nybörjar hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sunkan aspidoras
    • June 2005
    • 925

    #16
    när filtret inte klara av att omvandla (av olika anledningar) till nitrat.

    Kommentar

    • AndreasR
      • March 2005
      • 109

      #17
      Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
      när filtret inte klara av att omvandla (av olika anledningar) till nitrat.
      vilka anledningar?
      och varför klarar det att göra till nitrit, men sen inte nitrat?
      Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #18
        Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
        nix ammonium är giftigare än nitrit...
        gränsvärden ???
        ammoniak är dödligt giftigt vid 1mg/L medans ammonium enligt flera sidor ja tittat på inklusive ciklid.se anses "relativt harmlös" vilket skulle betyda att 1mg/l ammonium inte är npt att bry sej om.
        flera sidor däribland ciklid.se och kramfors koiklubb har beräkningar baserade på 5mg/l ammonium som också indikerar att nitrit är mer giftigt än ammonium.

        Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
        och byter man vatten vid nitritspik så ger nu bara mer utrymme för mer nitrit! tillsätt istället nitrivec och aqutan(för att fisken bättre ska klara av nitriten)
        varför skulle det ge mer utrymme ???
        vattnet i sej innehåller extremt lite nyttobakterier relativt till filtret.
        jag liksom mångamånga andra kör vattenbyten vid nitritspik och det funkar alldeles utmärkt.
        och ska man hårddra det begår man lagbrott om man inte byter vatten vid nitritspik som är såpass hög att det är skadligt, klassas som djurplågeri.
        som akvarieägare är man skyldig att förse fiskar med vatten som inte är giftigt.
        aquatan påverkar inte nitrit men tar däremot hand om tungmetaller och dylikt.
        SALT däremot lindrar effekterna av nitrit.

        AndreasR, för att ett biologiskt filter ska komma igång måste bakterierna först matas med ammonium så dom växer i antal och kan omvandla större volymer av ammonium till nitrit.
        sen tar en annan grupp av bakterier över och dom behöver också tid på sej att växa men när dom kommer igång omvandlar dom nitrit till nitrat i allt snabbare hastighet.
        Senast redigerad av Raven; 12 March 2006, 21:35.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #19
          i boken mäta vatten, finns gränsvärden för både nitrit och ammonium:

          nitrit: över 0,5mg/l NO2-N så klassas det som otjänligt

          ammonium: 0,5 mg/l NH4-N klassas som tjänligt med anmärkning
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #20
            smurfmats, låter lite som boken handlar om dricksvatten ?
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #21
              njae, om vatten i allmänhet men dessa värden som jag skrev är uppsatta av livsmedelsverket o behandlar då dricksvatten... men man kan kanske få en hum om giftigheten...
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #22
                jojo men reagerade på "tjänligt..."
                men är ju rätt stor skillnad på otjänligt och tjänligt med anmärkning men verkar svårt att få en definitiv siffra men googlar vidare på det.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #23
                  men om man kollar upp detta med ammonium så finns det ingen otjänlig gräns...

                  spana in


                  bilaga två...
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • AndreasR
                    • March 2005
                    • 109

                    #24
                    Där ringde klockan .
                    Tack för hjälpen.

                    Men som sagt, aldrig haft problem med nitrit ändå så jag är nöjd.
                    Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #25
                      latjo, liten miss där kanske för nånstans måste ju ammonium bli farligt men frågan är om man frivilligt skulle drick avatten som ens kommer i närheten av så höga halter.


                      Den måste alltså brytas ner snabbt. Ammonium är inte alls så farligt, tvärtom är det ett utmärkt gödningsmedel för den som har växter. Ammoniaken är dock ett stort problem för dem som har afrikanska ciklider, när pH skall vara över 7,5. Det är alltså viktigt att ammoniaken bryts ner snabbt och den reducerings av ammoniaken kan ske på två sätt.
                      texter liknande detta är typ det jag hittat gällande giftigheten för ammonium, nästan alla sidor specifierar på ammoniak istället som är giftigare än nitrit är.


                      Ammonium är relativt ofarligt för fisk men nivån är inte helt intresselös då mängden fri ammoniak är procentuell till mängden ammonium.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #26
                        Ursprungligen postat av Tunnan
                        kan man ha silverhaj kanske eller blir dom för stora? va även sugen på tigerbarbera men dom tyckte inte "expiditen" va nå bra då dom kunde ge sig på kampfiskens fenor...
                        tänk på att silverhaj blir dels rätt långa 35cm men även vill ha mycket utrymme att sträcka ut på så 330L är nog lite lite om det är standardstorlek.
                        silverhaj är även en stimfisk och vill ha många kompisar, helst inte färre än 6 men gärna fler än 10.

                        expiditen har helt rätt när det gäller tigerbarberna.
                        sett kommentarer om dom som "sadistiska småsvin" :/ och funkar nog bäst i ett eget akvarie.
                        dom kan inte bara hugga fenor utan även hugga efter ögonen.

                        men skulle råda dej att inte köpa några fler fiskar den närmaste tiden utan istället sikta på att få igång den biologiska filtreringen.
                        först när du inte längre kan mäta nitrit i vattnet kan du köpa fler fiskar.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Watermelon
                          • November 2005
                          • 140

                          #27
                          Ursprungligen postat av Tunnan
                          hej, e lite "vit" på området så jag hoppas alla här har tålamod med mig
                          Jag har efter flera år tagit fram mitt 330litersakvarie och startat upp det och skulle vilja ha lite tips oc råd såhär i början... hade tänkt mig en kampfisk i det men sen vet jag inte redigt.. några tips på "småfiskar" som går bra ihop med kampfiskar?
                          Även kollat runt lite på växter och fått fram "Sumatra orm bunke" som ett bra alternativ att börja med, åsikter ideer och förslag... ??

                          Tackar på förhand och ska nu återgå till att läsa vidare på forumet.. här finns mycket att läsa och lära / Johan
                          Finns ju massa kul man kan ha i 330 liter Personligen skulle jag inte ha haft en kampfisk i ett såpass stort akvarium eftersom de klarar sig med mycket mindre akvarium och begränsar ens fiskmöjligheter väldigt mycket (antingen blir de agressiva mot andra fiskar, eller får sina fenor sönderbitna).
                          Iochförsej ganska lika black molly, men du kan ju prova med platy som jag har hört ska kunna funka med kampfisk...trevliga & lätta fiskar också.

                          Fast köp INTE fler fiskar nu, håll istället tummarna för att du inte får nitritförgiftning.
                          110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
                          Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

                          20 Liters Räkkar
                          Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

                          Kommentar

                          • CalleAkvarist
                            • November 2005
                            • 1059

                            #28
                            Kampfiskar kan bli galna om dom har för stort, hörde jag. I naturen lever dom i små vattensamlingar (t.o.m en elefants översvämmade fotspår). Men 330 kanske går. Detta hörde jag på en djuraffär (köpte kampfisk av pratsam försäljare). Lycka till med ditt kar, och välkommen till Zoopet.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...