Snart ger jag upp...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • luppa
    • September 2005
    • 53

    Snart ger jag upp...

    Har haft mitt Juwel 110L igång i ca 8 mån nu. I början gick det väl någorlunda, men nu senaste månaderna har det varit rena fiskdöden. Har pratat med diverse kunniga/mindre kunniga akvarister men ingen vet vad det kan vara... Tänkte att man kanske kan få hjälp här...
    Vattenvärden (Aquavital multistick):
    Nitrat 0 (har legat på max 10, testat 7-8ggr.)
    Nitrit 0
    dGH 6/7
    dKH 3
    PH 7

    Gör 30-40% vattenbyte ca var 14:e dag nu pga att jag har så lite fisk, innan gjorde jag ca en gång i veckan. Använder JBL Biotopol.

    Fiskar som har dött;
    12 Guppy
    1 Grön Svärdbärare (har 1+1 kvar)
    1 Kampfiskhane (honan lever)
    1 Gibbiceps (har en kvar)
    2 Fläckiga pansarmalar
    1 Leopardpansarmal

    Har inte sett några sjukdomstecken på fiskarna som har dött, däremot har ganska många haft trasiga fenor. Någon trodde att det kunde vara Svärdbärarna som va lite taskiga? Svärdbärarhanen som e kvar verkar må hur bra som helst, har färgat ut ordentligt och e jättefin. Även Kampfisken verkar må prima, har haft henne ca 6-7 mån.

    Vet inte vad jag ska skriva mer, fråga gärna om ni misstänker vad jag gör för fel...
    Senast redigerad av luppa; 28 March 2006, 20:29.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Dina mätvärden skvallrar om att du använt en sticka, eller har jag fel?
    Mätstickorna har inte direkt rykte om sig att var tillförlitliga. Med tanke på det så skulle det ju eventuellt kunna vara nitrit utan att stickan visat något.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • luppa
      • September 2005
      • 53

      #3
      Jo, d e en sticka. Men varför säljs dom då, om dom inte e tillförlitliga? Och vad ska man använda i stället?

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Dom säljs för att många tycker att det verkar enkelt och billigt. Problemet är att s.k. dropptester/vätske tester är betydligt billigare per test och knappast speciellt svåra att använda. Dom kostar runt 150kr i inköp men du kan testa fler gånger än med stickan. Jag skulle villja påstå att om du har komunalt vatten och byter regelbundet så är det enda, av det du kan mäta med stickan, som kan ta livet av fiskar på det sättet nitrit.
        Jag säger inte att det är nitrit, men det skulle kunna vara det. Inte första gången en sticka visat 0 nitrit fast det funnits isf.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av heeke
          Dom kostar runt 150kr i inköp
          beror på vilket test, tror ja betala 68/69 för ph.

          sen kan jag direkt säga att sticktestet du kört inte KAN va felaktig utan ÄR felaktig.
          nitrat = 0
          såvida man inte gör 100% vattnebyte med kraftig rengörning av bottenmaterialet kommer man aldrig så lågt.
          och även 10 som du skrev att du haft som mest är relativt lågt.

          Någon trodde att det kunde vara Svärdbärarna som va lite taskiga?
          sätt dej en stund framför akvariet, minst 20min och rör dej inte och studera fiskarna.
          är nån elak brukar de synas rätt snabbt.

          vad matar du med ?
          belysningtider ?
          filtersystem ?
          oljud i vattnet pga dålig pump ?
          har dom fiskar som dött uppfört sej konstigt innan dom dött ?
          har dom haft några andra skador bortsett fenorna ?
          vad har du för fiskar nu ?
          va har du för bottenmaterial ?
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • luppa
            • September 2005
            • 53

            #6
            Jag matar med flingfoder, röda mygg och algtabletter. Är väldigt "snål" med maten.
            Akvariet är tänt mellan 11-22.
            Filtersystemet är Juwels originalfilter, har funderat på att det kanske är där det sitter?
            Pumpen går tyst, så inget oljud i vattnet.
            Det enda konstiga jag har sett med fiskarna som hållt på att dö är att dom har legat å flytit vid ytan, simmat snett osv, men d e väl inge konstigt när dom e döende?
            Dom har inte haft andra skador än trasiga fenor, inga sjukdomstecken.
            Fiskar jag har nu:
            2 Gröna Svärdbärare
            1 Kampfiskhona
            1 Gibbiceps (sa att jag har 110L när jag köpte den och hon sa att d gick bra)
            3 Leopardpansarmalar

            Bottenmaterialet är Rådasand.

