Juwels doppvärmare och gradangivelse

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alicia
    • February 2006
    • 60

    Juwels doppvärmare och gradangivelse

    Jag sitter och läser bruksanvisningen på doppvärmaren som följde med mitt akvariepaket, Rekord 110 liter, Juwel. På doppvärmaren finns bara utmärkt plus och minus, men inga gradtal. På bruksanvisningen står det att "mittpositionen mellan plus och minus motsvarar en vattentemperatur på mellan 23-26 grader". Är det någon annan som har erfarenhet av just denna doppvärmare, och hur får ni det att fungera med rätt vattentemperatur?

    Ska jag byta till en annan doppvärmare, och i så fall har ni några råd om vilken?

    - Jag är helt nybörjare...har inte startat upp mitt akvarium ännu.
    110 liters Juwel, svenskodlade guppies
    5 kg kattflicka
  • rent vatten
    • April 2005
    • 1061

    #2
    Om du har en termometer i karet ser du snart vilken temp du har .Bara att prova sig fram till önskad temp.

    Kommentar

    • Kockfrallan
      • March 2005
      • 462

      #3
      Testa dig fram min doppis är inställd på 23 grader och jag har 27 i det.

      Mvh Marcus
      450L
      5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
      1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
      1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        i praktiken är det bästa att fullkomligt ignorera temp angivelse på doppvärmare då dom sällan stämmer utan en bra termometer ska användas men även det är svårt att htta.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Alicia
          • February 2006
          • 60

          #5
          Så det går alltså att få en stabil temperatur i vattnet med en sådan doppvärmare? ...Det var det jag började undra över.
          Nu inser jag mer och mer vad viktigt det är att inte ha för bråttom med att köpa fiskar, det verkar som om jag måste lära mig utrustningen först (och få balans på vattnet).
          110 liters Juwel, svenskodlade guppies
          5 kg kattflicka

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            tålamod är inte dumt å ha under uppstart

            men tänk på att inte ha i en massa bakterier typ nitrivec för tidigt för dom dör om inga fiskar finns som matar dom.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • jeppemannen
              • February 2006
              • 11

              #7
              Ursprungligen postat av Alicia
              Jag sitter och läser bruksanvisningen på doppvärmaren som följde med mitt akvariepaket, Rekord 110 liter, Juwel. På doppvärmaren finns bara utmärkt plus och minus, men inga gradtal. På bruksanvisningen står det att "mittpositionen mellan plus och minus motsvarar en vattentemperatur på mellan 23-26 grader". Är det någon annan som har erfarenhet av just denna doppvärmare, och hur får ni det att fungera med rätt vattentemperatur?

              Ska jag byta till en annan doppvärmare, och i så fall har ni några råd om vilken?

              - Jag är helt nybörjare...har inte startat upp mitt akvarium ännu.
              __________________________________________________ ____________
              Behåll doppvärmaren!! jag har ett 170 Liter Jewel panorama akvarium. med tillhörande värmare. Min är inställd mitt emellan + å -. Håller då 26 grader. Sen beror det ju på vad du har för lysrör med. Prova dig fram. Tror i alla fall att värmaren är bra.
              Senast redigerad av jeppemannen; 02 March 2006, 22:55.
              ______________________________________________
              ...å glöm inte att det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke

              /Jesper Johansson

              Kommentar

              Arbetssätt...