Tips på fisk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sebbe88
    • March 2006
    • 61

    Tips på fisk!

    Hej. Funderar på att skaffa mig ett lite större akvarium (150-200 L) än det jag har. Vill då inte fortsätta med "småfisk" (blackmolly, silvermolly m.fl) utan ha lite större fiskar. Vill även hålla mig till en sort. Skulle därför uppskatta om ni kunde komma med lite tips på vad som skulle vara passande! Ska vara 8-18 cm ungefär, fin och någorlunda lätt.

    Tacksam för hjälp!
    Senast redigerad av Sebbe88; 04 March 2006, 15:42.
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    segelfensmolly tycker ja är otroligt fina. dom blir upp mot 16cm
    och så finns de ju svärdbärere. finns ju otroligt många fina färgvarianter istället för dom tråkiga orange
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • gladhertha
      • February 2005
      • 1755

      #3
      Men jag tror att han menar är att han vill lämna levandefödare, neontetror, barber osv. Men om du vill ha nått större är det lämpligare med ett +300 liter. Men i ett 150-200l kan du ha nån ciklid eller dyl.
      Mvh Hanna
      Min Zoon

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av Sebbe88
        Ska vara 8-18 cm ungefär, fin och någorlunda lätt.
        Vill du ha 18 cm stora fiskar i ett 150-200 liters akvarium??? Hjälp! Det blir trångt!!!

        Guramis är annars relativt stora fiskar. Och så finns det en del mindre ciklider som skulle kunna bo i ett akavrium av den storleken.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          Ursprungligen postat av gladhertha
          Men jag tror att han menar är att han vill lämna levandefödare, neontetror, barber osv. Men om du vill ha nått större är det lämpligare med ett +300 liter. Men i ett 150-200l kan du ha nån ciklid eller dyl.

          haha de har du rätt i. såg nu att de stod att han INTE vill fortsätta med de
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Hugin
            • December 2005
            • 499

            #6
            Diskus? Dom är inte så krångliga bara när man byter vatten.
            "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
            Winston Churchill

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              Ursprungligen postat av Hugin
              Diskus? Dom är inte så krångliga bara när man byter vatten.
              i ett 200l akvarium?
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • Sebbe88
                • March 2006
                • 61

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Vill du ha 18 cm stora fiskar i ett 150-200 liters akvarium??? Hjälp! Det blir trångt!!!
                Hehe, kanske överdrev lite! Skulle självklart inte ha något som inte var bra för fiskarna.

                Tackar för era tips!

                Vad det gäller diskus så har jag varit inne på dem, men förstår att jag måste ha störra akvarium då. Det skulle jag ju också kunna skaffa, men trodde de var väldigt.. svåra. Kan man köpa dem i vanliga zooaffärer och vad kostar dem?
                Senast redigerad av Sebbe88; 04 March 2006, 18:21.

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sebbe88
                  Hehe, kanske överdrev lite! Skulle självklart inte ha något som inte var bra för fiskarna.

                  Tackar för era tips!

                  Vad det gäller diskus så har jag varit inne på dem, men förstår att jag måste ha störra akvarium då. Det skulle jag ju också kunna skaffa, men trodde de var väldigt.. svåra. Kan man köpa dem i vanliga zooaffärer och vad kostar dem?
                  det är svårt med discus. kräver otroligt mycke av ägaren. ja ska skaffa discus snart ja oxå.
                  ska ja va ärlig är ja ganska nervös men ja hoppas på de bästa. vill ju att dom ska må bra. ska bil kul i alla fall o se hur de e i alla fall
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • Sebbe88
                    • March 2006
                    • 61

                    #10
                    Nej, diskus kanske jag får skaffa om några år när jag har mer erfarenhet!

                    Kommentar

                    • GuramiGreta
                      • January 2006
                      • 30

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Guramis är annars relativt stora fiskar. Och så finns det en del mindre ciklider som skulle kunna bo i ett akavrium av den storleken.
                      Håller med Batski, guramisar e bra! Har själv marmorguramisar, dom kan va lite aggresiva men det beror på hur dom bor o så. Om man ger dom rätt förutsättningar e dom väldigt roliga!

                      Men det behöver inte va just marmor, finns många andra fina med. Sök här på zoopet vetja! Lycka till!

                      Zoonen:
                      Där har ni mer info!

                      Kommentar

                      • Hugin
                        • December 2005
                        • 499

                        #12
                        Ursprungligen postat av andreassofus
                        det är svårt med discus. kräver otroligt mycke av ägaren. ja ska skaffa discus snart ja oxå.
                        ska ja va ärlig är ja ganska nervös men ja hoppas på de bästa. vill ju att dom ska må bra. ska bil kul i alla fall o se hur de e i alla fall
                        Jag har diskus och bra vatten! Det är det dom kräver, bra vatten, utrymme och mat. Sen vill dom ju ha sällskap förståss och då behöver man mer utrymme. Men specielt krångliga är dom inte enl mig. Vildfångade diskusar kräver ju mer av ägaren. men diskusens rykte är lite överdrivet. Ett filter behövs inte ens om man byter en MASSA vatten. Jag har ett ytterfilter som tur är och jag byter bara 30-35% 2 gånger i veckan.
                        "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                        Winston Churchill

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          #13
                          Ursprungligen postat av Hugin
                          Jag har diskus och bra vatten! Det är det dom kräver, bra vatten, utrymme och mat. Sen vill dom ju ha sällskap förståss och då behöver man mer utrymme. Men specielt krångliga är dom inte enl mig. Vildfångade diskusar kräver ju mer av ägaren. men diskusens rykte är lite överdrivet. Ett filter behövs inte ens om man byter en MASSA vatten. Jag har ett ytterfilter som tur är och jag byter bara 30-35% 2 gånger i veckan.

                          m de e möjligt att det är överdriet med discus.. ska bli väldigt roligt o få hem dom i alla fall
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          Arbetssätt...