Nya fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tintomara
    • November 2005
    • 47

    Nya fiskar

    Nästan varje gång jag har köpt nya fiskar har det blivit problem. Vita prick, svamp etc. I stort sett varje gång har det dött några fiskar och det är så himla tråkigt. Nu verkar alla befintliga fiskar må fint och värdena i akvariet är bra och ikväll ska jag åka och hämta lite nya platy hos en kille här i Gbg.

    Nu skulle jag behöva konkreta tips på hur jag bäst gör för att allt ska gå bra när de släpps ner i akvariet. Koppa vatten men sedan? Ska jag tillsätta något i akvarievattnet för att förebygga sjukdom?
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    #2
    Hur lång tid tar det innan fiskarna blir sjuka efter att du köpt dem? Hur länge har akvariet varit igång?
    Det kan ju vara något problem med ditt vatten.

    Hur gör du inkoppningen? Hur lång tid tar den? Tror i och för sig inte det är inkoppningen som är problemet. Men när jag koppar in, så lägger jag påsen i vattnet. Efter ca 10 min tillsätter jag 1 dl vatten, samma sak efter 20 och 30 min. Efter 40 min så häller jag ut allt vatten i en hink och lägger ner fisken i akvariet. Vad jag hört så är det viktigt att vattnet i påsen inte hälls ut i akvariet.

    Handlar du alltid på samma ställe? I såna fall kan det ju vara värt att pröva något annat ställe. Själv brukar jag köpa mina fiskar där jag kan vara någorlunda säker på att fiskarna är friska...
    /Mattias

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3
      jag tömmer ut allt vatten i akvariet

      samt jag kör ca 50cl var 5 min ... men innan jag koppar så låter ja påsen ligga i för o jämna ut tempraturen i 10-15min
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        har du någon koll på dina vattenvärden?

        det med o koppa in fiskarna har ja fått för mig att det är lite överdrivet.. ja gör ungefär sopm mayday men ja vet folk som bara häller i fisken med en gång dom kommer hem, och det har aldrig varit nåt problem..
        nu säger ja inte eller tipsar folk att göra så men... ja ni förstår nog va ja menar
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Lösningen är karantän.
          Har du inte den möjligheten så kolla pH där de är och vad du har.
          Är fiskarna någon timme i påsen kan pH där sjunka mycket och du koppar in för snabbt som lägger grunden till att fiskens immunförsvar försämras än mer än av stressen att flyttas.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Tintomara
            • November 2005
            • 47

            #6
            Tack för alla svar!

            Jo, jag har koll på vattenvärdena nu. Men har väl i ärlighetens namn inte haft så bra koll tidigare. Akvariet har varit igång i 8 månader. Koppning har jag gjort så som mmm. Jag får göra så ikväll med och hoppas att det går bra.

            Tyvärr har jag inte möjlighet att ha dem i karantän, annars känns det som att det vore den allra bästa lösningen.

            Kommentar

            • Hugin
              • December 2005
              • 499

              #7
              Jag hade en kampfisk i karantän i en plastlåda. Flajboxar kanske kan fungera, fiskarna ska ju bara vara där i några dagar.
              "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
              Winston Churchill

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                en dum fråga kanske men ska man ha samma akvarievatten i karantänakvariet som i de vanliga akvariet ??? eller ska man bara observera att fiskarna inte är sjuka?
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • Hugin
                  • December 2005
                  • 499

                  #9
                  Huvudsaken är nog att vattnet är rent och att det passar för fisk.
                  "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                  Winston Churchill

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    #10
                    jo men vad är vitsen o ha dom i karantän?
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • mmm
                      • June 2004
                      • 901

                      #11
                      Vitsen med karantän är att om de nya fiskarna får någon sjukdom, vilket kanske tar en vecka att bryta ut, så ska man inte riskera att smitta övriga fiskar. Det är egentligen inte för de nya fiskarna man använder karantän, utan för att skydda de man har sen tidigare. Sen är det lättare att medicinera ifall de nya fiskarna skulle bli sjuka... Jag skulle gissa att det vanliga är att fiskarna går i karantän ett par veckor(?). Det kan ju vara vettigt att ha samma vatten i karantänkaret så blir det lättare att flytta över fisken sen.
                      (Använder inte själv karantän, däremot har de fiskarna i karantän ca 3 veckor där jag brukar handla.)

                      Inkoppning är kanske inte jätteviktigt ifall man handlar fisken på ett ställe där de har samma temperatur och vattenvärden som hemma. Men det är ju enkelt och kostar inget, så jag tycker inte det finns någon anledning att inte göra det.
                      Att man helst inte ska hälla i vattnet från påsen är väl mest för att det vattnet hinner bli ganska nedsmutsat. Men det kan ju också vara lite beroende t.ex. på hur lång tid det tar att komma hem med fisken.

                      Ursprungligen postat av Tintomara
                      Jo, jag har koll på vattenvärdena nu. Men har väl i ärlighetens namn inte haft så bra koll tidigare. Akvariet har varit igång i 8 månader.
                      Ok, då beror det inte på att det är ett nystartat kar i alla fall. Men hur lång tid tar det innan fiskarna blir sjuka efter att du köpt dem? Rör det sig om ett par dagar eller ett par veckor?

