Neontetror och vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saralund28
    • February 2006
    • 122

    Neontetror och vad?

    Har varit och inhandlat ett akvarie som jag ska starta upp så småningom. Jag är helt grön på det här området så jag skulle behöva massor av typiska nybörjartips!
    Har letat igenom detta forum och läst mycket men känner mig ändå rätt osäker... Så lite "bra att veta" skulle vara kul om ni delade med er!

    Det är på 50-60 liter, nån stans där i mellan... Jag vet att jag vill ha ett gäng Neontetror men vill också ha något mer.
    Tycker det är så vansinnigt svårt att söka efter arter när man inte har en susning om vad man ska leta efter så jag tänkte be om lite tips!
    Helst vill jag ha något som är ganska så stort, förutsatt att de då inte äter upp tetrorna Och de måste ju vara lagom strora för karet också!
    Helst ska det också vara en diskret fisk, alltså utseendemässigt. Vill inte få för mycket färg i så någon mer "osynlig" vore att föredra! Något som är lämpligt att ha kanske 3-5 stycken och variant lättskött.

    Vet inte hur jag bättre ska beskriva vad jag är ute efter men hoppas på några tips i alla fall!
  • _stiffe_
    • March 2006
    • 520

    #2
    du kan ha Dvärggurami eller Honungs gruami dom är ca 6-8 cm stora tror inte dom rör neonerna (är också ny innom akvarier )
    sen om du vill ha något som gör rent rutorna och grusen kan du ju köpa någon vanlig mal eller guppys men ge inte guppisarna för mycket mat för då äter dom inte på grusen/sanden men dvaärguramisarna och honungs är parfiskar men honungsgurami är ganska diskreta till skillnad från vassa dvärgguramis färger (dom är ganska skygga det kan man ta som osynliga)
    ! lycka till !
    Senast redigerad av _stiffe_; 28 March 2006, 17:07.
    A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
    Skåne biotiop, + sebrafisk..

    Kommentar

    • Alicia
      • February 2006
      • 60

      #3
      Jag har gjort så när jag letat fiskar, att jag kollade bilder i akvarieböcker och kollade även akvarierna i akvariebutikerna. När man hittar fiskar man är intresserade av kan man kolla upp vilka förhållanden de kräver, såsom temperatur, akvariestorlek, om de äter varandra.

      Fiskar som äter alger som malar och guppy kräver ordentlig mat, man kan inte låta dem leva på det som ligger på bottnen och väggarna i akvariet. Köp vit vadd och gör ren rutorna med istället, det är mitt lilla råd.
      110 liters Juwel, svenskodlade guppies
      5 kg kattflicka

      Kommentar

      • _stiffe_
        • March 2006
        • 520

        #4
        mina små malar 3cm (som växer) dom lever på at suga på rutor och överflödig mat och magen är endå rund och inte innåt buklad och ska dom ha mat så räckerdet med två eller tre alg tabletter i veckan när dom blir lite större så jag kan reckomendera dom men om du ska ha något som suger på rutan kan du också ha äpple snäckor men då måste du tänka på att ha täckglas om täcker hela karet annars smiter dom
        A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
        Skåne biotiop, + sebrafisk..

        Kommentar

        • saralund28
          • February 2006
          • 122

          #5
          Skulle det funka att ha Neontetror ihop med skalarer eller blir de käk då?
          Och i så fall... Alltså om de blir käk... Kan det vara en lösning att då skaffa kardinaltetror istället?
          Främsta anledningen till att jag vill börja med Neon är att de är så pass mycket billigare... I och med att jag är så grön så känns det bättre att börja billigt.
          Egentligen är kardinaltetran betydligt finare så jag skulle inte gråta om jag måste ha sådana istället

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #6
            ska du ha scalarer får du ha ett större och högre kar... men scalarer kan käka både neon och kardinaltetror...
            Senast redigerad av smurfmats; 29 March 2006, 10:36.
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • Thomas&Anna
              • January 2006
              • 1030

              #7
              Vi har dvärggurami ihop med små kardinaltetror fungerar kanon,om du skall stoppa i någon algätare så kolla noga vad det är för art många har en förmåga att bli väldigt stora.Vi köpte liten mal på 2 cm för 3 veckor sedan han är redan ca 8 cm
              Thomas & Anna

              www.annaothomas.com

              Kommentar

              • saralund28
                • February 2006
                • 122

                #8
                Då blir det inga skalarer för min del! Har mest sett min pappas, han har ett ungefär lika stort... Eller kanske lika litet akvarie som jag... Har ganska så många... Men å andra sidan har han inte vett om att sköta det ordentligt så han får köpa nya rätt ofta... Så det är nog därför de är så små! Usch vad grymt det lät... Men tyvärr sant...

