Bygga nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Staffansandlund
    • March 2006
    • 1

    Bygga nytt akvarium

    Hej.

    Funderar på att börja pyssla med akvarium igen. Köpte ett enormt 22l akvarium till min dotter i höstas. Jag blev lite insperard av detta och funderar nu på att fixa ett "riktigt" akvarium. Tänkte kolla om någon har tipps på viket man kan tänkas köpa, har tänkt mig runt 200l storlek. När jag har surfat runt lite och tittat på vad nya akvarium kostar så blir jag lite fundersam. Glas är ett rellativt billigt material, fast akvarium är ganska dyra. Är det någon som låtit en glasmästare bygga ett akvarium eller är det någon som har försökt sig på det själv? Och vad har det kostat er? Det vore ganska trevligt att få ett akvarium byggt efter måtten på ett fin byrå tex.
  • fabiaRS
    • November 2005
    • 193

    #2
    köpte mitt 240 liters för 1600 med ljusramp..rätt nöjd med det priset...sen får du ju ett nytt juvel kar 240 liter för 3000kr

    Kommentar

    • Buckshot
      • February 2003
      • 456

      #3
      Ursprungligen postat av Staffansandlund
      Hej.

      Funderar på att börja pyssla med akvarium igen. Köpte ett enormt 22l akvarium till min dotter i höstas. Jag blev lite insperard av detta och funderar nu på att fixa ett "riktigt" akvarium. Tänkte kolla om någon har tipps på viket man kan tänkas köpa, har tänkt mig runt 200l storlek. När jag har surfat runt lite och tittat på vad nya akvarium kostar så blir jag lite fundersam. Glas är ett rellativt billigt material, fast akvarium är ganska dyra. Är det någon som låtit en glasmästare bygga ett akvarium eller är det någon som har försökt sig på det själv? Och vad har det kostat er? Det vore ganska trevligt att få ett akvarium byggt efter måtten på ett fin byrå tex.
      Glas är billigt och arbetskostnaden är dyr.
      Det tar en stund att göra och timlön för glasmästare är hög.
      Gör karet själv eller köp ett färdigtillverkat.
      Jag gör mina kar själv.
      Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        "glas är billigt" är ett mycket relativt uttalande.

        finns ett flertal härinne som konstaterat att kostnaden att bygga ett akvarie själv var mer eller mindre samma som köpa ett färdigt.
        men finns några som har fått låga priser på glas.

        det man ska tänka på är att göra det "fackmannamässigt" annars gäller inga försäkringar
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Håller med raven! Jag fick ett gratis akvarium av en kompis. Det stog i en snödriva och var inte sådär jättefräscht. Nu har jag lagt ner ganska mycket pengar på det och väldigt mycket jobb. Gratis är inte gratis. För mig har det kostat lika mycket som ett nytt.

          Köper man ett paket får man ett repfritt kar i exakt rätt storlek kanske med pump, filter, värmare, belysning, lysrör osv. Jag tror faktiskt att man får mer för pengarna när man köper allt i ett även om man lägger ner allt jobb själv.

          Fast det kan ju vara kul att göra en personlig specialare. Jag ångrar mig inte.

          Kommentar

          Arbetssätt...