Bajs på botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marija
    • March 2006
    • 38

    Bajs på botten

    Jag startade precis upp mitt akvarium. På botten har jag ljus, nästan vit sand. Nu är det väldans myckt bajs på botten vilket ju inte ser så estetiskt ut. Är det något man får ta med ljus sand.. eller kan jag suga upp det värsta med sughäverten. Känns lite som en dålig idé när de är så nyuppstartat, men det kanske är ok sålänge jag inte fyller på med nytt vatten.
    Jag har matat väldigt sparsamt.

    Kan en mal minska bajset också? Vad finns det för små malsorter som klarar sig ensamma (om det finns några) Är inte så förtjust i malar, men det kanske behövs..

  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Ursprungligen postat av Marija
    Kan en mal minska bajset också? Vad finns det för små malsorter som klarar sig ensamma (om det finns några) Är inte så förtjust i malar, men det kanske behövs..
    Ehhh, jag förstår inte hur malar skulle kunna minska bajset..???
    Snarare ökar det nog, dom kan bajsa rätt rejält!
    Och tyvärr finns det inga fiskar som äter bajs...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • Marija
      • March 2006
      • 38

      #3
      Ursprungligen postat av Birgitta W
      Ehhh, jag förstår inte hur malar skulle kunna minska bajset..???
      Snarare ökar det nog, dom kan bajsa rätt rejält!
      Och tyvärr finns det inga fiskar som äter bajs...
      Jag tror du förstår att jag undrar om malar äter detta... men av ditt förvånade svar förstår jag att det inte är så.

      Tackar

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        ja förstår inte heller va du menar riktigt när du frågar om en mal kan minska på bajset???? de klart, får han ingen mat så klart han bajsar mindre men...
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Marija
          • March 2006
          • 38

          #5
          Ursprungligen postat av andreassofus
          ja förstår inte heller va du menar riktigt när du frågar om en mal kan minska på bajset???? de klart, får han ingen mat så klart han bajsar mindre men...
          Men släpp det nu...precis som det finns andra djur som faktiskt rensar upp avföring för att det finns ämnen i det som de gillar så är det väl inte så konstigt om jag trodde det?

          Jag har förstått att så inte är fallet som du såg på mitt förra inlägg..

          så resten som ska svara med förvånad min kan väl glömma den delen av inlägget och koncentrera sig på delen om att rensa upp etc.

          med andra ord skit i malfrågan!

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            de va inte menat som ett hån alltså.. ja förstod inte va du menade bara.
            ser att du är ny här så du kanske inte visste de men dom flesta brukar hålla en glad ton här inne på forumet . ett tips bara om du vill att folk ska svara dig o hjälpa dig

            lycka till med ditt akvarium i alla fall
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Marija
              • March 2006
              • 38

              #7
              Ursprungligen postat av andreassofus
              de va inte menat som ett hån alltså.. ja förstod inte va du menade bara.
              ser att du är ny här så du kanske inte visste de men dom flesta brukar hålla en glad ton här inne på forumet . ett tips bara om du vill att folk ska svara dig o hjälpa dig

              lycka till med ditt akvarium i alla fall
              Jag blev bara trött på att folk alltid är likadana på sånna här forum (är medlem på vovve.net) och ska skriva en på näsan. Men jag kanske uttryckte mig otydligt, sorry.
              Jag är ny medlem, men har läst forumen ett bra tag här.

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                är de inte bra att vi frågar om nåt är otydligt så att vi kanske kan hjälpa dig. för det var väl därför du startade den här tråden? för att få hjälp?
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • Marija
                  • March 2006
                  • 38

                  #9
                  Ursprungligen postat av andreassofus
                  är de inte bra att vi frågar om nåt är otydligt så att vi kanske kan hjälpa dig. för det var väl därför du startade den här tråden? för att få hjälp?
                  Jo men man kan fråga.. eller så kan man ösa in frågetecken, utropstecken och massor med smilys som Birgitta gjorde. Sen kan man också läsa det inlägg jag skrev innan du återigen frågade, där jag faktiskt förklarade.

                  Men du kanske postade precis samtidigt som mig och då ber jag om ursäkt.

                  Har iaf kommit till bukt med det själv genom att söka i mina böcker. Är nog enklast så, så får man konkret fakta och inga gissningar.

