bra att köpa några honor till dina guppyhanar. Det är ingen fara med bråk mellan hanarna, det som händer är att flera hanar jagar honan för att bli den förste som befruktar henne.
    Har du även lite flytväxter som ynglena sedan kan simma in och gömma sig i, så får de vara ifred de första dagarna med.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Jon80
      • March 2006
      • 3

      #3
      Det är ett 170 liters akvarium, ganska precis 1 meter långt (eller hur säger man?) med välvd framruta.

      Har idag inga flytväxter, men det måste naturligtvis köpas isådana fall. Hanarna har iallfall olika namn beroende på hur de ser ut. Idag har jag några med blå fenor, spelar hon-valet någon roll, beroende på vilken 'typ' av guppy hane man har?

      Är det att rekommendera att köpa ungefär lika många honor som hanar, eller vilken uppsättning rekommenderar ni? (är lite fult att låta alla hanar våldta samma hona kanske )

      Tack på förhand
      Mvh Jon

      Kommentar

      • Rogli
        • August 2005
        • 132

        #4
        Tänk på att ha åtminstonde lika många honor som hanar.Hanarna bllir rätt påfrestande och det är bra om fler får dela "bördan".

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Köp du ett par fler honor än hanar, så de får vila mellan varven. Valet av honor är ett val du gör själv, om du vill ha gula eller inte mm.
          Det är bara bra om du inte köper honor från samma sändning eller att de inte ser ungefär likadana ut som hanarna, då det kan bli alldeles för mycket inavel till slut i gruppen.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • desiredillusion
            • February 2006
            • 512

            #6
            Det kan være lurt å ha en plan over hvor du skal gjøre av yngelen etterhvert. Om du har for eksempel 8 hunner til dine 4 hanner, og alle ungene får vokse opp, vil akvariet innen ganske kort tid bli overfylt. Selv om det gjerne ikke er så altfor sannsynlig at all yngelen overlever, bør du ha en backup-plan, så du ikke ender med å måtte avlive mye fisk fordi du tidligere la alt til rette for at de skulle komme til verden...
            Du kan jo snakke med for eksempel dyrebutikker, og høre om noen av dem er intressert, eller bekjente av deg.
            I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag håller med "desiredillusion", kolla med en akvarieaffär om de tar emot guppy som du fått fram. Jag tror inte du får så mycket för dem, men att byta mot tex lite mat är ju aldrig fel .
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              Arbetssätt...