Problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frankieboy
    • March 2006
    • 116

    Problem

    Jag har ett 45l akvarium som jag först köpte 5 platys (2hanar+3honor) och en mal.
    En platy va lite konstig, stod still på botten eller vid yta hela tiden och åt inte mycket. Först trodde jag att han var "mobbad" av den andra hanen men efter två dagar dog han.

    Två dagar efter att platy dött dog malen. Den blev bara svag och dog.

    Senare köpte jag 3 black molly (1hane+2honor), 3 guppy (1hane+2honor) och en segelfensplaco.
    Jag märkte sen att gyppyhanen gömde sig mycket och senare såg jag att "nått" hade snaskat på hans fenor. Jag flyttade honom till min syster akvarium men han är nu försvunnen (troligen hännes feta guldfisk).
    Jag märkte senare att även platyhannen hade fått märken på fenorna och nu undrar jag om de kan vara mollyhannen (vilken är 1 cm större än de andra) som kan ha gjort de här?

    Idag dog även min segelfensplaco. han började simma runt runt, inte bara vågrätt utan utan även lodrätt och efter 30 minuter var han död.

    Hittade även två yngel igår som fortfarande lever

    Tacksam för svar...
    frank
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Hur länge har akvariet varit igång med fiskar i? Är det nystartat?

    Köpte du en segelfenspleco till ett 45 liters akvarium???? Nu blir jag riktigt upprörd! Är du medveten om att segelfensplecos blir hela 50 cm långa och behöver minst 550 liter? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318

    Ditt akvarium är ganska litet så du måste kolla så att de fiskarna du vill ha kan bo och trivas däri. Du vill väl inte att de ska lida?

    Black molly t ex blir rätt stora och behöver nästan dubbelt så mycket utrymme som det du har: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35

    Även för platy är ditt akvarium lite i underkant. Och jag misstänker att malen är en ancistrus (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315)? Även de blir rätt stora och behöver mer än dubbelt så mycket utrymme.

    Guppy kan du ha i ditt akvarium. Eller ännu bättre endlers: http://www.aquariumhobbyist.com/endlerslivebearer/ De är mindre än guppy och mycket trevliga, men man ska inte ha både dem och vanliga guppy i samma akvarium.

    En trevlig lite stimfisk som du skulle kunna ha ett litet gäng av (8-10 st) i ditt akvarium är dvärgrasbora: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

    Du kan även ha ett litet gäng små sötvattensräkor.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • frankieboy
      • March 2006
      • 116

      #3
      Köpte de första fiskarna för ca. 3 veckor sen och de andra i tisdags.

      Tyvär är de en segelfensplace... eller va.
      Expiditen på affären sam att när den blev för stor så skulle jag få komma in och byta den mot en mindre.

      Joo nu har jag ju sett att Molly blir lite stor...

      Men vad ska jag göra? Kan det vara mollyhanen som jagar de andra hannarna?
      frank

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av frankieboy
        Köpte de första fiskarna för ca. 3 veckor sen och de andra i tisdags.
        Det blev på tok för många fiskar i ett nystartat akvarium, så du har säkert fått både ammoniak och nitrit i vattnet. Dessa är dödligt giftiga för fiskarna.

        I ett 45 liters akvarium ska man inte börja med fler än en, max två små fiskar. Under de första veckorna måste man mata mycket sparsamt samt tillsätta bakteriekultur. Sen efter nån månad kan man skaffa några få fiskar till och så successivt Det tar flera månader innan man kan ha alla fiskar.

        Har du ett nitrittest? Jag är ganska säker på att du har nitrit i vattnet nu, så du borde göra ett stooort vattenbyte (75%) och sen börja tillsätta bakteriekultur. Och mata sparsamt. Fast eftersom det är yngel i akvariet måste då ändå mata varje dag, men mata väldigt lite åt gången i så fall. Och skaffa inga nya fiskar nu. Hur många är det som har överlevt?

        Ursprungligen postat av frankieboy
        Tyvär är de en segelfensplace... eller va.
        Expiditen på affären sam att när den blev för stor så skulle jag få komma in och byta den mot en mindre
        Jag var på ett föredrag om malar i går där förddragshållaren sa just att många malar blir väldigt stora och att man därför ska kolla så de kan bo i ens akvarium. Att skaffa en fisk som man redan från början vet blir alldeles för stor för ens akvarium tycker jag är dumt. Segelfenspleco skräpar ner en del också och det blir en belastning i ett 45 liters akvarium. Om du vill ha någon som äter alger så är små algätande sötvattensräkor lämpligast för ditt akvarium.

        Ursprungligen postat av frankieboy
        Joo nu har jag ju sett att Molly blir lite stor...

        Men vad ska jag göra? Kan det vara mollyhanen som jagar de andra hannarna?
        Jag vet inte men det är mycket troligt. Det är för trångt och han kanske vill jag bort de andra, fast de har ju ingestans att ta vägen.

        Om jag vore du skulle jag försöka lämna tillbaka segelfensplecon och mollysarna. Och sen om nån månad när du har hunnit en etablerad bakterieflora i akvariet som kan bryta ner ammoniak och nitrit kan du börja skaffa andra fiskar som kan trivas i ditt akvarium.

        Om det inte skulle gå att lämna tillbaka dem kan du alltid försöka omplacera dem privat.

        Lycka till!
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • frankieboy
          • March 2006
          • 116

          #5
          Ok jag ska försöka de.
          än så länge är det bara en platy, segelfensplacon och någon annan mal som har dött...
          Jag har använt bakteriekultur redan sen jag började och varje gång jag har bytt vatten... ska ta och kolla värdena.

          Tack för hjälpen
          frank

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av frankieboy
            Ok jag ska försöka de.
            än så länge är det bara en platy, segelfensplacon och någon annan mal som har dött...
            Jag har använt bakteriekultur redan sen jag började och varje gång jag har bytt vatten... ska ta och kolla värdena.

            Tack för hjälpen
            Det var så lite så!

            Det är bra att du har använt bakteriekultur. Det har säkert gjort att det inte har blivit värre. Fast du får nog jobba lite nu för att undvika att fler fiskar ska dö. Det tar nämligen ett tag innan bakterierna hunnit etablera sig: http://www.bestfish.com/newtank3.html

            Lycka till!
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #7
              Ursprungligen postat av batski

              En trevlig lite stimfisk som du skulle kunna ha ett litet gäng av (8-10 st) i ditt akvarium är dvärgrasbora: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315
              Hrm, hur länkar du egentligen?
              Min zoon

              Kommentar

              • Deje-Nicke
                • January 2006
                • 344

                #8
                Ursprungligen postat av Nitra98
                Hrm, hur länkar du egentligen?
                Haha hmm
                220L 375L 450L 720L

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Oops

                  Ursprungligen postat av Nitra98
                  Hrm, hur länkar du egentligen?
                  Oj där blev det lite fel

                  Här kommer iaf rätt länk: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1054
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Deje-Nicke
                    • January 2006
                    • 344

                    #10
                    Hmm en fördel om man hade varit goldmember....
                    220L 375L 450L 720L

                    Kommentar

                    • Deje-Nicke
                      • January 2006
                      • 344

                      #11
                      gott blir det om några dagar!!!!!!!!
                      220L 375L 450L 720L

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av Deje-Nicke
                        Hmm en fördel om man hade varit goldmember....
                        Oj var den bara för goldisar? Missade det. Här kommer en isf annan länk: http://www.aquahobby.com/gallery/e_B..._maculatus.php
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        Arbetssätt...