Ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Lundqvist
    • March 2006
    • 32

    Ciklider

    Undrar om ciklider är något för en nybörjare?
    Hur skulle en sån kompott av ciklider kunna se ut till ett 400 liters akvarium?

    Diskusar ser också spännande ut. Kan det vara nåt för en amatör?

    Svårighets grad?
    Saker att tänka på.

    /Nyfiken
  • Banderad
    • January 2006
    • 358

    #2
    Ciklider är enligt min åsikt oehört intressanta. Diskusen är ju en ciklid den med, och anses som relativt svår. Kanske ingen fisk att testa första gången. Jag skulle rekommendera att du kör Malawi eller Tanganyika. Eller möjligtvis sydamerikanska ciklider (kanske inte diskus då). Det blir oftare intressantare om man inte blandar fiskar från olika biotoper.

    /Jocke

    Kommentar

    • Banderad
      • January 2006
      • 358

      #3
      Kanske skulle ge ett förslag också:

      15 Cyprichromis leptosoma
      7 Lamprologus multifasciatus
      5 Julidochromis regani (kommer att bli färre men bra att börja med en grupp)

      Detta är ett tanganyika förslag (anledningen till det är att jag själv sysslar med den här typen av fiskar).

      Kommentar

      • Mats Lundqvist
        • March 2006
        • 32

        #4
        Tack för hjälpen,
        måste kolla upp vad du har rekommenderat via artbeskrivningarna.
        Har du förslag på bottenmaterial, sand, grus eller småsten?

        Måste, eller bör man, ha växter i ett sånt akvarium. Om ja, vilka?

        Kommentar

        • mmm
          • June 2004
          • 901

          #5
          Visst finns det många ciklider som passar för en nybörjare. Titta gärna lite i artbeskrivningarna och se vilka som verkar intressanta och bestäm inriktning (Malawi/Tanganyika/Sydamerika...) och ifall du vill du ha större eller mindre ciklider, så är det lättare att komma med tips . De som är enklast för dig att ha är också lite beroende på vad du har för vattenvärden (pH och hårdhet)...

          När det gäller bottenmaterial så är det lite beroende på vilka man väljer. De finns t.ex. en hel del grävande ciklider och till dessa är nog sand bäst.

          Växter är också beroende på vilka ciklider man väljer. Malawi och Tanganyikakar har ofta inte så mycket växter, detsamma gäller om man har vissa SA ciklider som äter växter. Men till t.ex. SA dvärgciklider så är det bra med växter.

          /Mattias
          Senast redigerad av mmm; 17 March 2006, 07:49.
          /Mattias

          Kommentar

          • Mats Lundqvist
            • March 2006
            • 32

            #6
            Tack mmm,

            Efter ditt inlägg tror jag att min idébild passar mot ett "Malawikar". (Tycker redan att jag börjar låta proffsig.)
            Lite växter, mörk bakgrund tex en BTN, ett litet antal stora fiskar som svävar fram. Låter inte det bra?

            Fler frågor, sand eller mörkt grus? Vilka växter? Rötter? Annat att tänka på eller förslag?

            Kommentar

            • mmm
              • June 2004
              • 901

              #7
              Malawi... Kan jag inte så mycket om. Har själv Sydamerika...

              Malawi har de färggladaste cikliderna. Ett Malawikar brukar innebära mycket stenar och inte så mycket växter. Men bland de som har växter så tror jag Vallisneria är vanligt. Ganska högt pH ska du ha, kanske runt 8. Rötter brukar nog mest förekomma till SA, delvis pga att de sänker pH-värdet lite. Jag tror inte det spelar så stor roll vilket bottenmaterial du väljer utan mer vad du tycker är snyggt. Jag använder själv Biltemas blästersand, så den är ju ett tips ifall du gillar ljus sand.

              Vill du ha lite inredningstips så finns det en hel del ciklid-akvarier på ciklid.se. Du kan ju titta där ifall det är något som du gillar.


              Du kan också läsa lite om de olika fiskgrupperna här:


              /Mattias
              Senast redigerad av mmm; 17 March 2006, 09:12.
              /Mattias

              Kommentar

              • Rainbowalker
                • November 2005
                • 367

                #8
                Har själv Malawi.
                Jag skulle rekomendera blästersand i någon form(finns billigt på biltema)
                Jag har finaste varianten och mina fiskar gräver o grejar som bara den. Funkar kanon.

                Som inredning har jag bla en hel del vit hålsten. Dom är mycket fina och skapar en hel del grottor och kryp in för dessa fiskar, villket dom uppskattar. Dom finns i alla dess storlekar och former. Lätt att bygga med. Sedan innehåller dom kalk. Malawi gillar lite högre kalkhalt än normalt.

                Sen har jag några växter, men som sagt Malawi kräver inte detta.

                Jag ska uppdatera med lite nya bilder på mitt kar så kan du få se..
                Rainbowalker
                "It is nice to be important but it's more important to be nice"

                Kommentar

                • Gimbo
                  • January 2005
                  • 2734

                  #9
                  Inte helt fel att börja med ciklider för nybörjare. De flesta är ganska så robusta och lättskötta (med undantag för discus).

                  Är det stora fiskar du vill ha så hittar du riktigt fina från Malawi (min åsikt). En personlig favorit är Blå Delfinciklid.
                  -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...