Snart dax!! men... va fan ska jag ha i? :S

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bohica
    • January 2006
    • 19

    Snart dax!! men... va fan ska jag ha i? :S

    Har äntligen fylt mitt rio 240 med osmos vatten, stoppade i "Reef evolution bio degradeur" bakterie kultur, sen Tropic martin "reminiral tropic" samt några bitar fisk mat så bakterierna kan börja nöta.

    Ska ta testar om 3 dagar tänkte jag för att se om det har blivigt beboligt

    Men jag har fortfarande ett stort delema... inredingen har jag nästan kommit på efter timmar av bild titande och zoo tittande (akvarielagret hade jävligt snyggt å många kul ideer)

    Som sand, har jag svart stor sten kanske 0.3-07 cm vissa större (ser ut som krossad marmor)
    sen halv starkt ljus på 6000 kelvin 38w (om jag inte mins fel)
    Så långt har jag kommit...

    Men jag kan fortfarande inte bestämma mig för vad jag ska ha i, och om 4dagar + Ska ett par vänner flytta in enligt planen och ett par växter

    Efter som det är första akvariet så vill jag starta smått, dvs ett stim neontetror guppy black molly för att se om jag lyckas hålla dom vid liv *crossing fingers*

    Men senare har ju drömmen varit discus 4 st borde peppar peppar få plats i mitt 50l per disc va det någon som sa

    men nått jag inte har en aning om och som behöves vid inflyttingin om ett par dagar är alg ätare? Vilka som är bäst den vanligaste malen segelfenspleco nått sånt tror jag den heter, får ju inte plats :S

    som inreding tänkte jag mycket rötter och växter , är väldig sugen på att testa Cladophora argagropila (Nej jag kan itne namnet i huvet har en fusk lapp haha ) För dom är j*vligt snygga om man låter dom gå längs marken eller växa på en rot... å ljuset jag har är "start" så alger kommer nog bli mitt stora problem

    vilka fiskar/Sniglar ska jag ha för att vara säker på att starten går bra å att inte tex cladophora agagropila tar över hela akvariet?
    Samt har jag valt för tung sten för malen ska kunna komma åt skiten?, eller fixar bakterierna botten slamet som ingen annan når?

    Förlåt för vissa dumma frågor men jag har beslut ångest, bäst att låta proffsen ge tips i stället för jag testar sen dör allt :S


    /Mats Lundberg
    "Rio 240 under upp byggnad"
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Varför osmosvatten?
    Vilken pH har du?
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Bohica
      • January 2006
      • 19

      #3
      Jag tänkte ha discus eller scalare från början så jag fixade osmos efter som dom ska vara känsliga för bajs vatten, så då får dom perfect vatten dvs en större chans att jag inte dödar dom hehe, men nu börjar jag smått ist å jobbar mig uppåt.

      Mitt ph är mellan 8.1-8.3 beroende på tiden i vanliga kranen
      "Rio 240 under upp byggnad"

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Jag tänkte bara så att om du ska ha ett vatten under 7 är det svårt att få igång en bra nitrifikation och stoppar du i 4 Diskus och ett gäng andra fiskar så kan de ta en ände med förskräckelse.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Bohica
          • January 2006
          • 19

          #5
          Jo men det blir inga discus från början, kanske om 1 år om jag får bra balance på allt å får det att funka fel fritt, samma sak med scalare. just nu ska jag bara få ett bra "newbie" akvarium och hålla det vid liv
          "Rio 240 under upp byggnad"

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            medveten om att fiskarna kommer vantrivas om du enbart använder osmos vatten ?

            finns diverse slater och mineraler i vattnet fiskarna vill ha och behöver.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Bohica
              • January 2006
              • 19

              #7
              Ja det är tillsatt, samnt bakterie kultur
              "Rio 240 under upp byggnad"

              Kommentar

              • Bohica
                • January 2006
                • 19

                #8
                Ingen som vet några bra alg ätare? :S
                "Rio 240 under upp byggnad"

                Kommentar

                Arbetssätt...