fjällresning -alltid bukvattusot??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • esme
    • March 2006
    • 2

    fjällresning -alltid bukvattusot??

    Hjälp!

    hittade i morse en av mina black molly med resta fjäll. Han ville inte simma omkring utan satt i javamossan.

    min fråga: är det alltid bukvattusot när fjällen är resta eller kan det vara nåt annat? Vad skall jag göra? jag har redan plockat upp honom ur akvariet och låter honom simma omkring i en stor glasskål. Behöver jag vara rädd att mina andra fiskar smittas?

    jag har ett 54 l akvarium med 3 (2) black molly, 6 platy, 2 siamesiska algätare och en mal. temp 26 grader och vattenvärdena verkar ok när jag kollar med en provsticka. jag gjorde delvattenbyte igår (10l).

    jag har haft vita prick innan (ca 3 veckor sedan) och medicinerat mot det.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja, det är i praktiken alltid bukvattensot.
    Men bukvattensot är inte en sjukdom, det är ett symptom. Sjukdomen är troligen nån bakterieinfektion, kanske orsakad av smutsigt vatten, i sin tur kanske orsakat av att vitaprickmedicinen slagit ut dina filterbakterier.

    Håll black mollyn isolerad, salta vattnet han går i (normalt skulle jag sagt 1 matsked bordssalt per tio liter, men eftersom det är en black molly, prova fyra matskedar salt per tio liter vatten åt honom).
    Öka frekvensen vattenbyten i akvariet i en vecka eller så, och håll koll ifall nån fler fisk insjuknar.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • esme
      • March 2006
      • 2

      #3
      tack för svar

      tack för hjälpen Azur! Tyvärr var black mollyn så dålig att det kändes bättre att avlilva den än att låta den plågas längre. Hoppas bara att de andra fiskarna klarar sig nu.

      Jag skall öka frekvensen på vattenbyte och använda salt nu ett tag så får man hoppas på det bästa.

      Kommentar

      • sunkan aspidoras
        • June 2005
        • 925

        #4
        vill bara sticka in och säga att fjällresning och/eller glosögon uppstår pga av njurarna inte funkar och fisken kan då inte göra sig av med vätskan och till slut går det ut i ögon och fjällsäckarna o fisken blir som en boll.

        Kommentar

        Arbetssätt...