Blå ciklider söker vänner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Färsk och trollbunden
    • March 2006
    • 14

    Blå ciklider söker vänner

    Jag har ett Juvel akvarium på 400l som jag köpte för ett år sedan. Från start köpte jag en del (vanliga Hemmafiskar) Typ Slöjstjärt Elstjärt palettciklider Pleco Neontetror Gurami. Då detta skulle vara en bra början för att komma in i denna underbara värld.
    För ett tag sedan köpte jag 4st Blå ciklid yngel som enligt säljaren skulle växa sakta och vara mycket fredlig. Nu är dom redan kungar i vattnet och har lensat burken på tetror. Trots detta vill jag ha dom kvar och även skaffa mig färg-glada ciklider som klarar av dessa fyra vildar. Någon som kan tipsa om några arter som borde funka bra och som dessutom leker relativt enkelt.

    Har pratat med en säljare om detta och fick tips om fyra arter som skulle funka men då jag fått fullständigt felektig information tidigare av en säljare vill jag höra mig för innan det blir någon affär.

    Han föreslog dessa:
    Pseudotropheus socolofi
    Labidochromis caerulus (Golden)
    Uetriaclima estherae (rödzebra)

    Och ca 6 av varje.
    Är detta val att rekomendera eller finns det nåt att tänka på eller andra bättre alternativ?

    Mvh // JOhan
    Mvh // JOhan
    (400l Juwel)
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    #2
    De arter som du fått tips om är alla Malawiciklider. De är visserligen färgglada, men vill ha lite andra vattenvärden (högre pH), än blå cikliderna som kommer från Sydamerika. Det kan eventuellt fungera med de föreslagna arterna eftersom blå cikliden klarar lite högre pH (upp till 7.5), men jag tycker ändå du ska försöka hitta andra sydamerikanska ciklider.

    Vill du ha någon större sort, eller vill du flera (mindre) sorter? Du borde t.ex. kunna ha två-tre sorters dvärgciklider tillsammans med blå cikliderna. Nu verkar ju dina inte vara så snälla. så jag vet inte hur just de skulle gå ihop med dvärgciklider, men annars så anses blå ciklider vara relativt lugna.
    Senast redigerad av mmm; 07 March 2006, 15:24.
    /Mattias

    Kommentar

    • Färsk och trollbunden
      • March 2006
      • 14

      #3
      Visst vill man väl gärna att dom ska vara ganska stora. Men å andra sidar vill jag ha ett akvarium med mycket rörelse så blicken sugs dit. Därför gillar jag dom han har föreslagit då färgkombinationerna gör att man bara vill titta mer. Men färg föra storlek tror jag men inte för små. Vad finns det för fina Sydamerikanska ciklider då?
      Mvh // JOhan
      Mvh // JOhan
      (400l Juwel)

      Kommentar

      • Linda_A
        • March 2005
        • 1479

        #4
        Ursprungligen postat av mmm
        Vill du ha någon större sort, eller vill du flera (mindre) sorter? Du borde t.ex. kunna ha två-tre sorters dvärgciklider tillsammans med blå cikliderna. Nu verkar ju dina inte vara så snälla. så jag vet inte hur just de skulle gå ihop med dvärgciklider, men annars så anses blå ciklider vara relativt lugna.
        Jag tycker att det låter som en dum idée att ha blå ciklid med dvärgciklider, beror väl på vad du menar men apistogramma i alla fall.



        Citat ifrån länken ovan.
        Revirhävdande och något aggressiv, speciellt vid lek. Blåcikliden är en parbildande fisk med mycket god yngelvårdnad.
        De brukar väl snarare passa ihop med lite tuffare ciklider. De snällare central amerikanare och lite större SA verkar som ett bättre sällskap då.
        //Linda

        Kommentar

        • Färsk och trollbunden
          • March 2006
          • 14

          #5
          Ursprungligen postat av Linda_A
          Jag tycker att det låter som en dum idée att ha blå ciklid med dvärgciklider, beror väl på vad du menar men apistogramma i alla fall.



          Citat ifrån länken ovan.


          De brukar väl snarare passa ihop med lite tuffare ciklider. De snällare central amerikanare och lite större SA verkar som ett bättre sällskap då.
          Vilka är dom snällare amerikanska och dom större SA? kanske är en korkad fråga men jag får väl ta på mig dumstruten och invänta ett svar.
          Mvh // JOhan
          Mvh // JOhan
          (400l Juwel)

          Kommentar

          • Linda_A
            • March 2005
            • 1479

            #6
            Ursprungligen postat av Färsk och trollbunden
            Vilka är dom snällare amerikanska och dom större SA? kanske är en korkad fråga men jag får väl ta på mig dumstruten och invänta ett svar.
            Mvh // JOhan

            Där har du de mindre och i de flesta fallen snällare CentalAm ciklider (jämnför med de större ang snällare). Den som är jobbigast ibland de mindre är sebraciklid. Men den kan säkert passa med. Men som sagt inte så där snäll. Men desto mera lättlekt.


            Sydam, vissa passar inte alls. (blir för stora men det märker du när du klickar genom bilderna)


            Jag skulle rekommenderar att kolla in den här sidan med
            http://www.zoopet.com/fiskar/index.php så att du kan söka genom själv med.
            //Linda

            Kommentar

            Arbetssätt...