                Har precis dragit igång karet...
                Min tanke var att låta det stå 1-2 veckor och sedan införskaffa något algätande. Efter kanske ytterligare en vecka inhandla lite annat, typ mina neoner...
                Bra eller dålig plan?
                När är lämpligast att stoppa i växter? Före eller i samband med algätaren?
                Antar att jag då också behöver komplettera med algtabletter första tiden?

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av saralund28
                  Då blir det inga skalarer för min del! Har mest sett min pappas, han har ett ungefär lika stort... Eller kanske lika litet akvarie som jag... Har ganska så många... Men å andra sidan har han inte vett om att sköta det ordentligt så han får köpa nya rätt ofta... Så det är nog därför de är så små! Usch vad grymt det lät... Men tyvärr sant...
                  Du kan hälsa din pappa att scalarer behöver ett mycket större akvarium (minst 275 liter) för att kunna utvecklas normalt. Akvariet måste även vara högt (minst 50 cm).

                  Ursprungligen postat av saralund28
                  Har precis dragit igång karet...
                  Min tanke var att låta det stå 1-2 veckor och sedan införskaffa något algätande. Efter kanske ytterligare en vecka inhandla lite annat, typ mina neoner...
                  Bra eller dålig plan?
                  När är lämpligast att stoppa i växter? Före eller i samband med algätaren?
                  Antar att jag då också behöver komplettera med algtabletter första tiden?
                  Växterna bör du ha i innan de första få fiskarna flyttar in. Jag tycker inte du ska börja med algätare. Men de bästa algätarna för ett akvarium i den storleken är faktiskt sötvattens algätanderäkor. Det flesta algätande malarna blir för stora för ditt akvarium.

                  Sen undrar jag varför du tänkte låta akvariet stå 1-2 veckor?

                  Jag skulle göra på följande sätt:

                  I med sand, rötter och stenar. Fyll på med vatten (behandlat med vattenberedningsmedel) och plantera växterna. Sätt på doppvärmaren och filtret och vänta tills vattnet har uppnått rätt temperatur och blivit klart (vattnet brukar alltid vara grumligt i nån vecka, kanske två i början).

                  När du har planterat växterna måste du även ha belysningen tänd ca 10 timmar om dygnet (sen kan man successivt utöka till max 12 timmar när akvariet varit igång i ett par månader). Skaffa en timer som tänder och släcker belysningen så du får regelbundna ljustimmar. Växterna och fiskarna trivs med det. Alger däremot gynnas av förändringar.

                  Sen när vattnet är klart kan du börja tillsätta bakteriekultur och ett par dagar senare kan de första fiskarna flytta in. Titta på de olika arterna som du skulle kunna tänka dig ha och som passar ditt akvarium och börja sen med den tåligaste. Och då bara ett par fiskar. Fortsätt att tillsätta bakteriekultur enligt anvisningarna och kom ihåg att mata väldigt sparsamt under de första veckorna. Efter 3-4 veckor kan du introducera några nya fiskar och efter ytterligare några veckor några fiskar till och så successivt.

                  Att de är så viktigt att skynda långsamt i början beror på att det i ett nystartat akvarium inte finns en etablerad bakterieflora som kan bryta ner ammoniak och nitrit, vilka är dödligt giftiga för fiskarna. Dessa bakterier behöver tid för att föröka sig och etablera sig i filtret och på sanden och inredningen. Här kan du läsa lite om hur det går till: http://www.bestfish.com/newtank3.html

                  Jag tycker också att ett par dvärg-eller honungsgurami skulle fungera. De kommer definitivt inte att äta upp tetrorna.