                  Kommentar

                  • Birgitta W
                    • October 2005
                    • 2764

                    #10
                    Vad jag vet så är nog det enda att göra att suga upp ur akvariet det du inte vill ha där!

                    Har själv inte så ljus botten så det ser inte så väldigt skräpigt ut efter fiskarna...

                    Jag har ett par ancistrusmalar som tuggar på stockarna och det ger en massa brunt skräp!

                    Andra som har ljus botten kanske kan ge några tips...

                    Här brukar för det mesta vara en vänlig och hjälpsam stämning här på Forumet. Denna gång var det nog flera som missuppfattade vad du menade...
                    Jag har fått svar på massor av konstiga frågor som jag ställde i början, så ge inte upp! Fråga på!

                    Och välkommen till Zoopet!!!
                    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                    Min zoon :
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Naturligtvis är det en fördel om man tar bort alla fasta föroreningar så det inte blir ammonium av dem.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Marija
                        • March 2006
                        • 38

                        #12
                        Ursprungligen postat av Birgitta W
                        Vad jag vet så är nog det enda att göra att suga upp ur akvariet det du inte vill ha där!

                        Har själv inte så ljus botten så det ser inte så väldigt skräpigt ut efter fiskarna...

                        Jag har ett par ancistrusmalar som tuggar på stockarna och det ger en massa brunt skräp!

                        Andra som har ljus botten kanske kan ge några tips...

                        Här brukar för det mesta vara en vänlig och hjälpsam stämning här på Forumet. Denna gång var det nog flera som missuppfattade vad du menade...
                        Jag har fått svar på massor av konstiga frågor som jag ställde i början, så ge inte upp! Fråga på!

                        Och välkommen till Zoopet!!!
                        Okej, då blev det nog ett missförstånd. Tack för ditt svar! Har mätt nitirithalten nu och den är toppen. Men fiskarna simmar vid ytan och vill ha luft. I affären tipsade mig om att ta sughäverten och sen göra ett vattenbyte och se om jag behövde göra ett igen på måndag.

                        Tack för hjälpen!

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av Marija
                          eller kan jag suga upp det värsta med sughäverten.
                          finns ju även elektriska slamsugare som du relativt enkelt kan köra när du tycker det behövs.

                          119kr har ja sett en för på hornbach.''

                          sen när de gäller "minska" så tuggar en del malar på rötter och skiter då därefter.
                          har du sån kanske du skulle fundera på att fråga butiken om du kan få byta mot en som inte tuggar rötter.

                          kan också "kupera" botten lite då skiten gärna lägger sej i gropar.
                          ex: bakom en rot sten eller växt så syns de inte så mycke.

                          har du ett lite större akvarie kaske en liten cirkulationspump vid botten som flyttar på det kan funka.
                          lite skit i hörnen är ju inte så farligt
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Rainbowalker
                            • November 2005
                            • 367

                            #14
                            Jag har också ljus sand. Inte så snyggt med en massa bajs..
                            Jag tycker personligen att det är svårt att få upp skiten med häverten...den suger i regel upp en hel del vatten, men kan va svårt att få med all de andra.

                            Jag brukar ta lös själva hävertdelen så insuget blir mindre och starkare och bara använda slangen. Då blir det rejält sug och skite åker upp direkt. Var dock försiktig så att du inte sätter den för nära sanden för då åker även de med upp
                            Men genom att ta bort hävertdelen så blir det effektivare att ta bort bajset och mindre vatten behöver bytas. Det kan du prova..
                            Senast redigerad av Rainbowalker; 20 March 2006, 15:16.
                            Rainbowalker
                            "It is nice to be important but it's more important to be nice"

                            Kommentar

                            • cri
                              • September 2002
                              • 700

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kramfors
                              Naturligtvis är det en fördel om man tar bort alla fasta föroreningar så det inte blir ammonium av dem.
                              Marija,

                              Det Kramfors skriver är otroligt viktigt i ditt nystartade akvarie. Se om du kan suga upp lite utav avföringen och byt en del utav vattnet.

                              För mycket foder är boven nr1 till att du får problem. Gör rent akvariet och vänta 2-3 dagar med att fodra. Börja sedan fodra ytterst små mängder - ta tiden, 2-3min och allt ska vara uppätet!

                              Att starta upp ett akvarie är inte alltid lätt. Mycket växter är viktigt. Läs fler redan skrivna trådar om detta.
                              Mvh, cri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...