När ska jag sätta in fler fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fulijett
    • March 2004
    • 21

    När ska jag sätta in fler fiskar?

    Hejhej! Igår satte jag in fyra platy i mitt 54L som stått i en vecka innan. När ska jag sätta in fler fiskar? Står på min nitrivec flaska att man ska fortsätta hälla i det i tio dagar efter introduktion av fiskar. Gäller detta bara ifall jag skulle satt i alla fiskar på en gång? Tänkte kanske köpa två otocinclus och sätta in idag, låter det bra eller är det för tidigt?
    Upskattar all hjälp!! Tack!!
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Tycker du ska vänta lite med otocinclusarna, det finns ju dessutom inte mycket alger för dom att äta än.
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • [xstream]
      • March 2006
      • 520

      #3
      Tja, nu är jag ju verkligen ingen expert men jag brukar vänta två-tre veckor innan jag slänger några fiskar alls.`

      Nu har du ju redan öst i fyra platy och de verkar må bra antar jag? Jag skulle nog vänta en vecka till tror jag i alla fall. Då introduceras fiskarna som en liten accellerator för bakterierna i akvariet genom avföring och mat.

      Som birgitta säger så är det ju inga direkta alger än heller, det är inte heller omöjligt att du slipper alger så du kanske till och med skulle vänta med octocinclus lite?
      Pansarmalar är bra på övrig städning annars så ett par av dem kanske?

      På tal om man så skulle jag försöka mata lite försiktigare i början. Men det kanske du redan läst?

      Cheers
      720L Malawi-biotop

      Kommentar

      • Fulijett
        • March 2004
        • 21

        #4
        Tyckte också att det verkade tidigt men hade vänner som var säkra på att det skulle gå bra. Ska väl inte lyssna på dom nästa gång...I vilket fall ser fiskarna glada ut än så länge.
        Väntar gärna med att sätta in nya, och jag täntke ta otocinclus eftersom att jag har haft svårt att hitta effektiva algätare som passar till så små akvarier. Och jag vill inte gärna ha räkor. Och det där med maten visste jag redan =)

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          varför ska man vänta med att introducera fisk i akvariet?
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            Ursprungligen postat av smurfmats
            varför ska man vänta med att introducera fisk i akvariet?
            du måste få upp en viss biologisk balans mellan amoniak/nitrit o nyttobakterier som kan bryta ner dom


            annars riskerar du en nitrit spik o dina fiskar ryker med
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • [xstream]
              • March 2006
              • 520

              #7
              Varför inte förklara dina argument istället för att fråga dumma frågor mats?
              720L Malawi-biotop

              Kommentar

              • AndreasR
                • March 2005
                • 109

                #8
                Jag skulle också väntat någon vecka iallafall inför det..
                Otocinclusarna behöver dessutom säkerligen mer alger än det finns i akvariet i ditt nuvarande läge.
                Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #9
                  menade inte att ställa dumma frågor utan ville höra era argument i frågan...

                  hur kan det bli nitrit/amoniak etc i ett fisklöst kar? ett förslag är ju det som batski förespråkar, fishless cycling men det är det ju inte frågan om här...
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • [xstream]
                    • March 2006
                    • 520

                    #10
                    Blev bara lite irriterad mats, det är inte första gången jag ser inlägg av den sorten från dig.

                    Jag har egentligen inga argument, jag kan bara referera till varenda guide jag någonsin läst om att starta upp akvarium, helst tre-fyra veckor från start till fisk, om man inte har en massa bakterietabletter och gojs då.

                    Att man ska vänta mellan vågorna av fiskar läste jag ganska nyligen av en guide som Fohrman skrivit, fast jag kan ha blandat ihop också. Har läst ganska mycket det sista.
                    720L Malawi-biotop

                    Kommentar

                    • smurfmats
                      • February 2003
                      • 3538

                      #11
                      jaså? då ber jag om ursäkt, det är av ren nyfikenhet jag ställer såna "dumma" frågor...

                      jag förstår fortfarande inte hur det ska bli en balans i ett kar utan fiskar, så nån kanske kan upplysa min "dumma" fråga
                      tråden om fjärilars lek!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av smurfmats
                        menade inte att ställa dumma frågor utan ville höra era argument i frågan...

                        hur kan det bli nitrit/amoniak etc i ett fisklöst kar? ett förslag är ju det som batski förespråkar, fishless cycling men det är det ju inte frågan om här...
                        Nu är väl akvariet inte fisklöst efter vad jag förstår utan tvärtom så går det några platy i det.
                        Detta tycker jag är ett utmärkt sätt att starta upp ett akvarium - dvs med få fiskar som man matar försiktigt. På detta sätt byggs ebn bra biologisk balans upp i akvariet. Det allar vanligaste felet många gör är att man lägger i för många fiskar och då blir det nitrit i akvariet.
                        Bästa sättet är att starta upp med få fiskar - gärna nästa direkt (efter något dygn) och sedan avakta några veckor innan man skaffar ytterligare några. Själv rekommenderar jag definitivt också att man redan från starten har några algätande fiskar - dessa skall ändå alltid stödmatas med algfoder eftersom knappast algmängden i någon akvarium är tillräcklig föda för dom.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • [xstream]
                          • March 2006
                          • 520

                          #13
                          Vår herde har talat :-P
                          720L Malawi-biotop

                          Kommentar

                          • Fulijett
                            • March 2004
                            • 21

                            #14
                            Tack för svaret Kjell! (och alla andra svar också!) Men vilka pansarmalar rekommenderar du till mitt kar xstream? Finns det inte massa olika? Smurfmats är det inte så att det ska hinna stabiliseras nyttobakterier i filtret?? Som hjälper till att bryta ner nitriten när fiskarna väl är i karet?? (Vet inte säkert men jag gissar!)

                            Kommentar

                            • smurfmats
                              • February 2003
                              • 3538

                              #15
                              men var kommer de då ifrån? kranvatten ska inte( det gör det ändå) innehålla nitrater så de måste ju komma ifrån fiskar...

                              jag håller med kjell om att man ska introducera ett fåtal fiskar ibörjan för att sedan få upp en bra balans...
                              tråden om fjärilars lek!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...