När ska jag sätta in fler fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

    #16
    Det är en exstreamt (höhö) bra fråga. Jag brukar inte hålla mig med pansarmalar själv, någon annan får gärna ta den frågan. Eller så kan du ju posta den i fisksektionen istället.

    Cheers
    720L Malawi-biotop

    Kommentar

    • AndreasR
      • March 2005
      • 109

      #17
      Nitriten kommer i största delen från just fiskarna.
      Det är i den takten jag anser att man skall bygga upp som en trappa med fiskar, för att få mer nitrit till karet (det är först ammonium från t.ex bajset) , och då samtidigt få fler nitritdödande bakterier.

      När man cyclar utan fiskar tillför man ofta nitrit från andra håll vad jag vet.
      För att de då kommer nyttobakterier.

      Alltså - nyttobakterierna kommer med nitriten(ammoniumet).
      Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

      Kommentar

      • Opus
        • January 2006
        • 1014

        #18
        Ursprungligen postat av [xstream]
        Blev bara lite irriterad mats, det är inte första gången jag ser inlägg av den sorten från dig.

        Jag har egentligen inga argument, jag kan bara referera till varenda guide jag någonsin läst om att starta upp akvarium, helst tre-fyra veckor från start till fisk, om man inte har en massa bakterietabletter och gojs då.

        Att man ska vänta mellan vågorna av fiskar läste jag ganska nyligen av en guide som Fohrman skrivit, fast jag kan ha blandat ihop också. Har läst ganska mycket det sista.
        Finns inga dumma frågor, har du inte lärt dig det? Måste säga jag blir mer irriterad av komentarer av ditt slag.
        Vescere bracis meis!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av Opus
          Finns inga dumma frågor, har du inte lärt dig det? Måste säga jag blir mer irriterad av komentarer av ditt slag.
          Tillbaka till ämnet
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #20
            Ursprungligen postat av smurfmats
            men var kommer de då ifrån? kranvatten ska inte( det gör det ändå) innehålla nitrater så de måste ju komma ifrån fiskar...

            jag håller med kjell om att man ska introducera ett fåtal fiskar ibörjan för att sedan få upp en bra balans...

            Allt avfall från dina fiskar samt överbliven mat o döda växtdelar ruttnar typ
            Då bildas det amonium ... detta bryts ner till Nitrat som sedan bryts ner till nitrit

            Växter använder en del Amonium och nitrat men inte tillräkligt utan det bildas en del Nitrit.

            Enda sättet att bryta ner nitrit är genom biologisk filtrering då bakterier brytter ner nitriten

            börjar du med för många fiskar så hinner inte bakterierna i ett nystartat akvarium att bryta ner nitriten o du riskerar att skada fiskarna
            därför bör man vänta så mängden bakterier hinner byggas upp så dom klarar belastningarna
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • AndreasR
              • March 2005
              • 109

              #21
              Nitrit före nitrat?!
              Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

              Kommentar

              • [xstream]
                • March 2006
                • 520

                #22
                Opus: Tja, det är en fråga om att jag nog läste mats inlägg lite fel. Jag har läst en del inlägg av mats tidigare och, utan att göra dig sur eller arg här nu mats, jag har noterat att han ibland ställer motfrågor baserade raka motsatser för att utplåna hela ens argumentation.

                I det här fallet hade han antagligen en uppriktig ton i sin fråga och ville veta varför men jag tolkade ändå hans inlägg som att han retoriskt ville veta varför i hela hälleflundra vi andra tyckte att det var nödvändigt att vänta med fiskar.

                Hoppas du förstår opus och att du inte tog för illa vid dig vid mitt inlägg mats.

                Som Kjell sade, tillbaka till ämnet. Som visserligen känns ganska väldiskuterat vid det här lagret då de flesta kommit överens om att man ska försöka stega in fiskar några i taget för att få upp bakteriekulturen. Anyway.

                Cheers
                720L Malawi-biotop

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #23
                  Ursprungligen postat av mayday
                  Allt avfall från dina fiskar samt överbliven mat o döda växtdelar ruttnar typ
                  Då bildas det amonium ... detta bryts ner till Nitrat som sedan bryts ner till nitrit

                  Växter använder en del Amonium och nitrat men inte tillräkligt utan det bildas en del Nitrit.

                  Enda sättet att bryta ner nitrit är genom biologisk filtrering då bakterier brytter ner nitriten

                  börjar du med för många fiskar så hinner inte bakterierna i ett nystartat akvarium att bryta ner nitriten o du riskerar att skada fiskarna
                  därför bör man vänta så mängden bakterier hinner byggas upp så dom klarar belastningarna
                  det är jag med på, men! varför ska man inte ha i fiskar i början, det är där min fråga ligger! varför vänta en vecka/veckor med att introducera fisk? eller är det jag som missat nåt nu?
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #24
                    xstream, du får ursäkta mig men jag vill verkligen inte ta död på nåns argumentation utan snarare väcka den... jag är väldigt frågvis om det är nåt jag finner intressant...
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    • [xstream]
                      • March 2006
                      • 520

                      #25
                      ja du, Kjell sade ju att han tyckte man skulle slänga i fiskar ganska snabbt.
                      Jag vet inget om Kjell privat men jag har läst tillräckligt på nätet för att värdesätta hans råd.

                      När de nämner veckor i guiderna så är det väl oftast fråga om nybörjarguider skrivna för att inget ska gå fel och jag vet inte om Kjell räknar med att man använder bakterietabletter i filter etc.
                      720L Malawi-biotop

                      Kommentar

                      • smurfmats
                        • February 2003
                        • 3538

                        #26
                        det är ju det som är det knepiga, att det står i guider etc... men som det sagts förut på zoopet, akvaristik är ingen vetenskap!
                        tråden om fjärilars lek!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...