Nya fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #16
    Ursprungligen postat av Tintomara
    Har sett att det på en hel del medicinerings-flaskor står att man kan använda dem i förebyggande syfte när man installerar nya fiskar i sitt akvarium. Själv vill jag helst inte hälla i för mycket "medel" i onödan, jag menar det är svårt att veta vad just dessa fiskarna skulle kunna sprida för sjukdom och då känns det dumt att medicinera mot något annat. Eller, vad säger ni?
    Hmm, en del mediciner slår ju ut bakteriefloran, vilket kan tom vara farligare än vissa sjukdomar...

    Det finns dock preparat som är stressdämpande och som man kan tillsätta vid flyttning av fiskar: http://www.jbl.de/index_uk.html

    Jag brukar koppa in fiskarna i minst en timme.

    Fiskar som av någon anledning har försvagad immunförsvar är mer mottagliga för både parasiter och sjukdomar.

    Vilka fiskar har du? Du har nämnt black molly. De trivs bäst i fall du har lite salt (utan jod) i vattnet och blir mindre mottagliga för sjukdomar då.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Tintomara
      • November 2005
      • 47

      #17
      Ursprungligen postat av batski
      Hmm, en del mediciner slår ju ut bakteriefloran, vilket kan tom vara farligare än vissa sjukdomar...

      Det finns dock preparat som är stressdämpande och som man kan tillsätta vid flyttning av fiskar: http://www.jbl.de/index_uk.html

      Jag brukar koppa in fiskarna i minst en timme.

      Fiskar som av någon anledning har försvagad immunförsvar är mer mottagliga för både parasiter och sjukdomar.

      Vilka fiskar har du? Du har nämnt black molly. De trivs bäst i fall du har lite salt (utan jod) i vattnet och blir mindre mottagliga för sjukdomar då.
      Ja, jag vill som sagt helst inte hälla i något utan att det är helt nödvändigt. Och denna gången fick fiskarna flytta in utan att jag tillsatte något och det verkar ha gått bra än så länge.

      Jag koppade in de nya under ca 1 timme.

      Några Black Molly har jag inte kvar. De dog allihopa efter att den första fått vita prick. Det var första gången jag fick någon sjukdom i karet så jag reagerade alldeles för sent på att någon fisk var sjuk.

      Nu har jag: Platy, glödbandstetra, en liten mal och två amanoräkor.

      Brukar tillsätta lite salt vid vattenbyte och det görs ungefär var 10:e dag.

      Det verkar ju ha gått bra denna gången. Funderar på om det är för att jag inte har köpt fiskarna från en affär utan från en privat akvarist. De är kanske mindre stressade överhuvudtaget när de har fått växa upp i lugn och ro utan att flyttas runt.

      Kommentar

      • desiredillusion
        • February 2006
        • 512

        #18
        Låner tråden litt

        Hvor lenge bør man egentlig ha fisken/e i karantenekar for å være sikker på at de ikke bærer på smitte?
        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ursprungligen postat av Tintomara
          Ja, jag vill som sagt helst inte hälla i något utan att det är helt nödvändigt. Och denna gången fick fiskarna flytta in utan att jag tillsatte något och det verkar ha gått bra än så länge.
          Acclimol är inte farligt och har man haft problem kan det vara bättre att ta det säkra före det osäkra. Mina fiskar har haft tur så hittils har det aldrig varit några problem vid inflyttning, så jag har inte sett nån anledning att tillsätta det. Jag har däremot tillsatt nån droppe vattenberedningsmedel (verkar även lite stressdämpande) i påsen vid flytt av känsligare och lättstressade fiskar.

          Ursprungligen postat av Tintomara
          Det verkar ju ha gått bra denna gången. Funderar på om det är för att jag inte har köpt fiskarna från en affär utan från en privat akvarist. De är kanske mindre stressade överhuvudtaget när de har fått växa upp i lugn och ro utan att flyttas runt.
          Skönt att det har gått bra Om jag vore du skulle jag nog vara lite skeptisk mot den akvariebutiken där du annars har handlat...
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #20
            Hur länge kan fiskarna gå i ett karantänakvarium som är alldeles för litet för dem egentligen ( vilket väl oftast är fallet- mitt är på ca 15 l) och hur går det om man tex köper tv par av en revirhävdande art och stoppar ner dem i ett litet akvarium? Jag menar, det är väl kanske inte så smart att köpa det ena paret först och det andra senare eftersom det ena paret då kommer att vara hemmastatt i huvudakvariet när man släpper i det andra och då blir det väl slagsmål så det står härliga till?

