Startat upp mitt 250 l och vill ha lite hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LolloB
    • January 2006
    • 19

    Startat upp mitt 250 l och vill ha lite hjälp!

    Hej jag har ju haft akvarium ett tag men är inget proffs så jag skriver här. Jag har fått tag på ett 250 l ( 110*50*47) som jag nu startat upp och invigt till mina scalarers glädje (vet att de vill ha större men vågar inte sätta större just nu för risk att akvariet hamnar i torpargrunden ) Hade ju 1 äggläggande hona och köpte henne en (förhoppningsvis) hanne men h*n är för liten än men när jag "adoptera" 8 fiskar som riskerade att bli nerspolade, så vill hon inte lägga fler ägg, men jag fick 3 scalarer till och hoppas nu att en av dom är en hane men de är lite för små än.

    Jag hade ett överbefolkat 100 l innan men nu vart det ju överfullt och jag fick bråttom att hitta ett större akvarium som (tyvärr) måste passa min plåndbok (och grunden) Min dröm är att inreda ett 375 l (just nu i alla fall ) Men nu har jag ett fungerande 250 l som visserligen måste bättras på med fler växter och lite grottor och till min förtret så har jag ingen bakgrund utan tänkte göra snyggt med höga växter odyl.

    Oj vad jag lägger ut men nu till det jag igentligen undrar, bland dessa fiskar jag "adoptera" så fanns det (efter mycket letande och med hjälp av vänner att hitta namnet) en Botia almorhae (Pakistanbotia el YoYo-botia) och jag undrar om någon vet något om denna fisk (förutom de som står i artbeskrivningar) och gärna om de andra "adopterade" oxå?

    Jag har i nu läget
    5 scalarer ( 3 adopterade),
    13 guldbarber,
    2 neontetror ( då antagligen min scalar hona tyckte de andra passa till mellanmål),
    2 sorgmanteltetror,
    7 silver/koppar tetror,
    1 Pakistanbotia (adopterad),
    1 Eldstjärt (adopterad),
    1 Gibbiceps,
    2 Mosaikgurami (adopterad),
    1 Blå gurami (adopterad).
    Har jag för många till mitt kar och passar dessa ihop då hälften är sydamrikanska och andra halvan asiatiska?

    Jag vet inte vem av mina "adoptivbarn" som har gjort det men någon av dom har mumsat på min stora scalar honas "fram" fenor, de långa så nu är det bara halva kvar Jag hoppas att vem det nu som gjort det har annat att tänka på i det nya karet och att de växet ut och blir fina igen. Har någon någon idé om vem som kan ha gjort detta??

    Tar även gärna i mot tips på växter som är höga och enkla att sköta & annat man ska tänka på med ett så stort akvarium!

    Oj mycket vart det men jag hoppas att ni kan hjälpa mig igen, då jag fick många och bra svar förra gången. Tack på förhand
    MVH LolloB

    Akvarier ä kul!!
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #2
    Sorgmanteltetran är en stimmfisk och vill gärna ha fler kompisar. Jag har 4 och de vill säker vara fler för de är lite smågruffiga men jag vill egentligen onte ha de kvar....
    Gibbicepsen kan bli stor. Jag har själv 1 i mitt 375 fast jag tycker den växer sakta så det är nog ingen fara ännu. Hur stor är den?
    Eldstärten kan bli aggressiv har jag hört, skaffa absolut ingen kompis till den för då kan det bli krig....kanske är det den som käkat på din scalare?
    När man läser känns det lite mycket fisk men du hade ju ett 100l också kan du inte ha två akvarium igång?
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • LolloB
      • January 2006
      • 19

      #3
      Solbacka: Jag vet att sorgmanteltetrorna är en stimfisk men dessa 2 är en relik från när jag börja med akvarier och fick dessa med akvariet, övertog ett akvarium som de inte ville ha kvar. Jag vill igentligen inte ha dom alls men då jag ej vill ha ihjäl dom så får de vara, men jag vill ej ha fler. Jag vet oxå att gibbicepen kan bli stor då min andra blev ca 25 cm och det i mitt 100l, innan den fick nått fel på simblåsan antagligen och dog och den jag har idag är 5 cm. Och nej jag vill inte ha 2 st akvarium om jag inte måste, det var därför jag skaffa mig ett större och om jag skulle ha 2 så beror det på att min scalarhona lagt ägg och de inte får vara ifred för då kan jag tänka mig att stoppa ner dom andra i det lilla akvariet tills ynglen klarar sig själva. Så du tror att det är eldstjärten som mumsat på min scalar, kan ju vara så om den är som du säger aggresiv, jag får hoppas att den har annat att tänka på nu i det nya akvariet. Tack för funderingarna
      MVH LolloB

      Akvarier ä kul!!

      Kommentar

      Arbetssätt...