Mina fiskar mår inte bra!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håberget
    • January 2006
    • 41

    Mina fiskar mår inte bra!

    Jag har en korallplaty som inte mår så bra. Är slö och ligger på botten. Känns som den nätt och jämt lever. Nästan alla fiskar har vita prickar på sig. Jag har hört att det finns någon sån sjukdom. Vad kan jag göra för att rädda dem. Finns det något jag kan göra direkt ikväll? Är det farligt för människor? Mycket tacksam för svar.
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    det är troligen vita prick dom har fått. det får dom lätt vid stress.
    ikväll tycker ja att du ska göra ett stort vattenbyte och höja temperaturen lite.
    och i morgon tycker ja att du ska åka o köpa lämplig medicin till dom. ju fortare destå bätttre
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Håberget
      • January 2006
      • 41

      #3
      Tack för det snabba svaret. Vad är det för medicin jag ska köpa och hur mycket kostar det? Jag har ett 54l kar. Är detta farligt för människor så jag ska ta det försiktigt vid kontakt med vattnet?

      Kommentar

      • Lena123
        • January 2006
        • 336

        #4
        Tror inte det är farligt.. Dom vet på zooaffären vad du ska ha för medicin, det beror på vilka märken dom har. Pris ? Billigare än att förlora alla sina fiskar, skulle jag tro.

        Kommentar

        • luke the drifter
          • December 2005
          • 122

          #5
          ja´du kan höja till ca 29 grader så hög temp tål inte prickarna som är encelliga parasiter, köp sen en medicin, t.ex protozin, och behandla enl. flaskan. men du får kanske räkna med att nån firre stryker med. vissa L-malar tål inte medicinen, utan då får du behandla den i ett ensamt kar, genom att höja tempen gradvis till 29-32 grader, du kan inte ha samma slangar och håvar om du har fler akvarier, för att vita pricksjukan e fruktansvärt smittsam, det räcker med en droppe vatten från ett smittat kar så är det kört om det hamnar i ett friskt kar lycka till
          375l Malawi
          180l blandade levandefödare
          112l västafrika
          54l sydamerika
          50l endlers guppy
          12l behandlingsburk
          15l 10 st hongiyngel
          15st olika från 27-43 liter yngelkammere

          min zoon
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=596629

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av luke the drifter
            ja´du kan höja till ca 29 grader så hög temp tål inte prickarna som är encelliga parasiter,
            efter vad jag läst så beror det på vilken stam det är då det tydligen ska finnas stammar som klarar sej upp till 32 grader.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Ursprungligen postat av andreassofus
              det är troligen vita prick dom har fått. det får dom lätt vid stress.
              ikväll tycker ja att du ska göra ett stort vattenbyte och höja temperaturen lite.
              och i morgon tycker ja att du ska åka o köpa lämplig medicin till dom. ju fortare destå bätttre
              Nja, man ska nog inte höja temperaturen utan att ha medicin, temp höjningen gör att parasiten utvecklas snabbare och angreppet på de angripna fiskarna svårare utan medicin som dödar parasiten.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Håberget
                • January 2006
                • 41

                #8
                Jag skulle på en resa och hann inte köpa medecin. Jag gjorde ett stort vatten byte och höjde temperaturen till 30 grader. När jag kom hem så levde alla och prickarna var borta. Jag bestämde mig för att dagen efter köpa medecin för säkerhets skull. Samma dag jag hade köpt medicinen tycktes jag ana vita prickar igen. Nu har jag medicinerat och de vita prickarna är för tillfället försvunna. Tack för hjälpen alla.

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  se där kramfors.. min teori funkade perfekt då
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • Bucket
                    • February 2004
                    • 1020

                    #10
                    Ursprungligen postat av Raven
                    efter vad jag läst så beror det på vilken stam det är då det tydligen ska finnas stammar som klarar sej upp till 32 grader.

                    Mjo det har jag fått för mig åxå
                    jävla massa akvarium!
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                    Kommentar

                    Arbetssätt...