nybörjar hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tunnan
    • January 2004
    • 4

    nybörjar hjälp

    hej, e lite "vit" på området så jag hoppas alla här har tålamod med mig
    Jag har efter flera år tagit fram mitt 330litersakvarie och startat upp det och skulle vilja ha lite tips oc råd såhär i början... hade tänkt mig en kampfisk i det men sen vet jag inte redigt.. några tips på "småfiskar" som går bra ihop med kampfiskar?
    Även kollat runt lite på växter och fått fram "Sumatra orm bunke" som ett bra alternativ att börja med, åsikter ideer och förslag... ??

    Tackar på förhand och ska nu återgå till att läsa vidare på forumet.. här finns mycket att läsa och lära / Johan
  • Isuxs
    • December 2005
    • 796

    #2
    Du kan ha sorgmanteltetra t.ex.. Funkade för mig när jag hade en kampis. En växt som jag tycker är simpel är vattenpest. Faktiskt snygg oxå när den växt till sig, vilket den gör fort... I regel..
    360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
    180L Ghost / Black skalar
    60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

    Kommentar

    • neon_kimpan
      • August 2005
      • 1733

      #3
      varför inte ha några ciklider istället ?? t.ex malawi som är jättefina och oftast lättskötta finns många arter som är lättlekta .. annars ås tycker jag det är lite knepigt att ha kampfisk med andra fiskar, antigen är kampfisken på dom andra eller tvärt om, har faktiskt sett neontetror gå på kampfiskar, jaja men det finns säkert fiskar som går bra ihop med kampfisk, menem malawi är ochså roliga

      //kim
      MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

      Kommentar

      • Tunnan
        • January 2004
        • 4

        #4
        va på shoping idag, blev 1 kampfisk, 20neon tetror och 10 blackmolly... va tycks om den kombinationen? jag tycker det blev ok... tips på komliment till dem? kan man ha silverhaj kanske eller blir dom för stora? va även sugen på tigerbarbera men dom tyckte inte "expiditen" va nå bra då dom kunde ge sig på kampfiskens fenor...

        Kommentar

        • Opus
          • January 2006
          • 1014

          #5
          Kardinaltetra är en bättre stimfisk
          Kolla dina molly så dem inte mobbar din kampfisk bara. Vad med några pansar malar roliga att titta på och duktiga på att städa.
          Vescere bracis meis!

          Kommentar

          • AndreasR
            • March 2005
            • 109

            #6
            Tjena.
            Är också grön inom akvaristiken men vet ändå en del.

            1. akta så du inte får nitritspik nu när du sätter in 31 fisar på en gång.
            du har inga nyttobakterier när du startar ett nytt akvarium som bearbetar bajset fiskarna avger, som innehåller nitrit. Nitrit är giftigt för fisken.
            Om jag vore du skulle jag göra några små vatten byten då och då för att undvika det, även om jag annars inte skulle göra något byte alls början av ett akvaries liv. Men i din sits är det mitt tips.

            2. Min senaste kampfisk strimlade mina guppys, så akta tetrorna, håll ögonen uppe.

            är det frågor så kollar jag in här och ser eller skicka privat meddelande.

            mvh Adde
            Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av AndreasR
              1. akta så du inte får nitritspik nu när du sätter in 31 fisar på en gång.
              blir mycke bruna bönor

              bearbetar bajset fiskarna avger, som innehåller nitrit. Nitrit är giftigt för fisken.
              nitrit kommer inte från fiskarna direkt utan är ammonium som bearbetats i filtret.
              som sen bearbetas igen och blir relativt ofarlig nitrat.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • AndreasR
                • March 2005
                • 109

                #8
                Ursprungligen postat av Raven
                blir mycke bruna bönor

                oj då liten felstavning i sjuklingens tecken .

                Ursprungligen postat av Raven
                nitrit kommer inte från fiskarna direkt utan är ammonium som bearbetats i filtret.
                som sen bearbetas igen och blir relativt ofarlig nitrat.
                alltså nitrit är ju en avfalls produkt som finns i avföring och t.ex döda fiskar.. rätta mig om jag har fel?!
                annars får du förklara hur jag har lärt mig om nitritspikar fel :P
                Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av AndreasR
                  annars får du förklara hur jag har lärt mig om nitritspikar fel :P
                  för att göra en lång historia kort så kan du titta in på faktatråd om akvarievatten du hittar i min signatur.
                  en bit ner finns en sektion om just ammonium/ammoniak/nitrit/nitrat.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • desiredillusion
                    • February 2006
                    • 512

                    #10
                    Mulige tigerbarber

                    Om du har neontetra og kampfisk bør du unngå tigerbarber. De er kjent for å nappe i finnene, og da jeg hadde mine sammen med neontetra, ble alle tetraene jaktet på og spist i løpet av noen dager (hadde massevis av planter, så jeg så det ikke første dagen... ) Jeg tok tre av tigerbarbene på fersken i å kaste flere halve og hele neontetraer imellom seg...

                    Men det kan gå bra også... er flere som sier at man kan ha ti eller flere tigerbarber, så er de opptatt med seg selv og plager ikke andre fisker, men det vil alltid være enn viss risk....
                    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                    Kommentar

                    • AndreasR
                      • March 2005
                      • 109

                      #11
                      Raven..
                      Läste igenom det du skrivit lite snabbt och ja ser man på .
                      Men förstår ändå inte riktigt.. alltså folk menar att man får nitritspik om man sätter in för många firrar på en gång.
                      Men borde det inte vara så att man får för mycket ammonium då?
                      Eftersom det är första stadiet av 3?
                      Eller finns det mer bakterier som tar hand om ammonium än nitrit?


                      Men fortfarande.. Mitt råd till trådens skapare är att hitta balansen mellan att inte få nitrikspik och att cykla akvariet.
                      Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Ursprungligen postat av AndreasR
                        Men förstår ändå inte riktigt.. alltså folk menar att man får nitritspik om man sätter in för många firrar på en gång.
                        Men borde det inte vara så att man får för mycket ammonium då?
                        Eftersom det är första stadiet av 3?
                        jojo innan nitritspik kommer ammoniumspik.
                        inte sett några direkta värden på när ammonium är dödligt giftigt så skulle gissa på att nitrit är giftigare och därför viktigare att hålla koll på.

                        själv gär jag alltid vattenbyte vid nitritproblem, har funkat bra för mej.
                        de man ska tänka på är att om ph höjs så kan ammonium omvandlas till ammoniak som är mycket giftigt.
                        Senast redigerad av Raven; 12 March 2006, 22:06.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • sunkan aspidoras
                          • June 2005
                          • 925

                          #13
                          nix ammonium är giftigare än nitrit...

                          Kommentar

                          • sunkan aspidoras
                            • June 2005
                            • 925

                            #14
                            och byter man vatten vid nitritspik så ger nu bara mer utrymme för mer nitrit! tillsätt istället nitrivec och aqutan(för att fisken bättre ska klara av nitriten)

                            Kommentar

                            • AndreasR
                              • March 2005
                              • 109

                              #15
                              Ok men då har jag förstått det rätt.
                              förutom en kvarstående fråga; när går det över till nitritspik?

                              Har själv aldrig aldrig haft problem med varken ammonium eller nitrit, har klarat mig med rätt cykling och vattenbyten.
                              Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

                              Kommentar

                              Arbetssätt...