                      /Mattias
                      /Mattias

                      Kommentar

                      • laerni
                        • October 2005
                        • 1046

                        #12
                        Ursprungligen postat av mmm
                        Vitsen med karantän är att om de nya fiskarna får någon sjukdom, vilket kanske tar en vecka att bryta ut, så ska man inte riskera att smitta övriga fiskar. Det är egentligen inte för de nya fiskarna man använder karantän, utan för att skydda de man har sen tidigare. Sen är det lättare att medicinera ifall de nya fiskarna skulle bli sjuka... Jag skulle gissa att det vanliga är att fiskarna går i karantän ett par veckor(?). Det kan ju vara vettigt att ha samma vatten i karantänkaret
                        Håller med ovanstående till 100%, man uppnår att risken få in olika parasiter som Ichthyophthirius multifiliis (Vitapricksjukan), eller andra parasiter i det parasitfria akvarie där fisken skall tillbringa återstoden av sitt liv! En del tror att stress framkallar Vitapricksjukan, men det är en sanning med modifikation, en stressad fisk blir lättare mottaglig för parasiterna, men har man fått in dom i akvariet tar det inte lång tid innan samtliga fiskar blivit drabbade, stressade eller inte! Så ett karantänakvarium är att föredra om man vill ha ett friskt fiskbestånd!
                        Lasse

                        Min Zoon

                        Bilder på Diskusyngel mm:
                        http://www.laerni.dk/rubin.htm
                        Nytaget på Diskusfröna
                        http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

                        De senaste
                        http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          #13
                          Ursprungligen postat av mmm
                          Vitsen med karantän är att om de nya fiskarna får någon sjukdom, vilket kanske tar en vecka att bryta ut, så ska man inte riskera att smitta övriga fiskar. Det är egentligen inte för de nya fiskarna man använder karantän, utan för att skydda de man har sen tidigare. Sen är det lättare att medicinera ifall de nya fiskarna skulle bli sjuka... Jag skulle gissa att det vanliga är att fiskarna går i karantän ett par veckor(?). Det kan ju vara vettigt att ha samma vatten i karantänkaret så blir det lättare att flytta över fisken sen.
                          (Använder inte själv karantän, däremot har de fiskarna i karantän ca 3 veckor där jag brukar handla.)

                          Inkoppning är kanske inte jätteviktigt ifall man handlar fisken på ett ställe där de har samma temperatur och vattenvärden som hemma. Men det är ju enkelt och kostar inget, så jag tycker inte det finns någon anledning att inte göra det.
                          Att man helst inte ska hälla i vattnet från påsen är väl mest för att det vattnet hinner bli ganska nedsmutsat. Men det kan ju också vara lite beroende t.ex. på hur lång tid det tar att komma hem med fisken.


                          Ok, då beror det inte på att det är ett nystartat kar i alla fall. Men hur lång tid tar det innan fiskarna blir sjuka efter att du köpt dem? Rör det sig om ett par dagar eller ett par veckor?

                          /Mattias

                          tack så mycke för svaret.. de va kloka ord.. och en väldigt bra ide faktiskt..
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          • Tintomara
                            • November 2005
                            • 47

                            #14
                            Ursprungligen postat av mmm
                            Ok, då beror det inte på att det är ett nystartat kar i alla fall. Men hur lång tid tar det innan fiskarna blir sjuka efter att du köpt dem? Rör det sig om ett par dagar eller ett par veckor?

                            /Mattias
                            Ja, det har varit lite olika. När jag köpte Black Molly fick en av dem vita prick efter ca två dagar och lyckades sedan smitta ner i stort sett alla fiskar, både gamla och nya. Annars tycker jag nog att det är framförallt de gamla fiskarna som har drabbats hårdast, kanske efter en vecka eller så.

                            Nu koppade jag in de nya fiskarna, som jag köpte igår, ganska långsamt och försiktigt. Killen som jag köpte dem av talade om att han har ganska lågt ph värde i sitt akvarium och själv har jag lite högre. Så det var bra att få veta. De verkar må bra idag och de gamla fiskarna också, men jag håller noggrann koll på dem nu.

                            Har sett att det på en hel del medicinerings-flaskor står att man kan använda dem i förebyggande syfte när man installerar nya fiskar i sitt akvarium. Själv vill jag helst inte hälla i för mycket "medel" i onödan, jag menar det är svårt att veta vad just dessa fiskarna skulle kunna sprida för sjukdom och då känns det dumt att medicinera mot något annat. Eller, vad säger ni?

                            Kommentar

                            • mmm
                              • June 2004
                              • 901

                              #15
                              Jag tycker inte du ska behöva hälla i medicin i förebyggande syfte.

                              Har du alltid handlat på samma ställe tidigare? I såna fall verkar det ju vara problem med fisken därifrån... Har inte affären någon egen karantän så tycker jag det är bra ifall du själv kan ordna med en. Detsamma gäller nog också ifall du köpt privat, ifall det inte är från någon person som du vet har bra koll på sina fiskar.
                              Senast redigerad av mmm; 22 March 2006, 09:11.
                              /Mattias

                              Kommentar

                              Arbetssätt...