            Kommentar

            • luppa
              • September 2005
              • 53

              #7
              Oj, glömde...
              Jo, både Svärdbärarna och Kampfisken kan bete sej aggressivt, både mot varandra och mot dom andra. Men det ska väl inte göra att en himla massa fiskar dör?

              Kommentar

              • S_sund
                • July 2004
                • 1904

                #8
                Intressant "mordgåta"....
                Har du rengjort filtret? Luktar vattnet konstigt?...typ ammoniak? Hur ser det ut på vattenytan, någon fet hinna?

                Har ni kommunalt vatten eller egen brunn? Har du kommunalt vatten så är det som heeke säger, bortsett från höga toppar av nitrit skall inte kommunalt vatten orsaka sådan fiskdöd.
                450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                Min Blogg
                För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                Kommentar

                • luppa
                  • September 2005
                  • 53

                  #9
                  Hihi ja d e nästan som Cluedo...

                  Jo, jag har rengjort filtret. Den vita vadden byter jag vid varje vattenbyte, kolfiltret har jag bytt 3 ggr. Dom blå och den gröna har jag tvättat och bytt ngn gång, men aldrig samtidigt som vattenbyte.
                  Vattnet luktar inte konstigt vad jag kan känna, som akvarievatten ska?
                  Dock är där en fet hinna på ytan, vet inte om det är så jämt, har sett det ibland. Lite som olja. Men har för mej att jag har läst om d här på Zoopet, å d va inge farligt?

                  Vi har kommunalt vatten.

                  Kommentar

                  • S_sund
                    • July 2004
                    • 1904

                    #10
                    .....De flesta ledtrådarna pekar på att dina fiskar mår bra...är du säker på att de har dött?

                    Skulle nog gissa på nitrit ändå, täta vattenbyten ihop med relativt täta filterrengöringar...har du otur har du åkt på ett par stycken nitrit-toppar. Skulle nog rekommendera ett bättre nitrit-test.

                    Hur mår fiskarna nu? När dog den sista fisken, nyligen? Och i så fall, har du gjort något efter att han/hon dog?

                    (Känner mig som CSI )
                    450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                    Min Blogg
                    För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                    Kommentar

                    • luppa
                      • September 2005
                      • 53

                      #11
                      Senaste dödsfallet var i går, d va droppen som fick mej att starta tråden, eftersom fisken i fråga köptes för 6 dar sen. Har inte gjort ngt sen dess eftersom jag bytte vatten i förrgår.

                      Kommentar

                      • Twisted
                        • December 2005
                        • 66

                        #12
                        Ta med ett vattenprov in till din lokala zoo/akvarieaffär så brukar dom testa vattnet gratis åt dig. Då får du svar på om du har nitrit i vattnet och oftast även andra ämnen som kan vara skadliga för fiskarna, ammoniak och liknande.

                        Kommentar

                        • luppa
                          • September 2005
                          • 53

                          #13
                          På djuraffären sa dom att jag skulle ta me mej vatten in så skulle dom testa d åt mej, men då va d dom stickorna jag har som dom skulle använda.

                          Kommentar

                          • S_sund
                            • July 2004
                            • 1904

                            #14
                            En fisk som dör inom en vecka efter köp...egentligen skulle ta haft med dig fiskkraken också + ett vattenprov och kräva pengar tillbaka (om nu vattnet visar sig vara ok)
                            450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                            Min Blogg
                            För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                            Kommentar

                            • y0da
                              • August 2005
                              • 1697

                              #15
                              Om en ny firre dör så pass snabbt så är det väl ännu större risk att misstänka nitrit. En del butiker kan göra tester åt dig. Ta med en "kopp" akvarievatten och gå till den butiken där du köpte fisken. Säg att den dog efter bara 6 dagar och du inte vet om det var pga att fisken var sjuk när den köptes (kan ju faktiskt ha varit så också?) eller om du har något problem med ditt akvarium.

                              Du har förresten pumpen igång dygnet runt?

                              Vad har du för armatur till akvariumet? Om man använder en armatur som inte är för akvariebruk så kan det kanske gå lite krypström ner till akvariumet.
                              http://www.y0da.se

                              540L SA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...