Lekande Skalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jixen
    • March 2006
    • 8

    Lekande Skalarer

    För några månader skaffade jag fem Skalarer och idag upptäckte jag ägg på ett av bladen i akvariet och en Skalar som vaktade dem. Jag vet inte hur länge de ha varit där men jag är osäker på hur jag ska hantera detta. Alla förslag och tips är välkomna då jag inte vet något om uppfödning av fiskar.
    Tacksam för hjälp.
  • matzen
    • February 2004
    • 608

    #2
    Lek av skalarer!

    När jag fick lek av mina Redback Skalarer så tog jag bort dom andra cikliderna. Och såg till att jag matade lekparet ordentligt. Sen lät jag ynglena gå tillsammans med föräldraparet cirka tre veckor. Men märker du att dom börjar äta upp larverna efter att dom kläckts så tycker jag att du kan flytta föräldra paret. Det framgår inte ifall du har VF eller odlade skalarer. Det är sällan som odlade skalarer lyckas med att dra upp yngel oftast äter dom upp äggen. Men om du låter dom gå själva så tror jag chanserna ökar ordentligt.
    To be or not to be a cichlidlover that´s no question

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      Ursprungligen postat av matzen
      Det är sällan som odlade skalarer lyckas med att dra upp yngel oftast äter dom upp äggen.
      efter vad jag läst verkar det som odlade skalarer har problem just för att föräldrarna oftast flyttas till ett annat kar när dom lagt sin rom så deras naturliga beteende aldrig blir stimulerat och då försvinner det med tiden.
      sen kan skalarer även behöva ett par 3 4 försök innan dom lärt sej hur dom ska göra.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Jixen
        • March 2006
        • 8

        #4
        Tack för tipsen.

        Kommentar

        Arbetssätt...