Vad ska jag göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tove91
    • February 2006
    • 61

    Vad ska jag göra?

    Jag har ett c.a. 54 liters akvarium..
    Och ALLDELES för mkt fiskar!!!
    7 guppy
    3 platy
    2 pansarmalar
    1 ancistrus
    2 sorgmantlar
    6 neontetror

    ja.. det var väl allt..

    Jag ska göra mej av med 3 guppy (som inte är mina), ancistrusmalen så fort jag hittar ett nytt hem åt han och sorgmanteltetrorna som min kompis antagligen kan ta..
    är det för mycket fisk med 6 neontetror, 4 guppy, 3 platy och 2 pansarmalar i ett 54 liters akvarium eller bör jag skaffa ett större?

    Om jag måste skaffa ett större akvarium (150 liters hörn).. Kan jag skaffa fler fiskar då? Vad för några i sånna fall?

    Tacksam för svar!!
    Lille, lille Nils!
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

    #2
    Jag tror nog att om du bara sköter det ordentligt så klarar du dig om du gör dig av med de där. Det är inte idealt och personligen hade jag väl sett ett 54L som en inkörsport så tycker du det är roligt så är nog ett 150L hörn en bra investering. Låt mig bara få notera att hörnakvarium är ganska dyra så du kommer få mycket mer för pengarna om du satsar på ett vanligt och försöker få in det så bra som möjligt.

    Den normala beräkningen brukar vara 1cm fisk för varje liter vatten. Så i ett 150L får du givetvis in betydligt fler fiskar än så.

    Vilka du ska ha är framförallt en fråga om vad du tycker är snyggt. gå ner till din akvariebutik och skriv ner ett gäng fiskar du tycker är snygga, gå hem och lså upp dem i artbeskrivningarna här för att se vad de vill ha för ph, temp, hur stora de blir och tänk på att stora rovfiskar+mindre fiskar=mätta stora rovfiskar. försök gärna hålla dig till mellanstora fiskar om du tycker om mycket liv. vill du dra det lite längre kan du ju satsa på en sorts fiskar, guramis ex.
    sedan kan du bara räkna enligt modellen jag nämnde för att se hur många du får i.

    Cheers
    720L Malawi-biotop

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      jag hade gjort mig av med pansarmalarna för det är en stimfisk så två st är lite för lite tyvärr
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Göra sig av med och göra sig av med.... Det är ju inte alltid det lättaste. Vad du kan göra för att inte få för hög belastning på ditt filter (med risk för ammonium- och nitritförgiftning) är att byta vatten lite oftare, kanske var tredje dag fram tills att du får ett större akvarium. Byter du inte vatten tätare med den fiskbelastningen så kan det vara så att det funkar och funkar och funkar tills det plötsligt en morgon bara kraschar och alla fiskarna avlider i förgiftning. Det är mitt tips om du inte har möjlighet att göra dig av med fiskarna.

        1 cm fisk per liter stämmer inte riktigt, det kommer ju även in en del andra frågor som revir och annat. Zoopet har ett smidigt sätt att räkna ut hur många fiskar du kan tänkas ha i ditt akvarium:

        Kolla under rubriken "Hur många fiskar"
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • cerul
          • February 2006
          • 463

          #5
          Hej!
          Är det den sortens ancistrusen som blir stor? Annars
          tycker jag att du kan behålla den. Den håller ju efter
          alger. Om det går kan du kanske sälja pansarmalarna.
          Annars tror jag inte att det är så värst överbelastat.
          Som Lenmar skrev kan du göra tätare vattenbyten.
          Om du skaffar större akvarium kan du skaffa lite fler fiskar
          Fördelen med att vara klok är att
          man kan spela dum Motsatsen är betydligt svårare

          Kommentar

          • Tove91
            • February 2006
            • 61

            #6
            Ursprungligen postat av [xstream]
            Jag tror nog att om du bara sköter det ordentligt så klarar du dig om du gör dig av med de där. Det är inte idealt och personligen hade jag väl sett ett 54L som en inkörsport så tycker du det är roligt så är nog ett 150L hörn en bra investering. Låt mig bara få notera att hörnakvarium är ganska dyra så du kommer få mycket mer för pengarna om du satsar på ett vanligt och försöker få in det så bra som möjligt.

            Den normala beräkningen brukar vara 1cm fisk för varje liter vatten. Så i ett 150L får du givetvis in betydligt fler fiskar än så.

            Vilka du ska ha är framförallt en fråga om vad du tycker är snyggt. gå ner till din akvariebutik och skriv ner ett gäng fiskar du tycker är snygga, gå hem och lså upp dem i artbeskrivningarna här för att se vad de vill ha för ph, temp, hur stora de blir och tänk på att stora rovfiskar+mindre fiskar=mätta stora rovfiskar. försök gärna hålla dig till mellanstora fiskar om du tycker om mycket liv. vill du dra det lite längre kan du ju satsa på en sorts fiskar, guramis ex.
            sedan kan du bara räkna enligt modellen jag nämnde för att se hur många du får i.

            Cheers
            Tack för hjälpen!

            Jag har redan hörnakvariumet så de är inget bekymmer (hade ciklider bl.a. zebra i det men misslyckades).

            Jag har tyvärr en väldigt simpel akvarieaffär med bara dom vanligaste fiskarna! Inga ciklider eller liknande alls!
            Lille, lille Nils!

            Kommentar

            • Tove91
              • February 2006
              • 61

              #7
              Ursprungligen postat av cerul
              Hej!
              Är det den sortens ancistrusen som blir stor? Annars
              tycker jag att du kan behålla den. Den håller ju efter
              alger. Om det går kan du kanske sälja pansarmalarna.
              Annars tror jag inte att det är så värst överbelastat.
              Som Lenmar skrev kan du göra tätare vattenbyten.
              Om du skaffar större akvarium kan du skaffa lite fler fiskar
              Vad är det för nån som inte blir stor?
              Han e redan c.a. 1 dm..
              Och tråkig!!! Sitter bara i sin snäcka :/
              Lille, lille Nils!

              Kommentar

              • mayday
                • November 2005
                • 2085

                #8
                han e framme på nätterna antagligen

                mina är dyngs aktiva dock ... vet inte hur ja lyckats
                samt malar gör ju väldigt stor nytta
                din pansarmalar äter ju alla rester som faller till botten o ancistrusen tar hand om alger

                skippa tetrorna .. helt meningslös fisk enligt min mening
                ______________________________________________

                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                Kommentar

                Arbetssätt...