förtsta akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _stiffe_
    • March 2006
    • 520

    förtsta akvarium

    kan någon ge mig ett tips på ett akvarium som är bra för nybörjare vet inte vad man ska ha för växter och pumpar men jag vet en sak jag vill ha lättskötta fiskar som förökar sig snabbt och inte äter upp varandra vill också kunna ha mer än 1 sorts fisk

    skriv så blir jag glad /stefan

    A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
    Skåne biotiop, + sebrafisk..
  • akan
    • August 2005
    • 629

    #2
    Guppy förökar sig lätt, är lättskött och äter inte upp yngel. Den går också bra att ha med andra fiskar.

    Varning: Du kommer troligen att få för många fiskar till slut.

    Kommentar

    • _stiffe_
      • March 2006
      • 520

      #3
      tack för svaret

      men har du ett tips på ett akvarium och hur blir jag av med fiskarna om jag har för många o det verkar tråkigt att bar aha en sort
      och hur många liter tycker du ett nybörjar akvarium ska va på ..?
      A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
      Skåne biotiop, + sebrafisk..

      Kommentar

      • santa
        • December 2005
        • 504

        #4
        Skaffa dig ett på runt 200-300L det är enklare o sköta.
        Ska du ha nån lätt skött ciklid skaffa paletter.
        Min hemsida http://santanagti.mine.nu

        Kommentar

        • _stiffe_
          • March 2006
          • 520

          #5
          ok! tack

          tack för svaret men en sista fråga: hur stort är ett sånt akvarium (gärna mått) och pris på akvarium ca:? och vad äter dom fiskarna och vilka växter och jag hoppas att dom ite äter upp varandras ägg

          föresten vad har du för akvarium

          men tack för svaret
          Senast redigerad av _stiffe_; 03 March 2006, 19:40.
          A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
          Skåne biotiop, + sebrafisk..

          Kommentar

          • Opus
            • January 2006
            • 1014

            #6
            Akvarium kan ha olika form men normalt är att ett 250l brukar ha måtten 125cm x 45cm x 45cm och 375l brukar ha måtten 150cm x 50cm x 50cm....tror jag ialla fall
            Vescere bracis meis!

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              har du läst zoopets "starta akvarium"?

              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • akan
                • August 2005
                • 629

                #8
                Några saker som jag gjorde "fel" när jag skaffade akvarium.

                Skaffa dig ett 200-300l. Om du har hittat den här sidan så kommer du troligen fastna i hobbyn, och då kommer du ändå vilja uppgradera dig.

                Ta din tid och välj fiskar och växter och inredning som du vill ha och leta upp bilder på snygga akvarier för inspiration. Själv så köpte jag en ganska tråkig storlek av engelsk sjösten bara för att det var den enda som fanns i affären.

                Kommentar

                • _stiffe_
                  • March 2006
                  • 520

                  #9
                  Ursprungligen postat av smurfmats
                  har du läst zoopets "starta akvarium"?

                  http://www.zoopet.com/index.php?opti...=166&Itemid=84


                  ja jag har läst men tack för svaret

                  men om det finns nån som har en lättskött fisk så kan ni skriva namnet elr adressen på sidan där det finns info


                  /stefan = glad för svar
                  A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
                  Skåne biotiop, + sebrafisk..

                  Kommentar

                  • akan
                    • August 2005
                    • 629

                    #10
                    på bl a www.pwss.nu , www.guldfisken.se och www.firren.se kan du se ungefärliga priser från internetbutiker och även beställa.

                    Kommentar

                    • smurfmats
                      • February 2003
                      • 3538

                      #11
                      guppy, platy, svärdbärare eller neontetra
                      tråden om fjärilars lek!

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av _stiffe_
                        men om det finns nån som har en lättskött fisk så kan ni skriva namnet elr adressen på sidan där det finns info
                        Om du tittar i "Sötvattensfisk - artbeskrivningar" och "Akvarieväxter - artbeskrivningar" här på zoopet kan du hitta information om ganska många olika arter. Där står det även vilka som är lättskötta.

                        Alla fiskar trivs inte i samma typ av vatten, miljö och temperatur. Så läs genom informationen. Där står det om de olika arternas egenskaper och behöv, hur stora de blir, om de behöver vara i stim eller inte, vad man kan ge dem att äta, osv.

                        Läs även om filter och bakteriekultur. Det är nästan A och O i akvaristiken. Och ha inte brottom! Bättre att ha planerat allting ordentligt så man blir nöjd sen. Hade jag inte haft så bråttom i början så hade jag t ex haft en snygg BTN-bakgrund och jordbotten i mitt akvarium. Nu känns det för omständligt för att ändra på det. Så ta dig tid att botanisera bland all information och bilder.

                        Lycka till!
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • _stiffe_
                          • March 2006
                          • 520

                          #13
                          tack !

                          men jag undrar hur mycket ett akvarium packet kostar som e på cirka 200 och adress på sidan !tack!


                          /stefan
                          A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
                          Skåne biotiop, + sebrafisk..

                          Kommentar

                          • smurfmats
                            • February 2003
                            • 3538

                            #14
                            men akan tipsade dig ju om massa sidor.. var de inte bra?
                            tråden om fjärilars lek!

                            Kommentar

                            • _stiffe_
                              • March 2006
                              • 520

                              #15
                              Ursprungligen postat av smurfmats
                              men akan tipsade dig ju om massa sidor.. var de inte bra?


                              jo dom var bra men jag hittade inga nybörjar paket med pump o filter o sånt bara undrar om där va en länk som jag inte såg för jag e inte så bra på att välja pump och akvarium o lampor o sånt det är just det jag behöver hjälp med !


                              /stefan=för svar
                              A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
                              Skåne biotiop, + sebrafisk..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...