                  Vad gäller det där med att du vill börja billigt så tänk på att de fiskarna som du väljer i början förhoppningsvis kommer att finnas kvar i många år. Kardinaltetra t ex kan leva i 12 år. Antagligen kan neontetra leva i ungefär lika många år.

                  Så om det egentligen är kardinaltetra som du är sugen på kan du börja med 4-5 stycken (du kan ändå inte ha så många fiskar från början) och sen köpa 5-6 till efter en månad. Så har du ett litet stim på 10 kardinaler.

                  Lycka till!
                  Senast redigerad av batski; 29 March 2006, 18:09.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • jagtep
                    • March 2006
                    • 50

                    #10
                    varför inte några dvärgciklider? typ apistogramma, ställer viserligen lite högre krav på vattnet än neontetrer men dom funkar väldigt bra ihop.

                    Kommentar

                    • saralund28
                      • February 2006
                      • 122

                      #11
                      Nu blir jag förvirrad....
                      Jag har pratat med ganska så många om mina akvarieplaner, både sådana som haft mycket egna akvarier och i zoobutiker och liknande men har inte hört ett endaste pip om denna bakteriekultur! Varför ska man tillsätta det?
                      Jag har förstått det som att det är av den anledningen karet ska stå och "gona" sig lite innan jag börjar stoppa i en massa fisk och liknande.... Blir väldigt kollrig i knoppen nu!

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av saralund28
                        Nu blir jag förvirrad....
                        Jag har pratat med ganska så många om mina akvarieplaner, både sådana som haft mycket egna akvarier och i zoobutiker och liknande men har inte hört ett endaste pip om denna bakteriekultur! Varför ska man tillsätta det?
                        Som jag skrev tidigare så finns det ingen bakterieflora i ett nystartat akvarium som kan bryta ner ammoniak (från fiskskit och andning) och nitrit, vilket är dödsgiftiga för fiskarna. Det går att starta upp ett akvarium utan att tillsätta bakteriekultur, men då måste man vara extra försiktig plus att det är större risk att fiskarna blir giftskadade och/eller dör.

                        Ursprungligen postat av saralund28
                        Jag har förstått det som att det är av den anledningen karet ska stå och "gona" sig lite innan jag börjar stoppa i en massa fisk och liknande.... Blir väldigt kollrig i knoppen nu!
                        En vanligt missuppfattnig. Det är bra att vattnet uppnår rätt temperatur och klarnar. Kanske även att pH:t hinner sjunka lite. Annars händer det ingenting mer med vattnet bara för att man låter akvariet stå. Och du ska absolut inte "stoppa i en massa fisk" om du är rädd om fiskarnas liv. Som sagt börja med ett par (kanske tre om de är små) fiskar och skynda väldigt långsamt. Det är tyvärr många trådar här på zoopet som startas av förtvivlade nybörjare som söker hjälp för att fiskarna bara dör ett par tre veckor efter det att de har flyttat in.
                        Senast redigerad av batski; 30 March 2006, 07:54.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • saralund28
                          • February 2006
                          • 122

                          #13
                          Så... Hur långsamt bör jag gå fram?

                          Har bestämt mig för att jag bara ska ha neontetror i fiskväg till att börja med. Vill jag ha mer så funderar jag på det senare för just nu är det för mycket att hålla i huvudet!
                          I stället för någon algätande fisk så verkar det kanske lämpligare med några räkor. De är bättre om man ser till volymen plus att de är betydligt vackrare än malar och liknande enligt mitt tycke....
                          Blir troligtvis några chrystal red jag stoppar i...
                          Både tetran och räkan vill ju ha flera kompanjoner...
                          Så hur bör jag smidigast gå till väga och i ungefär vilken takt för att få bästa slutresultat?

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ok, om du ska börja med neontetror kan du nog börja med 4 stycken. Sen skulle jag vänta ca 4 veckor innan jag skaffade 6 till. Sen efter ytterligare ett par tre veckor kan du skaffa ett gäng räkor. Så här tror jag skulle funka bra.
                            Senast redigerad av batski; 30 March 2006, 07:49.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • saralund28
                              • February 2006
                              • 122

                              #15
                              Då kör jag på något liknande!
                              Tack för hjälpen att tumla om och sen släta ut det mesta i min skalle!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...