            / Maria

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Ursprungligen postat av Björken
              Hur länge kan fiskarna gå i ett karantänakvarium som är alldeles för litet för dem egentligen ( vilket väl oftast är fallet- mitt är på ca 15 l) och hur går det om man tex köper tv par av en revirhävdande art och stoppar ner dem i ett litet akvarium? Jag menar, det är väl kanske inte så smart att köpa det ena paret först och det andra senare eftersom det ena paret då kommer att vara hemmastatt i huvudakvariet när man släpper i det andra och då blir det väl slagsmål så det står härliga till?

              / Maria
              Det största problemet jag ser är ändå ammoniak och nitrit i karantänakvariet eftersom det inte finns nån etablerad bakterieflora i det.

              Vad gäller de tvår paren så känns det rent spontant som att det faktiskt kan vara bättre att skaffa ett par först och vänta med att skaffa par nummer 2 tills de första två hittat varandra och bildat par.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Björken
                • November 2005
                • 1174

                #22
                Ursprungligen postat av batski
                Det största problemet jag ser är ändå ammoniak och nitrit i karantänakvariet eftersom det inte finns nån etablerad bakterieflora i det.

                Vad gäller de tvår paren så känns det rent spontant som att det faktiskt kan vara bättre att skaffa ett par först och vänta med att skaffa par nummer 2 tills de första två hittat varandra och bildat par.
                Ja, kanske det......

                Ammoniak och nitrit kan väl motverkas om man bara häller i tillräckligt med nitrivec under tillräckligt många dagar, eller kan det aldrig ersätta en etablerad bakteriekultur?

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ursprungligen postat av Björken
                  Ja, kanske det......

                  Ammoniak och nitrit kan väl motverkas om man bara häller i tillräckligt med nitrivec under tillräckligt många dagar, eller kan det aldrig ersätta en etablerad bakteriekultur?
                  Nej inte riktigt, tyvärr. Men det beror förstås även på storleken på akvariet och på hur många och hur stora fiskar det är. Möjligtvis är Denitrol effektivare än Nitrivec, men jag skulle ändå inte förlita mig helt på den. Och så måste man även ha filter i det lilla akvariet förstås.

                  Det du skulle kunna göra är att krama lite skit ur ditt inkörda filter i karantänakvariet. Det lär vara den effektivaste bakteriekulturen
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Björken
                    • November 2005
                    • 1174

                    #24
                    Om man matar VÄLDIGT sparsamt då? Och häller i Nitrivec.....

                    Kommentar

                    • mmm
                      • June 2004
                      • 901

                      #25
                      Byter man bara vatten ofta så behöver man väl inte hålla på med allt detta för att få karantänakvariet att fungera? Tycker det låter väldigt krångligt...

                      Nu har jag inte haft något karantänkar, men om jag skulle ha det så skulle jag bara tagit vatten från huvudkaret, samt satt i en luftpump eller ett litet filter och ev. värmare. Sen hade jag sett till att inte mata så mycket och bytt kanske 30-40% av vattnet varannan dag. Så har jag gjort med yngel och det har fungerat bra, kan inte tro att det skulle vara någon skillnad med ett karantänakvarie. Jag hade också sett till att ha i alla fall tre sidor täckta så fiskarna har det lugnt.
                      Senast redigerad av mmm; 22 March 2006, 14:06.
                      /Mattias

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #26
                        Ursprungligen postat av Björken
                        Om man matar VÄLDIGT sparsamt då? Och häller i Nitrivec.....
                        Jo du måste mata väldigt sparsamt i så fall. Och håll koll på nitriten. Har du filter till karantänkaret?
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #27
                          Ursprungligen postat av mmm
                          Sen hade jag sett till att inte mata så mycket och bytt kanske 30-40% av vattnet varannan dag.
                          Det tycker jag låter omständligt
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Björken
                            • November 2005
                            • 1174

                            #28
                            Ursprungligen postat av batski
                            Jo du måste mata väldigt sparsamt i så fall. Och håll koll på nitriten. Har du filter till karantänkaret?
                            Ja, jag har ett bottenfilter till det.

                            Kommentar

                            • mmm
                              • June 2004
                              • 901

                              #29
                              Ursprungligen postat av batski
                              Det tycker jag låter omständligt
                              Hmm, det du nog rätt i... Fast är det ett litet kar så är det enkelt gjort.
                              /Mattias

                              Kommentar

                              Arbetssätt...