Hög temperatur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marija
    • March 2006
    • 38

    Hög temperatur

    Jag har precis startat upp mitt akvarium. Det är mitt andra i livet, nu är jag 26 år och det första hade jag när jag var 13-16år.

    Jag har en fråga angående temperaturen. Jag ska ha platys och mollys i det +en kampfisk hanne och även en sesarme bidens (rättstavat?) krabba.

    Till akvariet fick jag en doppvärmare. Jag tänkte vänta med att sätta i den tills efter några timmar då jag kunde se vad temperaturen låg på. Nu ligger den på 27-28 grader och på morgonen efter att lampan varit släckt på 26 grader. Givetvis behöver jag inte doppvärmaren då, men jag tycker ändå temperaturen är hög.

    När jag hällde i vattnet hade jag en temperatur på 23-24 grader på det vattnet. Det har nu gått 3 dygn sen dess.

    Värmer verkligen lysröret så mycket? Trodde inte att det skulle göra det.. på mitt gamla akvarium hade jag 2x15 watts glödlampor och då låg temperaturen på ca 25-26 grader.

    Jag kan bara se att lysröret är 220V, inte vilken watt det är... står 15 på det, så jag gissar på det. Kan det vara så att jag ska ha mindre watt..kanske 11, för att minska värmen?

    ELLER ..är det så att det inte gör något att temperaturen pendlar där uppe?

  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    kollat med annan termometeR ?
    många visar tyvärr fel.

    hur stort är akvariet ?
    molly vill helst ha minst 70 liter till exempel.

    krabban bör du kanske tänka om om.
    vissa äter fiskar, andra roar sej med att ansa växterna jäms med fotknölarna.
    tänk också på att dom är mycket duktiga på att rymma.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    Arbetssätt...